عرض تنگه هرمز چند کیلومتر است +عکس

0

عرض تنگه هرمز چند کیلومتر است ، عمق تنگه هرمز چقدر است ، تنگه هرمز چگونه ساخته شد ، عکس تنگه هرمز ، پهنای تنگه هرمز ، طول تنگه هرمز چقدر است ، تنگه ی هرمز چند کیلومتر است ، دهانه تنگه هرمز چند کیلومتر است

عرض تنگه هرمز چند کیلومتر است

تنگهٔ هرمز تنگه‌ای است که خلیج فارس را به دریای عمان متصل می‌کند. این گذرگاه آبی از شمال به ایران و از جنوب به شبه‌جزیره مسندم (مشترک بین استان مسندم عمان و امارات متحده عربی) متصل است. تنگه هرمز تنها مسیر آبی است که خلیج فارس را به دریاها و اقیانوس‌های آزاد متصل می‌کند. این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان بشمار می‌آید. این تنگه حدود ۹۰ مایل دریایی (۱۶۷ کیلومتر) طول دارد و عرض آن از حدود ۵۲ مایل دریایی (۹۶ کیلومتر) تا ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) متغیر است.

تنگه هرمز کجاست تنگه هرمز

طولانی‌ترین فاصله تنگه هرمز ۸۴ کیلومتر (از کرانه‌های بندرعباس در شمال تا شمالی‌ترین نقطه کرانه‌های مسندم در جنوب)، کوتاه‌ترین آن (میان جزیره ایرانی لارَک در شمال و جزیره عمانیِ‌السلامه ــ که نام دیگر آن قوئین بزرگ است ــ در جنوب) ۶/۳۳ کیلومتر برآورد شده است.

تنگه هرمز کجاست تنگه هرمز

مشخصات جغرافیایی تنگه هرمز

طول این آبراه ۱۵۸ تا ۱۶۷ کیلومتر و عرض آن از بندرعباس تا راس شوریطه در عمان بین ۵۶ تا ۸۷ (۳۹ تا ۹۶) کیلومتر می‌باشد. ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه‌جزیره مسندم به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد. در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است. قوس آن، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانه‌های ایران قرار گرفته‌است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ