عید فطر ۱۴۰۲ چند شنبه است | عید فطر جمعه است یا شنبه

1

اگر می خواهید بدانید که عید فطر ۱۴۰۲ چند شنبه است و عید فطر امسال چه روزی است و آیا عید فطر جمعه است یا شنبه ؟

عید فطر امسال چه روزی است چندم و چند شنبه است؟

عید فطر ۱۴۰۲ چه روزی است؟ تاریخ دقیق عید فطر در سال ۱۴۰۲ کی هست ؟ عید فطر ۱۴۰۲ چند شنبه است و چندمه؟

مهدی رحیمی کارشناس و مُدرس نُجوم در اصفهان گفت: با توجه به ویژگی‌های نجومی هلال ماه مانند فاز ( درصد بخش روشن ماه به کل آن) و ارتفاع در لحظه غروب پنجشنبه ۳۱ فروردین می‌توان گفت هلال ماه در بعد از غروب خورشید در این روز در کشورمان قابل مشاهده نیست بنابراین روز جمعه اول اردیبهشت برابر با ۳۰ رمضان خواهد بود.

این عکاس نجومی و رصدگر ادامه داد: بررسی و مطالعه شرایط رویت‌پذیری هلال ماه برای غروب روز بعد یعنی جمعه یکم اردیبهشت ۱۴۰۲ نشان می دهد که هلال ماه شوال در بعد از غروب خورشید در این روز به‌راحتی و با چشم غیر مسلح و در ارتفاع بالا در سراسر کشور قابل مشاهده است.

وی درباره اینکه چرا ممکن است عربستان یک روز زودتر عید فطر اعلام کند، توضیح داد: در این کشور، مقارنه ماه و خورشید برای شروع ماه شوال سال ۱۴۴۴ هجری قمری در روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ اتفاق می‌افتد و در غروب این روز، هلال ماه در هیچ نقطه از عربستان، قابل مشاهده نیست اما ملاک این کشور در اعلام عید فطر موارد دیگری است.

رحیمی ادامه داد: از سال ۱۴۲۲ هجری قمری تاکنون بر اساس معیاری که در این کشور ارائه شده است، اگر در روز ۲۹ ماه قمری ۲ شرط وجود داشته باشد آنگاه روز بعد نخستین روز ماه قمری خواهد بود، این ۲ شرط شامل “مقارنه زمین مرکزی قبل از غروب خورشید” و “غروب ماه بعد از غروب خورشید” است که با بررسی شرایط هلال ماه مشخص می‌شود که در روز پنجشنبه، هر ۲ شرط لازم برای اینکه عربستان روز جمعه را عید فطر اعلام کند، مهیاست.

به گفته وی، ملاک عربستان رویت هلال ماه نیست و چنانچه ۲ شرط مذکور وجود داشته باشد، شروع ماه قمری یا عید فطر اعلام می‌شود، اما در مکتب تشیع و بر اساس مبانی دینی، ملاک شروع ماه قمری، رویت هلال ماه است و در صورت اثبات آن، اعلام عید فطر که از شئون ولی فقیه است، صورت می‌گیرد.

عید فطر رویت هلال ماه شوال تاریخ عید فطر

تاریخ دقیق عید فطر سال ۱۴۰۲ در تقویم شمسی

تاریخ دقیق عید فطر سال ۱۴۰۲ در تقویم شمسی مصادف است با:

شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
۱۴۰۲/۰۲/۰۲

تاریخ دقیق عید فطر سال ۱۴۰۲ در تقویم قمری ۱۴۴۴

تاریخ دقیق عید فطر سال ۱۴۰۲ در تقویم قمری ۱۴۴۴ مصادف است با:

‫السبت‬، ١ شوال ١۴۴۴
۱۴۴۴/۱۰/۰۱

تاریخ دقیق عید فطر سال ۱۴۰۲ در تقویم میلادی ۲۰۲۳

تاریخ دقیق عید فطر سال ۱۴۰۲ در تقویم میلادی ۲۰۲۳ مصادف است با:

Saturday, April 22, 2023
۲۰۲۳-۰۴-۲۲

توجه: در صورت رویت نشدن حلال ماه، این تاریخ ممکن هست تغییر کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. ارش می گوید

    به هر حال اصلا رویت ماه ملاک نیست از اونجایی که همه چیز را سیاسی کردید وسیاست کار عمر عاص بود و معاویه
    ملاک عید فطر هم حالا چه ماه در بیاد یا در نیاد هر سال به ابن شکل بود که اگه عربستان امروز عید اعلام می‌کرد شمامیگفتید فرداست حالا از اونجایی که امسال عربستان ال سعود خاین در عرض ۱ هفته شده برادر ال سعود ما خیلی دوست داریم ببینیم چی میشه مثل تابلو شیخ نمر که اومد پایین از خیابون
    مثل تولد جناب رسول یا مناسبت‌های دیگه یک هفته فرق داره یا نماز خوندنی که تو قرآن خدا میگه پنج دفعه هست شما کردید ٣ مرتبه
    مهم اینه که فرق داشته باشه با بقیه فیک درست بشه برا همه چیز وگرنه ماه تو آسمان بیاد یا نیاد هیچ فرقی نداره مهم اینه که شک درست کنید بین مردم در همه زمینه ها و ا. این آب گل آلود همچنان مثل قرون گذشته ماهی اوزون برون صیدکنید و بلمبانید