راه درمان پوست چرب چیست؟

1

پوست ما به طور طبیعی به مقدار مشخصی چربی و رطوبت نیاز دارد که نبود آن باعث مشکلات جدی خواهد شد. اما چربی بیش از حد پوست نیز با مسائلی از قبیل براق شدن آن، عدم ماندگاری میکاپ، بروز جوش و آکنه، باز شدن منافذ و … همراه است.

اگر شما هم پوست چربی دارید و با مشکلات فوق مواجه شده اید؛ نگران نباشید. در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که راه درمان پوست چرب چیست و چگونه می توانید بدون آسیب رساندن به پوستتان، چربی اضافه آن را به راحتی از بین ببرید.

چگونه چربی پوست را کاهش دهیم؟

یکی از روش های ساده برای کنترل چربی پوست و کاهش آن، داشتن روتین پوستی منظم با استفاده از پکیج روتین پوست چرب است. در واقع تمامی محصولاتی که در این پکیج ها قرار دارند، به گونه ای فرموله شده اند که موجب کنترل میزان ترشح غدد چربی و در نتیجه کاهش چربی مازاد پوست می شوند.

با این حال در پاسخ به سوال چگونه چربی پوست کاهش دهیم، باید بگوییم روش های دیگری هم برای رسیدن به این هدف وجود دارند که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

روش های کنترل چربی پوست

اگر پوست چربی دارید توصیه می کنیم در گام اول به کمک راهکارهای زیر، میزان چربی و سبوم آن را کنترل کنید تا دچار مشکلات آتی نشوید:

شستشوی منظم

یکی از موثرترین روش های کنترل چربی پوست، شستشوی منظم آن به کمک شوینده های ملایم است. توصیه می کنیم روزانه دو بار با استفاده از یک شوینده غیر صابونی مخصوص پوست چرب صورتتان را شستشو دهید. توجه داشته باشید که مصرف شوینده های قوی و خشن می تواند موجب افزایش ترشح چربی شود.

استفاده از تونر

تونرها موجب تنظیم PH پوست و کنترل چربی و رطوبت آن می شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم بعد از هربار شستشوی صورتتان حتماً از یک تونر کنترل کننده چربی پوست صورت استفاده کنید.

استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید نوعی اسید هیدروکسی است که از برگ درخت بید به دست می آید و خاصیت لایه برداری دارد. استفاده هفته ای یک بار از محصولات حاوی این ماده، باعث از بین بردن سلول های مرده پوست، چربی اضافه و سایر ناخالصی ها خواهد شد.

مرطوب کننده و آبرسان

جالب است بدانید یکی از علل مهم افزایش چربی، کاهش میزان رطوبت در پوست است. بنابراین با استفاده از آبرسان یا کرم مرطوب کننده فاقد چربی می توان رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرد و بدین ترتیب موجب کنترل میزان ترشح چربی شد.

استفاده از کرم ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می شود تا پوست برای محافظت از خود چربی بیشتری را ترشح کند. علاوه بر آن، آفتاب سوختگی موجب کاهش رطوبت پوست و در نتیجه افزایش چربی آن خواهد شد. توصیه می کنیم روزانه از کرم ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کرده و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید نمایید.

استفاده از لوازم آرایشی مناسب

هنگام خرید لوازم آرایشی یا حتی محصولات بهداشتی، مواردی را انتخاب کنید که در فرمولاسیون آن ها از سیلیکون، چربی و مواد کومدوژنیک استفاده نشده باشد. این محصولات نه تنها باعث تشدید چربی پوست می شوند، بلکه با گذشت مدت زمان بسیار کمی نیز حالت اولیه خود را از دست داده و جلوی بدی که میکاپتان می بخشند.

شستشوی پوست هنگام خواب

خوابیدن با آرایش، عوارض بسیار بدی از قبیل بروز حساسیت، تیرگی پوست، افزایش جوش و آکنه و … را برای پوست به همراه دارد. اما مهمترین عارضه این کار می تواند افزایش ترشح چربی پوست باشد؛ بنابراین توصیه می کنیم حتماً هر شب قبل از خواب صورتتان را کاملاً بشویید.

چگونه چربی پوست را رفع کنیم؟

تا به اینجا درباره روش های کنترل کردن میزان چربی پوست با شما صحبت کردیم؛ اما اگر پوستتان بیش از حد چرب شده است به کمک روش های مختلفی می توانید این مشکل را برطرف نمایید.

راه های درمان چربی پوست صورت

برای درمان چربی بیش از حد پوست صورت، علاوه بر مواردی که در بخش قبلی شرح دادیم لازم است اقدامات دیگری نیز انجام دهید که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد:

اصلاح رژیم غذایی

مصرف بیش از حد قند و چربی یا خوردن غذاهای ناسالم ماند فست فود، انواع سرخ کردنی، الکل و … می تواند موجب تشدید چربی پوست شود. توصیه می کنیم در رژیم غذایی خود حتماً انواع سبزیجات، حبوبات، میوه و غلات کامل را بگنجانید.

علاوه بر آن باید بدانید مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج و پاستا موجب افزایش چربی پوست و بروز جوش و آکنه خواهد شد.

تمیز نگه داشتن موها

یکی از راه های درمان چربی پوست صورت، شستشوی به موقع موها است؛ چرا که چربی موجود روی پوست سر به راحتی به صورتتان منتقل شده و آن را نیز چرب تر خواهد کرد. علاوه بر آن توصیه می کنیم به کمک یک گیره موها را از روی صورت کنار بزنید تا در تماس با پوست نباشند.

لایه برداری صورت

یک راه درمان چربی زیر پوستی صورت، استفاده از انواع لایه بردار و اسکراب های صورت است. شما می توانید این کار را به کمک انواع میوه ها یا ماسک های صنعتی موجود در بازار انجام دهید و ضمن کاهش چربی، موجب افزایش شفافیت، شادابی و آبرسانی پوستتان نیز بشوید.

تغییر سبک زندگی

اگر پوستتان به صورت ژنتیکی چرب است، بهترین راه درمان چرب شدن پوست صورت برای شما تغییر دادن سبک زندگی است. به عنوان مثال تنظیم ساعت خواب، ورزش کردن، عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی، کاهش استرس و … تاثیر بسزایی در درمان چربی پوست دارند.

استفاده از داروهای گیاهی

برخی مواد و داروهای گیاهی می توانند موجب درمان چربی بیش از حد پوست شوند. از میان این مواد می توانیم به روغن درخت چای، تخم کتان، رازیانه، مریم گلی، بابونه، اسطوخودوس و برگ شمعدانی اشاره کنیم. شما می توانید هر یک از این گیاهان دارویی را به صورت خوراکی یا موضعی به کار ببرید.

نتیجه گیری

در این مطلب درباره روش های کنترل کردن چربی پوست با استفاده از محصولات بهداشتی مناسب صحبت کردیم و در ادامه نیز راهکارهایی را برای رفع چربی مازاد پوست در اختیارتان قرار دادیم. امیدواریم به کمک نکات و موارد ذکر شده بتوانید از داشتن پوستی صاف و سالم لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سحر می گوید

    به نظرم بهترین درمان چربی پوست صورت استفاده از ویتامین سی هست
    کلا هر محصولی که ویتامین سی داره
    فوم و سرم و صابون و…