سریال عشق کوفی در مورد چیست و چند قسمت است

0

سریال عشق کوفی در مورد چیست، سریال عشق کوفی چند قسمت است

فائزه یاراحمدی نویسنده «عشق کوفی»، درباره داستان این سریال گفت: در این سریال شاهد یک ماجرای عاطفی بین دو شخصیت اصلی قصه یعنی هلال و نائله خواهیم بود که باید دید در نهایت منجر به وصال خواهد شد یا خیر. در این قصه محبتی به نمایش گذاشته می‌شود که دردسرهایی را نیز با خود همراه دارد و خط روایی قصه را همین دردسرها به وجود می‌آورد. چون این ماجرای عاطفی بین دو خانواده متفاوت با عقاید متفاوت و سیاست‌ورزی‌های متفاوت به وجود می‌آید چالش‌هایی را با خود به همراه دارد که منجر به کلنجار مخاطب با قصه و شخصیت‌ها می‌شود. شاید لحظاتی ببینده به این رابطه عاطفی شک کند که آیا راست است یا دروغ؟ در کنار آن، ماجرای ورود پسر امیرالمونین (ع) به شهر کوفه نیز مطرح می‌شود. این دو ماجرا به شکلی روایت می‌شود و در هم تنیده شده که برای مخاطب جذاب است. در یک خط می‌توانم بگویم سریال «عشق کوفی» یک داستان عشقی همزمان با یک واقعه سیاسی مذهبی است که در سال ۶۱ هجری قمری در شهر کوفه رخ داده است.

فائزه یاراحمدی سریال عشق کوفی اخبار فیلم و سریال

خلاسه داستان سریال عشق کوفی

قصه و درام «عشق کوفی»  کاملا بر اساس تخیل است

یاراحمدی درباره روایت بخش مربوط به واقعه سیاسی مذهبی که در آن دوران رخ داده و اینکه چه تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته، گفت: در این سریال یک قصه کاملا ساختگی در بستر تاریخی روایت شده است. مانند اینکه یک قصه عشقی در انقلاب اسلامی روایت شود. اینکه این انقلاب در سال ۱۳۵۷ در کشور ایران رخ داده که دارای مختصات، فضای فکری و جو سیاسی مشخصی بوده و اینکه مردم آن زمان چطور لباس بر تن می‌کردند، چگونه حمل و نقل انجام می‌دادند، بیشتر چه غذاهایی می‌خوردند و… بر اساس واقعیات همان دوران است. برای ساخت چنین فیلمی که در دوران سال‌های ۱۳۵۷ می‌گذشته نیز لازم است تا مطالعاتی از آن دوران صورت گیرد. همین اتفاق نیز برای ساخته شدن سریال «عشق کوفی» در سال ۶۱ هجری قمری افتاده است و از این رو برای روایت درست آن بستر تاریخی مورد مطالعه قرار گرفت. اینکه در آن زمان شهر کوفه به چه صورت بوده و مردمان آن چگونه بودند از جمله نکاتی هستند که مورد بررسی قرار گرفت. نکاتی که به لحاظ بُعد تاریخی به آنها نیاز بوده و باید اطلاعات جمع آوری می‌شد.

وی ادامه داد: طبیعتا وقتی قرار باشد قصه‌ای در دل یک بستر تاریخی روایت شود باید این مختصات نیز لحاظ می‌شد. اما خود درام و قصه کاملا بر اساس تخیل است و اگر در آن استناد تاریخی نیز شده باشد طبق مستندات و کتاب‌هایی بوده که وجود داشته و برای اطمینان بیشتر نیز از حجت‌الاسلام حامد کاشانی، صاحب نظر در حوزه تاریخ اسلام، کمک گرفته شده است. چون تخصص ایشان مطالعات تاریخی آن دوران است. برای همین هر سوالی وجود داشت محل رجوع‌مان آقای کاشانی بود.

 

نمی‌خواستیم فضای «مستوران» و «عشق کوفی» شبیه به هم شود

یاراحمدی پیش‌تر تجربه نویسندگی در سریال «مستوران» با روایت‌های کهن و درعین حال استفاده تلفیقی از واژه‌های جدید و کهن را داشته است.

او با اشاره به نحوه گفتار در سریال «مستوران» اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که در «مستوران» کلمات و جملات امروزی وجود نداشت. یعنی واژه‌های عجیب و غریب و لحن امروزی نداشت. اما درست است؛ این سریال یک لحن و ادبیات مخصوص به خودش را داشت. تلاش‌مان را هم کردیم تا جایی که می‌توانیم از الگوهای تکراری که در ذهن‌ مخاطب‌ها وجود دارد فاصله بگیریم و مقداری ادبیات را در دیالوگ‌ها بیشتر مورد استفاده قرار دادیم. بعد از پخش «مستوران» احساس کردم که شاید بشود تا حدودی کلمات و جملات صیقل‌ داده شود.

یاراحمدی سپس در در پاسخ به اینکه آیا در سریال «عشق کوفی» نیز نحوه گفت‌وگوها متفاوت است؟ نیز گفت: ما وجه شاعرانگی را در سریال «عشق کوفی» کم کردیم چون نمی‌خواستیم فضای دو سریال شبیه به هم شود. در عین حال «مستوران» قصه‌های کهن ایرانی بود و دوست داشتیم کمی در توصیفات، لحن و خوانش کلمات وجه شاعرانگی وجود داشته باشد. اما در سریال «عشق کوفی» اینطور نیست. همچنان که تلاش شده آن ادبیات کهن وجود داشته باشد، اما سعی کردیم واژه‌ها و جملات صیقلی‌تر باشد. به صورتی که قابل فهم‌تر و روان‌تر شود، اما به ادبیات محاوره نیز نزدیک نشود.

قصه عشقی همیشه جواب داده

یاراحمدی با اعتقاد بر اینکه قصه عشقی آنقدر ظرفیت دارد که همیشه جواب داده، درباره طرح عشق در سریال مناسبتی محرم توصیح داد: ما برای سریال «عشق کوفی» تمام تلاش‌مان را کردیم تا در طول پخش آن پیچیدگی و امکان کشف به مخاطب بدهیم. برای همین نمی‌توانم قصه را خیلی برای مخاطبی که هنوز سریال را ندیده باز کنم. قصه در یک جامعه متزلزل و متغیر تعریف می‌شود و واقعا گروه سریال‌سازی هم تمام تلاش‌اش را کرده تا قصه به همان میزان متزلزل و متغیر روایت شود. برای همین امیدوار هستم وقتی سریال دیده می‌شود این حس به مخاطب دست داده شود که چقدر در این قصه زیر پای همه چیز لق است و نمی‌شود به چیزی اعتماد کرد.

وی ادامه داد: تلاش بر این بوده تا این عنصر بتواند برای مخاطب کشش ایجاد کند. در نتیجه پایان هر قسمت تلاش شده ضربه وجود داشته باشد تا مخاطب ترغیب شود که قسمت بعد را هم ببیند. قصه عشقی هم آنقدر ظرفیت دارد که همیشه جواب داده و باز هم جواب خواهد داد و به قول حضرت حافظ: «یک قصه بیش نیست غم عشق وین عجب / کز هر زبان می‌شنوم نامکرر است». هر کس که قصه عشقی‌اش را تعریف می‌کند شنیدنی و دوست داشتنی است. امیدوارم این قصه هم دوست داشتنی شده باشد. چون وزن اصلی که برای این قصه در نظر گرفته شده دو راهی‌هایی است که کارکترهای اصلی در آن گرفتار می‌شوند و مجبور به انتخاب هستند. سعی شده دائم کارکترها در شرایطی قرار بگیرند که محکوم به انتخاب باشند. به طوری که حتی من نویسنده داستان هم دوست ندارم جای کارکترها بودم.

نویسنده «عشق کوفی» در پایان گفت:  در هر صورت سریال نقص‌هایی خواهد داشت و هر کاری می‌تواند بهتر و جذاب‌تر باشد. همه می‌دانیم مخاطب تلویزیون این روزها در مقایسه با گذشته خیلی کم‌تر شده است. هم ناراحت‌کننده است و هم این موضوع باعث می‌شود تا نتوان، برآورد درستی از اینکه کار چقدر دیده شده است؛ داشت. اما با تمام این شرایط امیدوارم سریال «عشق کوفی» بتواند جایگاه خودش را پیدا کند.

«عشق کوفی» به نویسندگی فائزه یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی، کارگردانی حسن آخوندپور و تهیه کنندگی سعید سعدی محصول سازمان اوج است که به تاگی روی آنتن شبکه سه می‌رود.

تعداد قسمتهای سریال عشق کوفی چند قسمت است

این سریال تاریخی در ۱۵ قسمت هر هفته پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه پخش خواهد می شود و  تکرار آن ساعت ۱ بامداد، ۱۰ صبح و ۱۴ عصر روز بعد است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ