چگونه بیمه شخص ثالث را قسطی بخریم؟

0

خرید بیمه شخص ثالث اقساطی یکی از امکاناتی است که فرآیند خرید بیمه اجباری شخص ثالث را برای افراد راحت‌تر کرده‌است. بیمه شخص ثالث اقساطی از طرف ۴ شرکت بیمه‌ای برای خرید در درسترس قرار گرفته است و کارگزاری‌های مختلف به فروش این بیمه‌ ها اقدام می‌کنند.

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات کاملی در مورد نحوه خرید بیمه شخص ثالث اقساطی را در اختیار شما قرار دهیم.

بیمه شخص ثالث قسطی

چرا بیمه شخص ثالث اقساطی از بیمه کوتاه مدت بهتر است؟

برای بررسی این سوال و رسیدن به پاسخ کامل و صحیح باید ابتدا بدانیم بیمه شخص ثالث اقساطی چیست؟ بهتر است بدانید که بیمه شخص ثالث اقساطی در واقع همان بیمه شخص ثالثی است که به صورت نقدی خریداری می‌کنید. تنها تفاوت بیمه اقساطی و نقدی در نحوه پرداخت هزینه حق بیمه است.

در بیمه شخص ثالث اقساطی هم مانند بیمه شخص ثالث نقدی ، به نقل از بیمه دات کام ، بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های‌جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.

خسارت بدنی: خسارت‌های جانی به اشخاص ثالث مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از حادثه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می‌شود که مقدار آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارت‌ها صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث را در برمی‌گیرد.

پوشش حوادث راننده: خسارت جانی راننده مقصر آسیب‌دیده به‌شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

 

لازم به ذکر است که بیمه شخص ثالث کوتاه مدت هم همین شرایط را دارد اما هزینه آن نسبت به بیمه شخص ثالث نقدی و اقساطی بیشتر است. در واقع هزینه بیمه ثالث کوتاه مدت(https://bimeh.com/thirdparty) با اعتبار آن تناسب ندارد. به عنوان مثال می‌توان گفت قیمت بیمه شخص ثالث کوتاه مدت سه ماهه از یک چهارم بیمه شخص ثالث یک ساله بیشتر است. حق بیمه دریافتی کوتاه مدت نسبت بیمه نامه شخص ثالث یک ساله در حدود ۱۸% بیشتر است. به علاوه هزینه بیمه شخص ثالث نقدی و اقساطی تقریبا برابر است و این مزیت بیمه شخص ثالث قسطی نسبت به بیمه شخص ثالث کوتاه مدت در ارزان‌تر بودن آن نمایان می شود.

بهتر است بدانیم که بیمه نامه شخص ثالث اقساطی بدون سود و بدون کارمزد صادر می شود و صدور آن نیازی به ضامن ندارد. ضمنا مزیت دوم این است که در صورت خرید قسطی بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت سال های قبل نیز مدنظر قرار می گیرد ولی اگر بیمه شخص ثالث کوتاه مدت بخرید، تنها در صورتی به شما تخفیف بیمه‌ای تعلق می‌گیرد که مجموعه بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت شما به دوازده ماه برسد.

 

چگونه بیمه شخص ثالث اقساطی را خریداری کنیم؟

 

نحوه خرید بیمه شخص ثالث اقساطی

اگر قصد دارید بیمه شخص ثالث اقساطی را تهیه کنید ابتدا باید بدانید کدام شرکت‌های بیمه، بیمه شخص ثالث اقساطی دارند. برای راحت‌تر شدن فرآیند ما لیست شرکت‌های بیمه‌ای دارای بیمه شخص ثالث اقساطی را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • بیمه شخص ثالث پارسیان
  • بیمه‌نامه شخص ثالث آسیا
  • بیمه ثالث پاسارگاد
  • بیمه شخص ثالث ایران

اما نحوه خرید بیمه اقساطی چگونه است؟ برای خرید اقساطی بیمه می‌توانید از طریق شرکت‌های بیمه نام برده شده اقدام کنید یا از کارگزاری‌های معتبر اینترنتی مانند بیمه دات کام بیمه‌ شخص ثالث اقساطی خود را خریداری کنید. برای خرید اقساطی بیمه از کارگزاری بیمه دات کام باید به شیوه زیر عمل کنید:

  • به صفحه استعلام بیمه شخص ثالث در سایت بیمه دات کام وارد شوید.
  • با ورود اطلاعات مربوط به خودرویتان در کادرهای مدنظر و کلیک روی دکمه استعلام،سامانه بیمه دات کام شرکت های مختلف بیمه گر را با شرایط مختلف بیمه ای از جمله شرایط بیمه اقساطی شخص ثالث به شما نشان خواهد داد.
  • با انتخاب گزینه خرید اقساطی ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه‌گر، به صفحه تایید انتخاب هدایت خواهید شد. در آن صفحه اطلاعات ورودی خودروی شما و شرایط خرید بیمه قسطی شخص ثالث نمایش داده می‌شود.
  • در صورت تایید، به صفحه ورود یا ثبت نام در سایت و سپس صفحه پرداخت هدایت خواهید شد.

پس از طی مراحل مذکور و پرداخت حق بیمه، کارشناس بیمه، بیمه‌نامه را درب منزل و بدون  هزینه تحویل خواهد داد. شما می توانید چک های مربوطه را با توجه به نکات مذکور به ایشان برگردانید.

 

حق بیمه شخص ثالث چگونه تعیین می‌شود؟

چگونگی  تعیین حق بیمه شخص ثالث

عوامل زیادی در محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث دخیل هستند. در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم.

  • حق بیمه پایه ابلاغی توسط سازمان بیمه مرکزی

حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر در خودروهای سواری، موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) در خودروهای بارکش به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کنند.

مبنای محاسبه حق بیمه شخص ثالث، میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. چهار ماه‌: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند. میزان دیه شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می‌شود.

بر همین اساس، هر ساله، بیمه مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیله نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند. مبلغ دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۰۰ میلیون تومان در ماه حرام و ۶۰۰ میلیون تومان در سایر ماه‌ها است. میزان پوشش مالی بیمه ثالث هر ساله بر اساس ۲.۵ درصد دیه ماه‌های حرام اعلامی در سال جاری محاسبه می گردد.

  • جدول نرخ بیمه شخص ثالث (نرخ پایه بیمه ثالث) سال ۱۴۰۱

اشاره شد که، نرخ بیمه شخص ثالث با توجه به نرخ سالیانه دیه، نوع و تعداد سیلندر خودرو تعیین می‌شود. در جدول‌ زیر، قیمت پایه بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ را مشاهده می‌کنید:

نوع وسیله نقلیه مبلغ پایه حق بیمه به تومان
ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر ۲۳۴۴۰۰۰
پیکان، پراید و سپند ۲۷۷۶۰۰۰
ماشین‌های چهار سیلندر ۳۲۶۳۰۰۰
سایر ماشین‌های بالای چهار سیلندر ۳۶۵۲۰۰۰
  • کاربری خودرو

کاربری خودرو به شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد که ریسک احتمالی ماشین بیمه‌گزار برای بیمه‌گر چقدر است. خودروهایی نظیر تاکسی‌ها یا خودروهای آموزش رانندگی به‌دلیل نوع کاربری بیشتر در معرض حوادث رانندگی قرار دارند. ازاین‌ رو، بیمه‌گزاران این خودروها، باید حق بیمه شخص ثالث بیشتری بپردازند. کاربری‌هایی که باعث افزایش حق بیمه شخص ثالث می‌شوند:

  • آمبولانس
  • آتش‌نشانی
  • تاکسی درون شهری و برون شهری
  • بارکش
  • کاربری صنعتی
  • جریمه دیرکرد بیمه‌‍ شخص ثالث

دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث جریمه دیرکرد و افزایش قیمت بیمه شخص ثالث را در پی دارد. جریمه دیرکرد به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. اگر مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث منقضی شده‌ باشد و خسارت مالی یا جانی رخ دهد، بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت ندارد. بنابراین، مالک خودرو یا وسیله نقلیه زمینی باید خسارت را پرداخت کند. جریمۀ دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت زیر محاسبه می‌شود:

مالک باید به ازای هر روز دیرکرد، معادل تقسیم حق بیمه کامل بدون تخفیف یک سال خودرو بر تعداد متعارف روزهای سال یعنی ۳۶۵ بپردازد.

  • جدول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱

جریمه دیرکرد بیمه ثالث به‌صورت روزشمار و براساس نوع و تعداد سیلندر محاسبه می‌شود. مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

وسیله نقلیه مبلغ جریمه روزانه به تومان
ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر ۶۴۲۲
پیکان، پراید و سپند ۷۶۰۵
ماشین‌های چهار سیلندر ۸۷۱۶
سایر ماشین‌های بالای چهار سیلندر ۹۷۵۵
  • میزان پوشش مالی بیمه ثالث

هر سال، کمترین و بیشترین میزان پوشش مالی بیمه‌های شخص ثالث ماشین از جانب بیمه مرکزی تعیین می‌گردد؛ اما بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش مالی بیشتری دریافت کند.

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث که در سال ۱۴۰۱ توسط بیمه مرکزی تعیین شده معادل ۲۰ میلیون تومان است. حداکثر پوشش مالی این بیمه‌نامه باید ۴۰۰ میلیون تومان باشد. مثلا: با خرید بیمه شخص ثالث ایران می‌توانید از حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث برخوردار شوید.

  • تخفیف بیمه شخص ثالث یا تخفیف عدم خسارت خودرو

عامل تاثیرگذار بعدی بر بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است. در این تخفیف، به تعداد سالی که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد، در هنگام تمدید بیمه‌نامه می‌تواند از شرکت بیمه‌گر تخفیف بگیرد. این مبلغ از حق بیمه شخص ثالث او کسر خواهد شد. با افزایش تعداد سال‌های عدم خسارت، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت از ۸ به ۱۵ سال تغییر یافته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ