چگونه یک سالاد سالم به غذایی ناسالم تبدیل می‌شود؟!

0

وقتی از خوردن سالاد حرف می‌زنیم، همه فکر می‌کنند که با یک غذای کاملا سالم مواجه هستیم. اما سالاد زمانی کاملا سالم است که از سبزی‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده باشد، مقداری از دانه‌ها و مغزهای خام در آن به‌کار رفته باشد و نهایتا همراه با حجم زیادی از سس مصرف نشود.

بنابراین، کسانی که اصول مرتبط با یک سالاد سالم را رعایت نمی‌کنند، نباید توقع داشته باشند که از فواید سالاد بهره‌مند شوند.

نکاتی برای تهیه سالاد مغذی غذای سالم سالاد غذای سالم سالاد سالم و مقوی رژیم غذایی بهترین رژیم غذایی ارزش غذایی سالاد

فقط از کاهو استفاده می‌کنید

کاهوی سالادی واقعا تُرد و خوش‌مزه است اما ارزش تغذیه‌ای قابل توجهی ندارد. درواقع، جدای از مقدار زیادی آب که درون کاهوی سالادی نهفته است، این سبزی از نظر ویتامین‌ها و فیبرها گزینه خاصی به‌شمار نمی‌رود. ضمن این‌که بیشتر افراد برای خوردن کاهوی سالادی از مقدار زیادی سس استفاده می‌کنند که قطعا ناسالم است. بنابراین، ابتدا باید سالاد را با استفاده از سبزی‌های متنوع به غذای مغذی و کاملی تبدیل کنید. پس از سبزی‌های تیره‌تر مانند اسفناج، کلم‌پیچ، ریحان، شاهی و… استفاده کنید. سبزی‌های تیره‌تر حاوی مقادیر قابل توجهی از فولات، ویتامین A، املاح و مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال) ‌هستند.

در استفاده از نان‌‌های برشته یا تست زیاده‌روی می‌کنید

نان‌های برشته یا تست‌شده که همراه با سالاد مصرف می‌شوند، ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند ولی کالری زیادی را به سالاد شما اضافه می‌کنند. میزان کالری موجود در بعضی از این نان‌های سرخ‌شده، برشته یا تست به ۱۰۰ کیلوکالری در هر نصف فنجان می‌رسد. بنابراین، اگر می‌خواهید که سالاد حجم بیشتری داشته باشد، استفاده از این نان‌ها را کنار بگذارید و در عوض از دو قاشق غذاخوری گردوی خردشده یا بذر کتان استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا-۳ که در این دو خوراکی وجود دارند، برای قلب و سیستم عصبی مفید هستند و فیبر موجود در آنها نیز به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

بیش از حد به سالاد پنیر اضافه می‌کنید

ما هم می‌دانیم که پنیرها از بهترین منابع برای دریافت کلسیم و پروتئین هستند و درنتیجه می‌توانند گزینه خوبی برای سالاد باشند، اما نباید فراموش کرد که پنیرها عمدتا حاوی مقادیر زیادی از سدیم، چربی‌های اشباع و کالری هم هستند. بنابراین استفاده از پنیر در سالاد زمانی می‌تواند مفید و مناسب باشد که حجم آن در هر سالاد از ۴۰ گرم بیشتر نشود. بعضی افراد در چنین شرایطی سریعا به پنیرهای کم‌چرب فکر می‌کنند اما این پنیرها نیز همچنان باید به مقدار کم مصرف شوند.

همیشه باید به سالادتان سس اضافه کنید

واقعیت این است که خیلی‌ها نمی‌توانند به خوردن سالاد بدون سس فکر کنند، درحالی که انواع سس‌ها برخلاف تبلیغات وسیعشان سرشار از کالری، چربی و قندهای افزوده هستند. توجه داشته باشید که هر وعده مصرفی از سس برابر است با نهایتا دو قاشق غذاخوری که همین مقدار هم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین، بهتر است سس‌ها را کنار بگذارید و در عوض از آب لیموترش تازه یا مرکبات مختلف به‌عنوان چاشنی استفاده کنید. استفاده از روغن زیتون فراکبر همراه با سرکه بالزامیک هم می‌تواند گزینه خوبی باشد.

منبع : سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ