رایج ترین شیوه های کلاهبرداران در ایران

0

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با تشریح آخرین وضعیت وقوع و کشف جرایم در کشور، جزئیات رایج ترین شیوه و شگردهای کلاهبرداران را بیان کرد.

پیامک‌های کلاهبرداری انواع کلاهبرداری اخبار کلاهبرداری اخبار حوادث اخبار جنایی

به گزارش مهر، سرهنگ فریدون رهبریان در خصوص آخرین وضعیت جرایم جعل و کلاهبرداری در کشور گفت: در شش ماهه نخست امسال وقوع کلاهبرداری در کشور افزایش داشته و با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی در کشف کلاهبرداری نیز شاهد افزایش کشفیات بودیم.

وی با اشاره به اینکه جرایم جعل و کلاهبرداری قابل کنترل است، افزود: در شش ماه نخست امسال میزان وقوع و کشف جرایم جعل نیز در کشور یک رشد پایاپای را نشان می دهد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی در ادامه به تشریح آخرین ترفندهای کلاهبرداران و جاعلان پرداخت و گفت: کلاهبرداری در قالب تماس های تلفنی، ارسال پیامک در خصوص برنده شدن در قرعه کشی ها پرونده های لیزینگ، انجام امور قضایی، بازرگانی و تجاری در صدر رایج ترین جرایم جعل و کلاهبرداری قرار دارند.

وی در ادامه به جزئیات یکی از پرونده ها اشاره کرد و افزود: در پرونده ای تحت عنوان تولید کودهای ارگانیک در تحقیقات پلیس آگاهی مشخص شد در ۱۲ استان کشور از جمله تهران، البرز و مازندران از حدود ۱۵ هزار نفر کلاهبرداری شده است.

رهبریان افزود: یکی از شایعترین کلاهبرداری ها در سالهای اخیر، کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و پیامکی و کشیدن افراد پای دستگاههای خودپرداز بوده است. مجرمان که از بی اطلاعی و سهل انگاری قربانیان سوء استفاده می کنند به بهانه های مختلف مثل برنده شدن در قرعه کشی یا عناوین آموزشی، فرهنگی یا نظامی و یا در جریان معاملات به صورت تلفنی از قربانیان می خواهند شماره کارتی را برای پرداخت وجه کالا یا خدمات در اختیارشان بگذارند .

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی خاطرنشان کرد: این کلاهبرداران پس از دریافت شماره کارت، فرد را با ادعای اختلال در عملکرد حساب به پای دستگاه خودپرداز می کشانند در این مرحله کلاهبرداران از قربانی می خواهند گزینه انگلیسی دستگاه خودپرداز را انتخاب کند و سپس طوری فرد را راهنمایی می کنند که مبلغ مدنظرشان را از کارت بانکی قربانی به حساب کارت خود واریز کنند.

وی هشدار داد: مردم مراقب باشند که برای انتقال پول به حساب بانکی آنها هیچ نیازی به حضور در پای دستگاههای خودپرداز نیست.

رهبریان همچنین کلاهبرداری از طریق تبلیغ و فروش داروهای زیبایی، تناسب اندام، چربی سوز و لوازم آرایشی را رایج دانست و افزود: در این نوع کلاهبرداری، داروها و موادی ارسال می شود که مجوز وزارت بهداشت را ندارند و به سلامت فرد آسیب جدی وارد می شود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه در بین جرایم جعل، جعل اسناد مالکیت بیشترین آمار را داشته، خاطر نشان کرد: هموطنان در هنگام معاملات ملکی از هویت کامل و صحیح فرد مقابل اطمینان حاصل کنند و هنگام خرید و اجاره محل سکونت یا دفتر کار از مالک بودن طرف مقابل مطمئن شده و به صرف وجود سند اکتفا نکنند.

رهبریان در خصوص خرید خودرو از شرکت های لیزینگ نیز گفت: هموطنان از قانونی بودن فعالیت و درستی عملکرد شرکت مطمئن شوند و این شرکت ها باید مجوز رسمی از بانک مرکزی را داشته باشند و عنوان دفاتر فروش اقساطی خودرو به هیچ عنوان رسمی، معتبر و دارای مجوز نیست. درج آگهی و تکرار آن در روزنامه های کشور دلیل موجهی بر پرداخت پول به این شرکت ها قبل از تحقیق کامل نیست و داشتن دفتری با مبلمان و وسایل گرانقیمت نباید باعث گمراهی مراجعه کنندگان شود.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی از کساد شدن بازار رمالان و فالگیران خبر داد و گفت: خوشبختانه هوشیاری و آگاهی مردم و تمهیدات پلیس باعث شد جرایم مربوط به رمالی و فالگیری سهم بسیار پایینی را در جرایم کلاهبرداری داشته باشند.

وی در پایان به بهره سودجویان از مدارک مفقودی مردم اشاره کرد و افزود: بعضی اوقات جاعلان و کلاهبرداران از شناسنامه ها یا دیگر مدارک مفقودی مردم برای مقاصد سوء استفاده می کنند، پس هموطنان مراقب باشند اصل یا کپی اسناد یا مدارک خود مانند شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، اسناد مالکیت زمین، مغازه و خانه، مدارک تحصیلی و … را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند و به محض فقدان یا سرقت چک یا سایر مدارک رسمی در اسرع وقت مراجع قضایی یا انتظامی را مطلع کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ