شابلون چیست؟

0

شابلون یک ورق یا یک قطعه از جنس پلاستیک ، پلکسی و یا فلز می باشد که طرح هایی خاص به منظور چاپ و یا الگو زدن روی آن ها بریده شده است. شابلون ها از لحاظ نوع و کاربرد طیف وسیعی دارند. از مهم ترین انواع شابلون ها می توان به شابلون سیلک ، شابلون رنگ کاری دیوار، شابلون های هنری ،شابلون هویه کاری ، شابلون تزئینی و… اشاره کرد.

 

موارد استفاده از شابلون؟

 

شابلون ‌ها در انواع سایز‌ها و کاربردها ساخته می‌شود.کار با شابلون با توجه به مکانی که استفاده می شود،متفاوت است.این روزا شابلون جای خود را در انواع هنر ها مثل پتینه دیوار گرفته است و کم کم دارد به یک جایکزین پرطرفدار برای کاغذهای دیواری تبدیل می شود.جالب است بدانید شابلون ها حتی در مافه ها,کیک ها و …جای خود را این روزا بازکرده اند،بطوریکه کافه دار ها برای طراحی روی کافه و کیکی پزی ها برای طراحی روی کیک از آنها استفاده می کنند.در زیر می توانید نمونه ی استفاده از شابلون در پخت یک کیک ببینید.

 

اما شابلون در هنر و صنایع دستی:

شابلون و سفال

بچه ها قبلا هنرمندای عزیز زو سفال با دست نقاشی میکردن!اینروزا دیگه نیاز نیست برای طراحی روی سفال،طراحی بلد باشین!فقط کافیه طرح مورد نظرتون رو به صورت شابلون بخرین و یا از شابلون های سفارشی با طرح دلخواهتان استفاده کنید.

 

شابلون و ام دی اف

ترکیب شابلون،ام دی اف و در آخر یک لایه رزین یک ترکیب عالیه که این روزا خیلی باب شده.انداختن طرح های مختلف روی چوب و زدن تکنیک های کهنه کاری از دیگر تکنیک ها و هنرهای پرطرفدار این روزا هست.

 

شابلون و دیوار

شابلون جای خودش رو به طراحی های داخلی و طرح های زیبا روی دیوار منازل باز کرده.پتینه ی دیوار با استفاده از شابلون به یکی از شغل های پردرآمد و هنرهای پرطرفدار این روزا تبدیل شده.

 

شابلون و بوم

تکنیک های برجسته کاری روی بوم کنار ورق طلا یکی از تکنیک های جدید و به روز این روزا هست.تابلوهای دکوراتیوی که این روزا در سال های منازل می بینید,ساخته شده با شابلون هست.

 

 

نکات استفاده از شابلون

هرچه از وسیله ای بهتر نگهداری کنید طول عمر بیشتری دارد و شابلون ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند .چند کار کوچکی که به نظرتان بی اهمیت است میتواند باعث ماندگاری بیشتر شابلون شود مثلا پس از هربار استفاده از شابلون ان را به خوبی بشویید و نگذارید رنگ یا جوهرروی سطح شابلون بماند .

البته شستن رنگ نیز به جنس شابلون بستگی دارد مثلا شما میتوانید رنگ هایی مثل گواش، اکرلیک و پلاستیک را به راحتی از سطح شابلون با شستن جدا کنید اما همین کار در شابلون چوبی باعث خراب شدن چوب آن میشود و طول عمر شابلون را کوتاه میکند.

 

  1. بعد از اتمام کار با شابلون ،حتما مواد اضافی روی شابلون مثل رنگ و خمیر رو قبل از خشک کردن پاک کنید
  2. شابلون اگر بیش از اندازه خم بشه، شکسته میشه! بنابراین از تا کردن و خم کردن آن‌ها خودداری کنید.
  3. بعد از استفاده از شابلون جهت جلوگیری از تاب برداشتن آن را در محلی صاف قرار دهید.

 

 

شابلون خوب از کجا بخرم؟

 

شابلون را می توانید به راحتی خریداری کنید و یا با تهیه چند وسیله ساده ان را با طرح دلخواه خود بسازید . برای خرید حضوری ان به مغازه های رنگ فروشی مراجعه کنید همچنین میتوانید به شکل غیر حضوری با مراجعه به سایت های مختلف مثل فروشگاه هنری لوکس آرا با اطمینان خرید کنید.

 

 

ابزار کار با شابلون

 

ابزارهایی که برای کار با شابلون نیاز است،بستگی به کاری دارد که قرار است انجام بدهید,قرا است شابلون روی چه چیزی استفاده شود؟روی سفال؟دیوار؟و…

معمولا در هر زمینه ای شما نیاز به کاردک,چسب کاغذی,قلم مو نیاز دارین.

 

خودت شابلون بساز

 

اگه تابحال برات پیش آمده که که یک طرح از شابلون رو بخوای که اون رو توی فروشگاه ها پیدا نکنی؟!!! این مشکل بیشتر درمورد کارهای خاص،خیلی ریز یا اشکال هندسی ممکنه برای شما پیش بیاد!شما با یادگیری ساخت شابلونمی تونید هر طرحی از شابلون رو به شرطی که خیلی پیپیده نباشه، خودتون با دستای هنرمندتون درست کنید.فراموش نکنید این روش خیلی کم هزینه و راحته!.

اگه میخای آموزش ساخت شابلون رو به صورت کامل یاد بگیری این مطلب رو بخون.

برای آموزش ساخت شابلون کلیک کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ