وکیل آقا بهتر است یا خانم؟

0

به طور معمول وکلا نقش اساسی و مهمی در روند پرونده‌های مختلف دارند و می‌توانند کمک کنند موکلین در دادگاه شاهد نتایج بهتری باشند. از این طریق روز به روز تقاضای کمک گرفتن از وکلا بیشتر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است در حین انتخاب وکیل، این سوال برای خیلی از افراد به وجود بیاید که آیا وکیل آقا بهتر است یا خانم؟

اگر شما هم جزو این افراد هستید، توجه داشته باشید جنسیت وکیل آن چنان مهم نیست و شما باید برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، ملاک‌های دیگری را جهت انتخاب در نظر بگیرید. در واقع یک وکیل خوب باید بتواند با مهارت و حرفه‌ای که دارد، از تکنیک‌های به خصوصی بهره بگیرد و موضوع پرونده را به خوبی حل کند. علاوه‌بر این، موارد مهمی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی جامع‌تر آن‌ها پرداخته‌ایم. پس در صورتی که قصد کمک گرفتن از بهترین وکیل تهران یا سایر شهرها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

ملک خانواده حقوقی

مهم ترین ویژگی‌ها و مشخصات یک وکیل خوب

قبل از این که به طور جامع پاسخ سوال وکیل آقا بهتر است یا خانم؟ را مورد بررسی قرار دهیم، قصد داریم شما را با ویژگی‌های بهترین وکلا آشنا کنیم تا در حین انتخاب، به مشکل برنخورید و بتوانید خیلی سریع‌تر پرونده را به نفع خودتان خاتمه دهید.

همان طور که می‌دانید در حال حاضر وکلای خانم و آقای زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در حوزه‌های مختلفی تخصص دارند و اشخاص طبق میل خود می‌توانند در دعاوی گوناگون از آن‌ها کمک بگیرند. معمولا اکثر موکلین زن تمایل دارند پرونده‌های خود را به یک وکیل خانم بسپارند تا مورد رسیدگی قرار بگیرد.

برخی دیگر از افراد نیز به دلیل ماهیت خشن پرونده‌های کیفری، بیشتر از وکیل آقا جهت رسیدگی به پرونده کیفری خود بهره می‌گیرند. برای انتخاب کردن وکیلی خبره، لازم است قبل از هر چیزی به این نکته توجه کنید با این که وکلای پایه یک دادگستری از صلاحیت طرح تمام دعاوی مختلف برخوردار هستند اما وکیل خوب معمولا در موضوعی تخصصی فعالیت می‌کند و تمام تمرکز خود را بر روی یک زمینه قرار می‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های یک وکیل خوب می‌توان به برخورداری از قدرت سخنوری و کلام گویا اشاره کرد. وکیلی که نتواند به طور واضح و رسا صحبت کند، قطعا به مشکل بر خواهد خورد زیرا در جلسات دادگاه برای دفاع از حق نیاز است اظهارات و ادعاهای خود را به شکلی مناسب بیان کند.

دقت داشته باشید وکیلی که انتخاب می‌کنید چه زن باشد چه مرد، باید از برخوردی محترمانه با موکلین برخوردار باشد و نسبت به کار خود نیز تعهد داشته باشید. پیگیری و رسیدگی به موقع، داشتن صبر و بردباری برای رسیدن به نتایجی مثبت، انجام کارهای ضروری در مواقع لازم، پایبند بودن به مقررات و قوانین دادگاه، ارائه مشاوره کامل به موکلین، برخوردار بودن از اعتماد به نفس کافی و وظیفه شناس بودن نیز به عنوان دیگر ویژگی‌های یک وکیل عالی شناخته شده‌اند که نباید نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشید.

نکات طلایی جهت انتخاب وکیل

حال که به خوبی با ویژگی‌های یک وکیل خوب آشنا شدید و دانستید که وکیل آقا بهتر است یا خانم؟ در این بخش نیز مواردی که ذکر شده را نادیده نگیرید زیرا به بررسی ‌نکات مهم جهت انتخاب وکیل پرداخته‌ایم تا انتخاب وکیلی مناسب برای‌تان دشوار نباشد.‌

  • وسعت دعاوی حقوقی و کیفری موجب شده افراد عادی نتوانند در دادگاه به خوبی از خود دفاع کنند و اقدامات لازم را نیز انجام دهند. به همین خاطر هم انتخاب وکیل اهمیت زیادی دارد و نباید بدون آگاهی کافی، کاری را انجام دهید. توجه داشته باشید که انتخاب بهترین وکیل باید حتما مطابق با نوع هر پرونده صورت بگیرد.
  • سعی کنید وکیلی را برای پیگیری پرونده‌تان انتخاب کنید که تجربه و سابقه کاری طولانی داشته باشد.
  • در نظر داشته باشید که وکلای خوب با توجه به تجربه کاری‌شان، در بعضی از حوزه‌های حقوقی تسلط بیشتری دارند. پس طبق موضوع پرونده خود به دنبال محبوب ترین وکیل تهران باشید و سراغ اشخاصی بروید که در زمینه مورد نظر به صورت خبره و مجرب هستند.
  • وکیلی که دارای سابقه کار مفید در انجام پرونده‌های مختلف نیست و تمام مواد قانونی را هم نمی‌شناسد، نمی‌تواند به شما کمک کند مشکل‌تان را به بهترین شکل ممکن برطرف کنید. بنابراین وکیلی را انتخاب کنید که به خوبی نحوه دادرسی به موضوع دعاوی‌ را بشناسد و تمام تلاش خود را نیز به کار بگیرد تا حق کسی ضایع نشود.
  • از آن جایی که هم اکنون وکلای خانم‌ و آقای بیشماری در کشور مشغول به کار هستند، بهتر است بدون آگاهی کافی انتخاب نکنید و حتما از وکیلی کمک بگیرید که میزان پیروزی و برد او در پرونده‌های مختلف بالا است.
  • وکلایی که از قدرت کلام عالی برخوردار هستند و می‌توانند به خوبی جلسات را مدیریت کنند، نقش مهمی در موفقیت پرونده‌های گوناگون دارند، بنابراین از چنین افرادی غافل نشوید.
  • جهت انتخاب بهترین وکیل، حتما به مؤسسات حقوقی که از اعتبار کافی برخوردار هستند مراجعه کنید تا بر مشکلات‌تان افزوده نشود.
  • وکلای وظیفه شناس را در اولویت انتخاب خود قرار دهید زیرا وکیلی که وظایف خود را به خوبی می‌شناسد، تحت هیچ شرایطی برای انجام اقدامات ضروری کوتاهی نمی‌کند و هر گونه کاری که لازم است را به موقع انجام می‌دهد.
  • فراموش نکنید جنسیت وکیل، خیلی در روند کارتان تأثیری ندارد و بیشتر از هر چیزی مهارت و حرفه وی می‌تواند به شما کمک کند.
  • تا حد امکان سراغ وکلایی بروید که نسبت به حفظ راز موکلین خود مسئولیت پذیر هستند و از اطلاعات شخصی مهم‌‌تان نیز سوءاستفاده نمی‌کنند.
  • برای انتخاب بهتر وکیل، می‌توانید از مشاوره یا چند وکیل راهنمایی بگیرید و زمانی که آگاهی لازم را به دست آوردید، تصمیم خود را بگیرید. در نظر داشته باشید که تجربه وکیل اصلا به سن و سال او برنمی‌‌گردد و در حال حاضر وکلای جوان زیادی در این حرفه مشغول فعالیت هستند که آگاهی‌شان از وکلای سن بالا نیز بیشتر است.
  • یکی دیگر از معیارها جهت انتخاب بهترین وکیل، دستمزد است زیرا برخی از وکلا از تعرفه‌ای خاص که برای‌شان تعیین شده، تبعیت نمی‌کنند و از موکل درخواست هزینه‌ای بیشتر از حد معمول دارند.
  • به غیر از مسائل حقوقی و فنی، حتما حسن شهرت و خصوصیات اخلاقی وکیل مورد نظرتان را هم مورد بررسی قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که فردی امین را انتخاب کرده‌اید.
  • مواظب باشید فریب برخی افراد کلاهبردار را نخورید. امروزه در حوزه وکالت نیز کسانی پیدا می‌شوند که برای به دست آوردن یک‌سری منافع، به موکلین وعده‌های دروغین می‌دهند و اصلا مهارتی در این زمینه ندارند. در چنین وضعیتی نیز مسلماً پرونده با شکست مواجه خواهد شد.
  • خیلی به تبلیغات اعتماد نکنید و خودتان پرس‌و‌جوهای لازم را برای پیدا کردن وکیلی خبره انجام دهید. بهتر است بدانید به طور معمول تمام وکلا از تبلیغ کردن منع شده‌اند و اگر زمانی این کار را از طریق راه‌های مختلف انجام دهند، تخلف به حساب می‌آید. کسی هم که قانون شکنی می‌کند، مدافع خوبی برای پس گرفتن حق و حقوق‌تان نخواهد بود.
  • وکیل مورد نظرتان باید حتما از حداقل مدرک لیسانس برخوردار باشد و همچنین بتواند بدون مشکل، مشاوره‌ای دقیق به موکل خود ارائه دهد تا بعداً به دلیل عدم شناخت قوانین دادگاه، دچار مشکل نشوند.
  • اگر موضوع پرونده‌تان بسیار پیچیده است، می‌توانید هم ‌زمان از دو وکیل برای رسیدگی به آن کمک بگیرید تا سریع‌تر به نتیجه برسید.

ملک خانواده حقوقی

آیا تفاوتی بین وظایف وکیل آقا و خانم وجود دارد؟

خیلی از اشخاصی که به دنبال پاسخ سوال وکیل آقا بهتر است یا خانم؟ هستند، فکر می‌کنند بین وظایف وکلای خانم و آقا تفاوتی وجود دارد. در حالی که بهتر است بدانید هیچ گونه فرقی در این زمینه وجود ندارد و تمام وکلا باید وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

البته امروزه نسل جدید با تفاوت‌های جنسیتی در حال مبارزه بوده و بیشتر افراد تحصیل کرده سعی بر این دارند که فرق گذاری موجود را از بین ببرند. برخی مواقع ممکن است وکیل‌های آقا و خانم ارجحیت‌ها و رفتارهای متفاوتی را از خود بروز دهند.

توجه داشته باشید این جمله به معنی بهتر بودن وکیل آقا یا خانم نیست و صرفا به شما نشان می‌دهد که طبق عملکردهای گوناگونی که در زمینه حوزه حقوق و وکالت موجود بوده، یک‌سری تفاوت میان رفتار وکلا دیده می‌شود.

طبق آمار موجود و تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده، بیشتر اوقات وکیل‌های خانم کارهای مربوط به پرونده خانوادگی را قبول می‌کنند زیرا در چنین پرونده‌هایی اغلب خشونت کم بوده و خانم‌ها نیز ترجیح می‌دهند از خطر دور باشند.

پس اگر به دنبال وکیلی کاربلد برای دعاوی خانوادگی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از یک وکیل خانم کمک بگیرید تا با دقت بیشتری بر روی پرونده‌تان کار شود. البته ناگفته نماند که این امر به معنای موفق نبودن آقایان در این زمینه نیست و همچنین تمام خانم‌ها هم فقط در موضوعات خانوادگی حرفه ندارند.

در حال حاضر آقایان در پوشش‌دهی دعاوی مهم و حساسی همچون دعاوی کیفری که اکثراً نیاز به جدّیت دارند، موفق‌تر عمل می‌کنند. به همین خاطر هم بیشتر موکلین برای حل پرونده کیفری خود از وکیل مرد کمک می‌گیرند.

فراموش نکنید که تمام وکلا دارای عملکردی شبیه هم نیستند اما وظایف وکیل زن و مرد به یک صورت بوده و این ویژگی‌های اخلاقی‌شان است که با هم فرق دارد. وکیلی هم که از تمام ویژگی‌های اخلاقی بارز برخوردار باشد، می‌تواند به موفقیت‌های بهتری دست یابد و توجه موکلین بیشتری را هم به کار خود جلب نماید.

نحوه شناسایی بهترین وکیل

به طور معمول کسانی که نمی‌دانند وکیل آقا بهتر است یا خانم؟ هنگام شناسایی بهترین وکیل با مشکل مواجه می‌شوند. به این ترتیب اول از هر چیزی در نظر داشته باشید که برای این سوال پاسخ قطعی وجود ندارد و جنسیت، بهترین وکیل را تعیین نمی‌کند. بلکه بهترین وکیل کسی است که از همه ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیات مهمی که در قبل ذکر شد، برخوردار باشد.

برای این که خیلی سریع مشکل پرونده‌تان را حل کنید، باید با توجه به موضوع آن به دنبال وکیل باشید. در واقع هر چقدر موضوع پرونده‌تان پیچیده‌تر و مهم‌تر باشد، لازم است با احتیاط و دقت بیشتری انتخاب کنید و سراغ وکیلی بروید که بتواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

گاهی اوقات ممکن است به دلیل تخصص نداشتن وکیل و انجام اقدامات نامناسب، مشکلات پرونده چند برابر شود. به همین خاطر هم لازم است سابقه کاری وکیل به طور جامع مورد بررسی قرار بگیرد. برای پیدا کردن وکیلی کاربلد و خبره، می‌توانید از دوستان یا آشنایانی که در این زمینه تجربه دارند، راهنمایی بگیرید.

در نظر داشته باشید که در حوزه وکالت، پرونده‌های بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد و شما باید حتما طبق پرونده‌ای که دارید، اقدام به انتخاب وکیل کنید. وکلایی که از خود رفتار حرفه‌ای نشان می‌دهند، خیلی راحت‌تر توجه موکلین را به سمت خود جذب می‌کنند.

به طور کلی تنها رفتار حرفه‌ای در این حوزه کافی نبوده و وکیل باید به صورت حرفه‌ای عمل کند و موجب پیچیده‌تر شدن مشکل نشود. در حال حاضر عوامل زیادی وجود دارد که بر روی برتری یک وکیل تأثیر گذار هستند. یک وکیل با تجربه می‌تواند در مدیریت شرایط بحرانی، خیلی بهتر آرامش خود را حفظ کند و با عقل تصمیم بگیرد.

شناسایی بهترین وکیل تهران کار دشواری نیست و تمام افراد با در نظر گرفتن نکاتی اصولی، می‌توانند شخصی مطمئن برای دفاع از حقوق خود انتخاب کنند. برای انتخاب وکیلی نمونه کافی است به وکلای فعال در پرونده‌های مشابه مراجعه نمایید و بعد از ارزیابی عملکرد آن‌ها، شخصی مناسب که پرونده‌های موفق‌تری داشته، انتخاب کنید.

تعداد این پرونده‌ها خیلی مهم نیست و شما باید درصد میزان موفقیت و برد را در نظر بگیرید. از یاد نبرید که یک وکیل خوب برای داشتن وحدت رویه و به دست آوردن نتیجه‌ای ممتاز، باید تمام مراحل قانونی را به صورت مرحله به مرحله طی کند و قوانین موجود را هم بشناسد.

چگونگی تعیین دستمزد وکیل

بهتر است بدانید تمام وکلا به طور کلی طبق خواسته مالی که توسط موکلین ذکر می‌شود، دارای تعرفه‌ای ۱۰ درصدی هستند. مثلا اگر موضوع پرونده مورد نظر پیگیری یک چک برگشتی ۱۰۰ میلیون تومانی باشد، برای آن حدود ۱۰ درصد یا بین ۷ الی ۱۰ درصد حق الوکاله در نظر گرفته خواهد شد. دقت داشته باشید که این بازه نیز معمولا به شرایط و نوع چک بستگی دارد.

از جمله مواردی که می‌توانند در مشخص کردن این بازه تأثیراتی را به جای بگذارند، می‌توان تضمینی بودن یا امانتی بودن چک را نام برد. در حال حاضر هزینه‌ها و روال قانونی بسیار متغییر بوده و وکیل در هر پرونده‌ دستمزد خاص خود را دارد.

در بیشتر مواقع موکلین با توجه به قانون و مقرراتی که وجود دارد، حدود ۶۰ درصد از دستمزد را به صورت نقد و ۴۰ درصد باقی مانده از آن را پس از اتمام کار به صورت یک فقره چک، پرداخت می‌کنند. توجه داشته باشید در پرونده‌های کیفری که بحث و خواسته مبالغ دقیق مالی مشخص نبوده، تعیین دستمزد وکیل بر اساس اهمیت موضوع پرونده، به صورت توافقی است.

همیشه این تعرفه‌ها به صورت ثابت نیست و با توجه به مستندات، حجم کار، موضوع دعاوی، دلایل، شرایط و برخی عوامل مهم دیگر، دستمزد می‌تواند کاهش یا افزایش یابد. خیلی از موکلین ممکن است این سوال برای‌شان پیش بیاید که اگر زمانی پرونده به نتیجه دلخواه نرسد باز هم باید دستمزد وکیل را پرداخت کرد؟

جواب این سوال مثبت بوده زیرا دستمزد یا همان حق الوکاله جهت خدماتی پرداخت می‌شود که وکیل هنگام رسیدگی به پرونده مورد نظر آن را دریافت می‌کند و چندان ربطی به عدم موفقیت یا موفقیت پرونده ندارد.

ملک خانواده حقوقی

یک وکیل خود در اولین مرحله وظیفه دارد که کارش را به نحو احسن انجام دهد اما هیچ گونه تعهدی به نتیجه پایانی ندارد زیرا تصمیم گیرنده نهایی و کسی که نتیجه پرونده را مشخص می‌کند، قاضی است. پس از نظر انسانی و اخلاقی بهتر است شیوه پرداخت دستمزد را به گونه‌ای تنظیم نمایند که موکلین آن را پس از به دست آمدم نتیجه لازم بپردازند.

این موضوع نباید طوری باشد که تمام پول را به عنوان پیش پرداخت بپردازند یا این که در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب، از پرداخت دستمزد خودداری کنند. در چنین شرایطی امکان دارد مشکلات بیشتری برای وکیل و موکل به وجود بیاید. به همین دلیل نیز توصیه می‌کنیم از قبل، به خوبی سر این موضوع با وکیل خود صحبت کنید و اگر هر دو توافق رسیدید، کارتان را با هم شروع کنید تا شاهد نتایج عالی باشید.

در غیر این صورت بهتر است از وکیلی دیگر کمک بگیرید تا روند پرونده‌تان با اختلال مواجه نشود و هر گونه اقدامی هم که لازم است، به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد. همچنین فراموش نکنید که همیشه بالا بودن دستمزد وکیل، به معنای کار بلد بودن یا سابقه داشتن او نیست.

کلام آخر

در این مقاله مفید متوجه شدید که جواب سوال وکیل آقا بهتر است یا خانم؟ به عوامل مختلفی بستگی دارد و به طور دقیق نیز نمی‌توان پاسخی را برای آن در نظر گرفت زیرا همان طور که گفته شد، جنسیت ملاک مناسبی برای بهتر بودن نیست و هر کسی می‌تواند از لحاظ‌هایی بهترین باشد. پس برای این که شاهد اثرات فوق العاده عالی باشید و زمان یا سرمایه زیادی را نیز از دست ندهید، توصیه می‌کنیم نکات مهم ذکر شده را نادیده نگیرید و در انتخاب وکیل تهران یا هر شهر دیگر، احتیاط کافی به خرج دهید.

منبع: وکیل از ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ