معرفی بزرگترین مصرف کنندگان طلا

0
دو غول اقتصادی آسیا بیشترین طلای جهان را مصرف می‌کنند.
به گزارش روزنامۀ فیگارو، روند هجوم به طلا در هند جدی است. هندی‌ها طلا را برای مراسم مذهبی، ازدواج، جشن تولدها و سالگردها استفاده می‌کنند و تقریباً در همۀ مراسم‌های خانوادگی این فلز قیمتی حضور دارد.
کشوری که تنها ۲.۵ تن طلا در سال تولید می‌کند، سالانه نزدیک به ۸۰۰ تن طلا مصرف می‌کند که ۸۰% آن صرف تولید جواهرات می‌شود. هند، اولین خریدار طلا در مقابل چین است که در جایگاه دوم قرار دارد و دو کشور نزدیک به ۵۰% از تقاضای جهانی طلا را تشکیل می‌دهند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شورای جام جهانی ( World Globe Council.)هند در نیمۀ دوم سال جاری، نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن طلا از خارج از کشور وارد کرد. مسئله‌ای که وضعیت کسر بودجه را به شکل خطرناکی وخیم، پول ملی را شکننده، تورم را افزایش و اقتصاد را در وضعیت شکننده‌ای قرار داده است.
در ابتدای سال جاری دولت، مالیات بر واردات فلز زرد را افزایش داد تا خرید آن را کاهش دهد، اما ظاهراً این تلاش بی فایده بود. ماه گذشته پالانیپان شیدامبارام، وزیر دارایی از مردم خواست تا در مقابل تمایل خود برای خرید مقاومت کنند. وزیر دارایی خطاب به مردم گفته بود: شما طلا را به روپیه می‌خرید اما دولت باید آن را به دلار بپردازد.
گفتنی است حساب‌های جاری دولت هند به دلیل واردات طلا و همچنین واردات نفت به ۴.۸% تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. بانک مرکزی هند، به تازگی تصمیم گرفت که پنجمین محمولۀ وارداتی طلا توسط تاجران بلافاصله به جواهرات تبدیل و به شکل اجباری دوباره صادر شود.
البته هنوز نمی‌توان مطمئن بود که هندی‌ها این مسئله را می‌پذیرند یا نه. طلا برای هندی‌ها همچنین ارزش سرمایه‌ای دارد آنهم در حالیکه روپیه همچنان در حال از دست دادن ارزش خود در مقابل دلار است. گفتنی است روپیه بین ماه می و ژوئیه ۲۰۱۳ به رغم کاهش دو مرحله‌ای نرخ بهرۀ بانکی توسط بانک مرکزی به میزان ۱۱% از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ