سوت زنی در بورس چگونه است (میزان جایزه و پاداش)

0

سوت زنی در بورس چگونه است (چقدر پول و درآمد دارد)

تخلفات و ناهنجاری‌ها در بازار‌های مالی کشور همواره مشکلاتی را به همراه داشته، به طور مثال در بازار سرمایه علاوه بر ضرر‌های اقتصادی، سبب بی اعتمادی سهامداران نیز شده است.

در سال‌های اخیر سازمان بورس به منظور شفافیت بیشتر در بازار سرمایه اقدام به ایجاد اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه کرد تا فعالان یا کارشناسان تخلفات را از این طریق اطلاع دهند.

چه کسانی می‌توانند سوت زنی را انجام دهند

تمامی اشخاصی که با بازار سرمایه در ارتباط هستند اعم از سهامداران، مدیران شرکت‌ها، کارکنان نهاد‌های مالی و سایر می‌توانند اقدامات قابل توجهی را در رابطه با این مسئله انجام دهند.

اقدام سوت‌زنی پیش از وقوع تخلف نیز می‌تواند با پیگیری ناظران تبعات مربوط به تخلفات کاهش دهد.

تأثیر موضوع سوت زنی بر عملکرد ناشران بورس چیست

طی سال‌های اخیر برخی ناشران با درج ارائه آمار و اطلاعات غیر شفاف و ناقص در سامانه کدال مشکلاتی را برای بازار سرمایه به وجود آورده‌اند و از آنجایی که نظارت بر گزارش‌ها توسط مراجع ذی‌ربط به سبب کثرت ناشران مشکلاتی را به دنبال دارد، به همین خاطر انتظار‌می‌رود، در راستا ارتقای سلامت بازار سرمایه سهامداران و فعالان نقش بیشتری را در امر سوت‌زنی ایفا کنند.

در برخی موارد ممکن است شاهد وقوع جرمی خارج از حیطه اختیارات سازمان بورس باشیم که دستگاه‌های نظارتی پس از صحت سنجی گزارشات را به مراجع قانونی ارجاع می‌دهند.

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۰ کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (Securities and Exchange Commission) در راستای حمایت از سهامداران وال‌استریت اقدام به ایجاد یک برنامه تشویقی برای افشاگران در کمیسیون معاملات آتی کالا کرد و برای افشاگران پاداش‌هایی را نیز در نظر گرفت.

پس از تجربه موفق آمریکا در حوزه سوت‌زنی سایر کشور‌ها همانند کانادا، بریتانیا و استرالیا از این طرح استقبال کردند و پاداش‌های خوبی نیز برای افشاگران در نظر گرفتند و حال بحث سوت‌زنی در بورس تهران با اعمال یک سری تغییرات با توجه به شرایط بازار سرمایه می‌تواند منجر به شناسایی و کنترل جرائم و تخلفات در بورس شود.

سوت زنی جایزه سوت زنی

 پرداخت پاداش سومین سوت زن تخلفات ناشر بازار سرمایه

رضا عیوضلو، در مراسم اهدای سومین پاداش به گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه، گفت: گزارش موجود تخلف یک ناشر فرابورسی بوده که تخلف عمده ناشر، عدم رعایت صرفه و صلاح سهامدار، عدم افشای فوری اطلاعات و عدم پاسخگویی به موقع به مکاتبات سازمان بورس بوده است.

وی افزود: علاوه بر اینکه مدیران شرکت و اعضای هیات مدیره آن مشمول جرایم نقدی شدند، سلب صلاحیت از تصدی مدیریت برای یک دوره مشخص و معین، در حکم قطعی و نهایی متخلفان وجود دارد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، با بیان اینکه اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه از اواخر سال ۹۸ در سازمان بورس و اوراق بهادار ذیل این مدیریت راه‌اندازی شد، گفت: این اداره با هدف افزایش شفافیت در بازار سرمایه، گزارش‌های ناهنجاری را از فعالان بازار و از مشارکت‌کنندگان در بازار دریافت کرده و آن‌ها را در ۴ حوزه ناشران، بازار و نهاد‌های مالی و فضای مجازی مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: چنین اداره‌ای در نهاد‌های نظارتی بازار سرمایه دنیا و در قالب‌های مختلفی حضور دارد که با هدف افزایش سلامت بازار سرمایه مشغول فعالیت هستند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اظهار کرد: موضوعی که به عنوان سومین پاداش ناهنجاری از سوی سازمان بورس به یکی از گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه پرداخت خواهد شد، مربوط به حوزه ناشران اوراق بهادار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ