وزن تیرآهن ۱۴؛ ۱۶ و ۱۸ تولید ایران

0

در ساخت بناهایی که شامل چندین طبقه هستند توجه به وزن تیرآهن اهمیت زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین معیارها برای مهندسی سازه خواهد بود که به‌منظور جلوگیری از خمش سقف باید تا حد امکان وزن را کاهش داد.

برای استفاده از این مقاطع در زمان انجام طراحی و محاسبات مهندسی لازم است تا وزن را متناسب با ابعاد و سایز مورد بررسی قرار داد تا بهترین مدل تیرآهن خریداری شود.

جدول وزن تیرآهن

چرا باید وزن انواع تیرآهن را محاسبه کرد؟

ارتباط زیادی بین قیمت تمام‌شده تیرآهن و وزن آن وجود دارد و ازطرف‌دیگر این معیار از مهم‌ترین عوامل برای امنیت سازه به‌شمار می‌رود که باید در زمان خرید توجه کافی به جدول وزنی داشته باشید.

به‌منظور تولید این مقاطع از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود و ازآنجایی‌که هر سایز تیرآهن، وزن مخصوص به خود را دارد باید گفت که تفاوت‌های بین تیرآهن‌های تولیدی کارخانه‌جات مربوط به استانداردها و کیفیت مواد اولیه است.

روش محاسبه وزن تیرآهن

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای بررسی وزن انواع سایزهای تیرآهن در نظر بگیرید جدول وزنی ارائه‌شده توسط کارخانه‌های تولیدی است که اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فرمول محاسباتی نیز یکی دیگر از راه‌های بررسی وزن نهایی این محصولات فولادی است که به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید بتوانید کیفیت تیرآهن‌ها را مطابق با وزن استاندارد مورد بررسی قرار دهید.

به این نکته توجه کنید که به‌منظور استفاده از فرمول باید اطلاعاتی شامل سطح مقطع، طول و چگالی را در اختیار داشته باشید تا ازاین‌طریق بتوانید وزن نهایی تیرآهن را محاسبه کنید.

وزن انواع سایزهای پرکاربرد تیرآهن

در بازار ایران تیرآهن‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ به‌عنوان پرکاربردترین سایزها در نظر گرفته می‌شوند که برای خریداران توجه به وزن آن‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخودار است تا بتوانند محاسبات خود را به‌درستی انجام دهند.

وزن تیرآهن ۱۴

تیرآهن ۱۴ مطابق با استانداردها به‌صورت شاخه‌ای و با طول مشخصی تولید و به بازار عرضه می‌شود که وزن آن نیز در حدود ۱۵۵ کیلوگرم است که بیشترین موارد استفاده مربوط به تیرآهن‌های IPE خواهد بود.

در میان برندهای مختلفی که در بازار آهن به‌فروش می‌رسد معمولا تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان به وزن استاندارد نزدیک‌تر است و به‌عنوان باکیفیت‌ترین مورد شناخته می‌شود.

جدول وزن تیرآهن

وزن تیرآهن ۱۶

وزنی که برای هر شاخه ۱۲ متری تیرآهن ۱۶ در نظر گرفته می‌شود برابر با ۱۹۰ کیلوگرم است که به‌عنوان یکی از نمونه‌های استاندارد برای تکمیل سازه‌های فلزی و مصارف ساختمانی به‌کار می‌رود.

برای تعیین وزن این محصول و مقایسه آن با مقدار استاندارد می‌توانید از جداولی که از سوی کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن در اختیار شما قرار می‌گیرد استفاده کنید.

وزن تیرآهن ۱۸

در زمان خرید تیرآهن ۱۸ باید به این نکته دقت کرد که با توجه به افزایش سایز این مدل نسبت به تیرآهن‌های ۱۴ و ۱۶، بدون شک وزن بالاتری نیز داشته باشد که به‌طور استاندارد در حدود ۲۲۶ کیلوگرم است و از آن برای ساخت ستون‌های اصلی، پل و سقف استفاده می‌شود.

زمانی که می‌خواهید وزن و قیمت انوع تیرآهن‌ها با سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ را مورد بررسی قرار دهید دسترسی به یک مرجع معتبر اهمیت زیادی دارد که برای این منظور می‌توانید به پلتفرم آهن باکس مراجعه کنید.

جدول وزن تیرآهن

جمع‌بندی

وزن تیرآهن یکی از معیارهای بسیار مهمی است که برای برآورد قیمت این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد و اهمیت زیادی در ایجاد استحکام و مقاومت سازه دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ