چرا ماشین استارت نمیخوره

0

چرا ماشین استارت نمیخوره پراید ،چرا ماشین صبح استارت نمیخوره پژو ۴۰۵ و سمند و جک در گرما و سرما و زمستان و تابستان

چرا گاهی ماشین استارت نمیخوره

۱- تمام شدن سوخت خودرو

در برخی از مواقع استارت نخوردن ماشین به یک دلیل ساده مربوط می شود. اگر بنزین ماشین تمام شود، استارت خوردن آن با مشکل روبرو می شود. در این صورت باید باک خودرو را از بنزین پر کنید تا این مسئله برطرف شود.

 

۲- مشکلات باتری خودرو؛ از شایع ترین علت های استارت نخوردن ماشین

یکی از نشانه های ساده و مهمی که در زمان خراب یا خالی شدن باتری باید به آن توجه شود، روشن نشدن صفحه کیلومتر شمار پشت فرمان خودرو است. دومین علامت مربوط به خالی بودن باتری و یا خراب شدن آن، این است که در زمان استارت زدن صدای چرخش موتور به گوش نرسد.

گاهی ممکن است استارت نخوردن ماشین با روشن شدن چراغ هشدار باتری همراه شود. در این صورت با اطمینان می توان گفت که مشکل به علت ایراد در باتری ماشین ایجاد شده است.

با استفاده از یک تستر می توانید آمپر استارت خودرو را بررسی کنید تا از مشکلات باتری مطمئن شوید. اگر پس از تست با تستر، مشخص شود که باتری خودرو تمام شده است، باید دنده را در حالت ۲ قرار داده و با هل دادن ماشین را روشن کنید. دومین روشی که در این مورد می تواند به شما کمک کند باتری به باتری کردن خودرو با استفاده از کابل است. با دو کابل یا سیم، سرهای مثبت دو باتری را به یکدیگر و همچنین سرهای منفی هر دو باتری را نیز به همدیگر متصل کنید.

پس از روشن شدن خودرو، هر چه سریع تر برای شارژ باتری و یا در صورت لزوم تعویض آن، به یک مکانیک خودرو مراجعه نمایید.

۳- سوختن فیوزهای ماشین

از مواردی که می تواند در استارت نخوردن ماشین نقش داشته باشد، سوختن هر یک از فیوزهای مربوطه مخصوصاً فیوز استارت است. راه حل رفع مشکل فیوز، تعویض آن و قرار دادن یک فیوز سالم است.

 

۴- مشکلات سوئیچ خودرو

سوئیچ خودرو، برق مورد نیاز را از باتری به سایر قطعات و بخش های خودرو ارسال می کند. اگر برقی که موتور نیاز دارد و یا برق کافی برای سیستم جرقه زنی در اختیار آن ها قرار نگیرد، با مشکل استارت نخوردن ماشین روبرو خواهید شد.

گاهی ممکن است سوئیچ خودرو در هنگام چرخاندن، بچرخد اما استارت خوردن اتفاق نیفتد. اگر در حالتی که سوئیچ باز یا روشن است، بدون استارت کامل خودرو، صفحه کیلومتر روشن نشود یعنی سوئیچ ماشین خراب می باشد.

راه حل رفع این مشکل استفاده از سوئیچ زاپاس خودرو و سپس مراجعه به مکانیک خودروی ماهر است زیرا رفع ایرادات سوئیچ ماشین باید توسط افراد کاربلد انجام شود.

۵- خرابی استارت خودرو

اگر در زمان استارت زدن، خودرو سریعاً روشن نشود و صدای تق تق و یا قیژ قیژ شنیده شود یعنی استارت ماشین مشکل دارد.

سه جزء استارت می توانند دچار آسیب شوند که باید با بررسی های بیشتر به علت اصلی آن ها پی برد. اگر استارت خودرو ضعیف باشد و یا خودرو دیر روشن شود، یعنی مشکل از بوش استارت است. اگر بوش استارت خراب باشد، با استارت زدن خودرو صدای تق تق خواهید شنید.

برای بررسی های بیشتر استارت باید با یک سیم بین سر مثبت باتری و سوکت ارتباط برقرار کنید. در ادامه باید با استارت زدن، خودرو را روشن کنید. در صورت روشن شدن خودرو پس از انجام این اقدامات، یعنی اتوماتیک استارت خودرو ضعیف است و باید رله استارت را تعویض کنید. گاهی ممکن است حتی پس از برقراری اتصال بین باتری و سوکت با سیم، باز هم ماشین استارت نخورد. در این هنگام باید اتوماتیک استارت به کلی تعویض شود.

در مواردی همزمان با استارت زدن خودرو، صدای قژ قژ می شنوید و خودرو استارت نمی خورد. اگر با این مورد مواجه شده اید، باید چرخ دنده استارت را تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض نمایید تا مشکل حل شود.

در صورتی که استارت آسیب دیده باشد، باید از یک مکانیک خودرو بخواهید تا استارت خودروی شما را عوض کند.

نکات فنی ماشین علت قفل شدن استارت ماشین علت استارت نخوردن ماشین

 

۶- کثیفی فیلتر هوا از دلایل ایجاد کننده مشکل استارت نخوردن ماشین

اگر فیلتر هوای خودرو کثیف و جرم گرفته باشد، از ورود هوای لازم برای استارت خوردن ماشین جلوگیری می شود. رفع مشکل استارت نخوردن خودرو به دلیل تجمع آلودگی در فیلتر هوا به سادگی و با تعویض آن قابل انجام است.

برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود به ازای هر ۵ هزار کیلومتر رانندگی، فیلتر هوا را عوض کنید.

۷- معیوب شدن دینام

زمانی که دینام خودرو، باتری را شارژ نکند، خودرو پس از چند دقیقه روشن شدن یک دفعه خاموش می شود و با مشکل استارت نخوردن ماشین روبرو خواهید شد. اگر آسیب دیدگی دینام دلیل استارت نخوردن ماشین باشد، باید آن را تعویض نمایید و پس از آن باتری را نیز شارژ کنید تا مشکل برطرف شود.

حتماً بخوانید: چگونه یک خودرو را رنگ آمیزی کنیم؟ مراحل نقاشی خودرو

۸- خرابی شمع ها

اگر شمع های خودرو دچار فرسایش، آسیب و یا رسوب شده باشند، احتراق صحیح برای استارت خوردن ماشین رخ نمی دهد. در صورتی که مشکل از شمع های خودرو باشد، با تعویض آن ها می توان استارت نخوردن ماشین را برطرف کرد.

۹- گیر کردن فرمان خودرو

اگر فرمان خودرو قفل شود و یا گیر کند، با استارت نخوردن ماشین روبرو خواهید شد. اگر احساس کردید فرمان خودرو قفل شده است و به همین دلیل خودرو استارت نمی خورد، باید سوئیچ را در حالت باز بگذارید و به آرامی فرمان را پهلو به پهلو حرکت دهید تا قفل آن باز شود.

 

۱۰- آسیب دیدگی تسمه تایم

تسمه تایم خودرو در زمان نیاز با ایجاد چرخش در میل بادامک و میل لنگ، سبب حرکت موتور خودرو می شود و استارت خودرو رخ می دهد. اگر تسمه تایم خودرو پس از ۴ تا ۵ سال تعویض نشود، به دلیل تمام شدن عمر آن در استارت خودرو اختلال ایجاد می کند. اگر از ماشین خود در مسیرهای سخت و به مدت طولانی استفاده می کنید، باید زودتر تسمه تایم را تعویض نمایید.

راهکار رفع مشکل استارت نخوردن ماشین در صورت خرابی تسمه تایم این است که باید قطعه معیوب را با یک تسمه تایم جدید جایگزین کنید.

۱۱- فیلتر سوخت مسدود شده باشد

یک علت استارت نخوردن ماشین می تواند مسدود شدن فیلتر سوخت آن باشد. اگر در فیلتر سوخت مشکلی ایجاد شود، سوخت رسانی به انژکتورهای خودرو مختل می شود. اشکال در سوخت رسانی به خودرو می تواند موجب استارت نخوردن ماشین شود. یکی دیگر از مواردی که در اثر مسدود شدن فیلتر سوخت می تواند ایجاد شود، افزایش میزان مصرف سوخت وسیله نقلیه است.

فیلتر سوخت را تعویض کنید تا این مشکل خودروی شما برطرف شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است هر ۲۰ هزار کیلومتر، فیلتر سوخت را تعویض کنید.

۱۲- خرابی دلکو و اختلال در سیستم برق رسانی

اگر درپوش سیستم برق رسانی دچار هر گونه آسیب فیزیکی و یا نفوذ رطوبت به زیر آن شود، در توزیع برق و استارت خودرو مشکل به وجود خواهد آمد.

رفع مشکلات دلکو با تعویض آن، امکانپذیر است. حتماً قبل از جایگزین کردن دلکو جدید، با کمک یک پارچه آن را کاملاً خشک و تمیز کنید.

 

۱۳- رله یا پمپ سوخت خراب باشد

اگر رله پمپ بنزین آسیب ببیند، نمی تواند سوخت مورد نیاز برای استارت خودرو و روشن شدن آن را تأمین کند.

برای بررسی مشکل پمپ بنزین خودرو باید ابتدا سوئیچ را روشن و جریان پمپ بنزین را بررسی کنید. اگر جریان در رله پمپ مشکلی نداشته باشد، باید فیوز پمپ سوخت را چک کنید. پس از اطمینان از سالم بودن فیوز رله باید رله پمپ بنزین را بررسی نمایید.

در صورتی که مشکل رله سوخت وجود داشته باشد، باید با تعویض آن این مشکل را رفع نمایید.

۱۴- معیوب شدن سلکتور گیربکس

خرابی سلکتور گیربکس می تواند علت استارت نخوردن ماشین اتومات باشد. اگر دنده در حالت R یا D قرار گرفته باشد، فرمان روشن شدن خودرو به ایسیو ارسال نخواهد شد. بر این اساس، مشکل استارت نخوردن ماشین به وجود می آید. در این صورت باید خودرو توسط یک مکانیک بررسی و تعمیر شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ