مهدور الدم کیست | مهدورالدم یعنی چه

0

مهدورالدم کیست مهدورالدم یعنی چه مهدورالدم چیست

مهدور الدم کیست

مهدور الدم به زبان ساده یعنی فردی که خون او هدر است و به عبارت دیگر ، کشتن او هیچ ایرادی ندارد و خون او هدر اعلام شده است.حال این هدر بودن خون میتواند نسبی باشد و فقط نسبت به یک سری از افراد هدر باشد و یا مطلق باشد و نسبت به تمامی افراد جامعه هدر باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

در مقابل مهدور الدم،محقون الدم قرار دارد که کسی است که خون اوحق است و خون او مورد حمایت قانون گذار قرار میگیرد و اگر به قتل برسد ، قاتل قصاص میگردد.

به چه افرادی مهدور الدم میگویند

چه افرادی خونشان مورد حمایت قانون گذار قرار نمیگیرد چه کسانی هستند؟

مهدور الدم به صورت زیر تعریف میشود:

  • افرادی که مرتکب جرم حدی مستوجب سلب حیات شده اند برای مثال سرقت حدی مرتبه سوم ، زنای محصنه
  • مرتکب جرم حدی مستوجب قطع عضو برای مثال محاربه یا سرقت حدی که مجازات آن قطع دست و پا میباشد
  • مستحق قصاص نفس و یا قصاص عضو
  • متجاوز و یا کسی که خطر تجاوز او قریب الوقوع میباشد و یا دفاع مشروع
  • زانی و زانیه در حال زنا نسبت به شوهر زانیه

دقت داشته باشید که در مواردی که فرد مرتکب جرم حدی مستوجب سلب حیات شده است و یا مرتکب جرم حدی مستوجب قطع عضو شده است و یا فرد مستحق قصاص نفس و یا قصاص عضو میباشد ، فرد نمیتواند بدون اجازه دادگاه وی را به قتل برساند و جرم است و در صورت این کار ، به حبس تعزیری محکوم می شود.

در خصوص اینکه مرتکب جرم حدی مستوحب سلب حیات مهدور الدم مطلق است و یا نسبی اختلاف نظر وجود دارد که نظر اکثریت بر مهدور الدم نسبی بودن آن است.

در خصوص زانی و زانیه نیز دقت داشته باشید که باید شوهر زانیه آن ها را در حال زنا دیده باشد و بدون هماهنگی و برنامه ریزی قبلی باشد و قبل و بعد از آن مشمول این بند نمی شود و زن نباید در حال اکراه مشغول به زنا بوده باشد.

قتل به تصور مهدور الدم بودن

اگر کسی به فرض اینکه دیگری مهدورالدم است ، فردی را به قتل برساند و اینکه او تصور میکرده وی مهدور الدم است در دادگاه اثبات گردد ، قتل از عمد به شبه عمد تبدیل میشود و فرد باید به جای قصاص ، محکوم به دیه و حبس تعزیری شود.

در این مورد بار اثبات با مرتکب است که ثابت کند قتل را به تصور مهدورالدمی انجام داده است و در صورت اثبات از مجازات قصاص رهایی میباید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ