یک سی سی برابر است با چند لیتر

0

یک سی سی برابر است با چند لیتر

جواب :

۰/۰۰۱ لیتر یا یک میلی میتر یا یک هزارم لیتر

۱ سی سی (cc) معادل ۰.۰۰۱ لیتر (liter)

هر ۱ لیتر (liter) معادل ۱۰۰۰ سی سی (cc) است.

به یاد داشته باشیم یک سی‌ سی معادل همان یک میلی ‌لیتر است و باید برای اندازه‌گیری داروی مایع، تنها از قطره چکان، سرنگ، پیمانه‌ مدرج یا قاشق مدرج موجود در جعبه‌ دارو استفاده کنیم و اگر خود دارو پیمانه نداشت، می ‌توانیم یکی از وسایل اندازه‌ گیری را از داروخانه تهیه کنیم.

تا حد امکان از قاشق چایخوری، قاشق غذاخوری یا دیگر قاشق‌ های خانگی برای اندازه ‌گیری دارو استفاده نکنیم، زیرا قاشق‌ ها، سایزها و حجم ‌های مختلفی دارد و این کار منجر به خطا در اندازه ‌گیری می ‌شود.

نکات مهم در اندازه‌ گیری داروهای مایع:

– سعی کنیم وسیله‌ اندازه ‌گیری را بر اساس حجمی از دارو که تجویز شده انتخاب کنیم؛ به عنوان مثال استفاده از یک قطره چکان یک میلی‌ لیتری برای اندازه ‌گیری پنج سی ‌سی دارو در هر وعده، باعث می شود پنج مرتبه مقدار یک سی‌سی از دارو را در قطره چکان بکشیم و این کار احتمال اینکه مقدار نادرستی از دارو را به بیمار بدهیم بیشتر می ‌کند، همینطور استفاده از پیمانه‌ های بزرگ برای حجم ‌های کم، میزان خطا در اندازه گیری را بالا می ‌برد.

– در هنگام ریختن دارو در پیمانه‌ های استوانه ‌ای مدرج، پیمانه را روی سطحی صاف قرار داده و به خطوط روی آن دقت کنیم.
– سرنگ اغلب بهترین ابزار برای اندازه ‌گیری دقیق دوز مصرفی است. این موضوع به ویژه زمانی صادق است که باید مقداری کمتر از پنج میلی ‌لیتر را اندازه ‌گیری کنیم.
– هنگام دادن دارو با سرنگ یا قطره چکان دارو را انتهای حلق نریزیم، بلکه توصیه می شود آن را به آرامی بین زبان کودک و کنار دهانش بریزیم. این کار بلعیدن دارو را آسان ‌تر می ‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ