انواع رینگ چرخ خودرو +تصاویر

0

انواع رینگ چرخ خودرو +تصاویر ، اجزای چرخ ماشین چند تیکه است ، انواع چرخ ماشین ، چرخ ماشین چیست ، وظیفه چرخ در خودرو ، اجزای چرخ جلو ماشین ، اتومبیل چند چرخ دارد ، اجزای ثابت چرخ ماشین

انواع رینگ چرخ خودرو +تصاویر

آشنایی با انواع چرخ ها

تفاوت هایی در روش ساخت چرخ ها وجود دارد. بیشتر چرخ های آلیاژی دارای ساختمان یک، دو یا سه تکه هستند.

انواع چرخ ماشین اجزای چرخ ماشین

چرخ های یک تکه (یکپارچه) با شکل گیری مذاب در قالب و به روش ریخته گری ساخته می شوند.

انواع چرخ ماشین اجزای چرخ ماشین

چرخ های دو تکه از دو تکه ی مجزا تشکیل می شوند، که معمولا آن ها را به هم جوش داده یا اینکه پیچ می کنند. این دو تکه، مرکز (Center) و غلاف (Barrel) نامیده می شوند.

انواع چرخ ماشین اجزای چرخ ماشین

چرخ های سه تکه نیز از سه تکه ی مجزا تشکیل شده اند، که بوسیله ی اتصال دهنده های با کیفیت به یکدیگر پیچ می شوند.

انواع چرخ ماشین اجزای چرخ ماشین

روش و متد اختصاصی هر کارخانه ی تولید کننده ی چرخ، در قابلیت و عملکرد نهایی چرخ بسیار اهمیت دارد. در ادامه بطور مختصر روش های بسیار معمول تولید چرخ بیان می شود:

آهنگری (Forging)

با در نظر گرفتن بهترین تکنیک تولید، فورجینگ منجر به تولید چرخ آلومینیومی از شمش آلومینیوم (Aluminum Billet) می شود. با استفاده از ترکیب ۱۳ میلیون پوند فشار و حرارت، چرخی با استحکام بیشتر و سبکتر نسبت به چرخ استاندارد آلومینیومی تولید می شود.

یکی از زیر مجموعه های روش فورجینگ، رول فورجینگ (Roll Forging) نامیده می شود. در این پروسه ی تولید، فلز خام همراه با کشیده شدن، از میان غلطک ها عبور داده می شود، تا شکل نهایی چرخ بدست آید. این روش باعث تولید چرخ هایی با قدرت کافی می شود، که از مقادیر آلومینیوم کمتری بهره برده، و وزن کمتری نیز دارد.

ریخته گری فشار پایین (Low Pressure Casting)

این یک روش معمول تولید رینگ در کارخانجات است. در این روش، شبیه اکثر ریخته گری ها، فلز مذاب داخل قالب ریخته می شود، تا پس از آنکه چرخ به اندازه کافی خنک شد، اقدام به سخت کاری آن کنند.

ریخته گری با فشار مشخص و حساب شده (Counter Pressure Casting)

برخلاف ریخته گری فشار پایین، در این روش فلز مذاب داخل قالب ریخته نمی شود؛ بلکه بوسیله خلاء به داخل آن کشیده می شود. این روش تولید باعث کاهش ناخالصی ها و بالطبع افزایش استحکام نسبت به روش ریخته گری فشار پایین می شود.

  • قطر چرخ (Wheel Diameter):

۱- با گذشت زمان، تقاضای مصرف کنندگان به استفاده از چرخ هایی با قطر بیشتر متمایل بوده است.

۲- افزایش قطر چرخ، فضای بیشتری را برای ترمزهای دیسکی (Brake Disk) فراهم کرده، و تهویه (Ventilation) و خنک شدن آن ها را تسریع می کند.

۳- چرخ ۱۳ اینچی برای خودروهای کوچک (Small Cars)

۴- چرخ ۱۵ اینچی برای خودروهای خانوادگی (Family Cars)

۵- چرخ ۱۷ – ۱۸ اینچی برای خودروهای ورزشی و لوکس (Sport & Luxury Cars)

  • دو پهنی (Offset):

به فاصله ی مابین سطح نصب و مونتاژ چرخ (Mounting Surface) و خط مرکزی رینگ، دو پهنی یا دو خم شدگی گفته می شود. دو پهنی مثبت (Positive Offset) به حالتی گفته می شود که سطح نصب چرخ در مقابل خط مرکزی مجموعه چرخ و تایر قرار بگیرد. این در مواقعی است که تایر در گودی گلگیر قرار می گیرد. در مقابل، دو پهنی منفی (Negative Offset)  به حالتی گفته می شود که سطح نصب چرخ در عقب خط مرکزی مجموعه چرخ و تایر قرار گیرد. این دو پهنی سبب می شود که تایر به خودرو نچسبد.

  • طرح و الگوهای پیچ چرخ (Blot Patterns):

انواع چرخ ماشین اجزای چرخ ماشین

چرخ ها دارای طرح های مختلفی برای قرارگیری پیچ ها هستند. بیشتر طرح های پیچ را با دو عدد، بصورت مقابل نشان می دهند: ۴/۱۰۰

۱- عدد ۴ تعداد سوراخ هایی را که برای نصب چرخ بوسیله ی پیچ در نظر گرفته شده است، نشان می دهد.

۲- عدد ۱۰۰ قطر دایره ی پیچ (Diameter Of The Bolt Circle) را بر حسب میلیمتر یا اینچ بیان می کند.

بیشتر کارخانجات، چرخ های خود را با دو طرح پیچ متفاوت می سازند؛ که این امر کاربرد چرخ ها را برای نصب در خودروهای متفاوت، ساده می سازد. برای مثال، یک چرخ با الگوی پیچ ۱۰۰/۱۱۴,۳ – ۴ دارای ۸ سوراخ است، که می تواند برای دو حالت ۱۰۰-۴ و ۱۱۴,۳-۴ بکار برده شود.

  • الگوهای پیچ چرخ:

۱- اندازه گیری الگوی چرخ های دارای ۴، ۶ و ۸ پیچ (Measuring The 4, 6 and 8-Bolt Patterns):

در این حالت اندازه گیری از مرکز سوراخ یک پیچ تا مرکز سوراخ مقابل اندازه گیری می شود.

۲- اندازه گیری الگوی چرخ دارای ۵ پیچ (Measuring a 5-Bolt Pattern):

در چرخ های دارای ۵ پیچ، این اندازه گیری کمی تفاوت دارد. در این حالت، یک دایره که از مرکز هر یک از سوراخ های پیچ می گذرد را فرض کنید. شما می توانید از مرکز یک سوراخ پیچ تا وسط دو سوراخ پیچ های روبرو، بر روی دایره ی فرضی اندازه گیری نمایید.

  • سوراخ مرکز چرخ (Center Bore):

این سوراخ، همان سوراخ وسط چرخ است، که چرخ را با کاسه ی چرخ خودرو (Hub Of The Car) هم مرکز می کند. از آنجایی که چرخ ها را در اشکال و مدل های مختلف می سازند، کارخانجات تولید کننده، سوراخ مرکز چرخ را بزرگتر در نظر می گیرند، تا چرخ در انواع مختلفی از خودرو قابل نصب باشد. در صورت وجود اختلاف اندازه، می توان از رینگ کاسه چرخ (Hub Ring) استفاده نمود. رینگ های کاسه چرخ، رینگ هایی از جنس پلاستیک سخت یا فلزی اند، که بین چرخ و خودرو نصب می شوند. در مرکز قرار گرفتن کامل چرخ بر روی کاسه ی چرخ (توپی)، ما را از جهت بیرون نزدن چرخ پس از نصب چرخ بر روی خودرو مطمئن می سازد. بدون رینگ های کاسه چرخ ممکن است، ارتعاشاتی در زمانی که مجموعه ی چرخ و تایر بالانس شده اند، بوجود آید.

  • گشتاور (Torque):

همه چرخ های آلیاژی (Alloy Wheels) باید بوسیله ی آچار تورک متر (Torque Wrench) نصب شوند. استفاده از این آچار ما را مطمئن می سازد، که چرخ ها زیاد سفت یا شل (لق) نیستند.

زمانی که برای اولین بار چرخ ها را نصب می کنید، می بایستی بعد از طی کردن ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر (۶۰ تا ۹۰ مایل) مجددا آن ها را با آچار تورک متر امتحان نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ