کدام یک از اوصاف پیامبر در خطبه امام صادق

0

کدام یک از اوصاف پیامبر در خطبه امام صادق

امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان از جمله کسانی هستند که در تبیین ویژگی های برجسته شخصیت و رفتار پیامبر اکرم (ص) سخنان نغزی دارند از جمله این موارد خطبه پرمحتوای ایشان در وصف حضرت محمد (ص) است که در ادامه ارایه می شود:

 

* بردباری، وقار و مهربانی خدا سبب شد تا گناهان بزرگ و کارهای زشت مردم مانع نشود که دوست ترین و شریف ترین پیغمبرانش یعنی محمد بن عبدالله (ص) را برای مردم بر گزیند.

محمد بن عبدالله (ص) در حریم عزت تولد یافت، در خاندان شرافت اقامت گزید، حسب و نسبش آلوده نگشت، صفاتش را دانشمندان بیان کردند و حکمیان در وصفش اندیشه کردند، او پاکدامنی بی نظیر، هاشمی نسبی بی مانند و بی مانندی از اهل مکه بود. حیا صفت او بود و سخاوت طبیعتش، بر متانت ها و اخلاق نبوت سرشته شده بود. اوصاف خویشتن داری های رسالت بر او مهر شده بود تا آن گاه که مقدرات و قضا وقدر الهی عمر او را به پایان رسانید و حکم حتمی پروردگار او را به سرانجامش منتهی ساخت.

هر امتی، امت پس از خود را به آمدنش مژده داد. نسل به نسل از حضرت آدم تا پدر بزرگوارش عبدالله هر پدری او را به پدر دیگر تحویل داد اصل و نسبش به ناپاکی آمیخته نشد و ولادت او با ازدواج نا مشروع پلید نگشت. ولادتش در بهترین طایفه، گرامی ترین نواده (بنی هاشم)، شریف ترین قبیله (فاطمه مخزومیه) و محفوظ ترین شکم باردار (آمنه دختر وهب) و امانت دارترین دامن بود.

خدا او را برگزید پسندید و انتخاب کرد سپس کلیدهای دانش و سر چشمه های حکمت را به او داد. او را مبعوث کرد تا رحمت بر بندگان و بهار جهانیان باشد. خداوند کتابی را بر او نازل کرد که بیان و توضیح هر چیزی در آن است و آن را به لغت عربی بدون هیچ انحرافی قرار داد به امید این که مردم پرهیزکار شوند. آن را برای مردم بیان کرد و معارف آن را روشن ساخت و با آن دینش را آشکار ساخت و واجباتی را لازم شمرد و حدودی را برای مردم وضع و بیان کرد. آن ها را برای مردم آشکار کرد و آن ها را آگاه ساخت. آن حضرت در آن امور راهنمایی به سوی نجات و نشانه های هدایت به سوی خدا است. رسول خدا (ص) رسالتش را تبلیغ کرد، ماموریتش را آشکار ساخت بارهای سنگین نبوت را که به عهده گرفته بود، به منزل رسانید و به خاطر پرورگارش صبر کرد و در راهش جهاد کرد. با برنامه ها و انگیزه هایی که برای مردم پی ریزی کرد و مناره‌هایی که نشانه های آن را بر افراشت برای امتش خیر خواهی کرد و آن ها را به سوی نجات و رستگاری فرا خواند و به یاد خدا تشویق و به راه هدایت دلالت کرد تا مردم پس از او گمراه نشوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ