طرز خشک کردن زنجبیل تازه در خانه

0

طرز خشک کردن زنجبیل تازه در خانه ، روش خشک کردن زنجبیل تازه روی بخاری ، خشک کردن زنجبیل تازه نی نی سایت ، آیا باید پوست زنجبیل را کند ، طرز خشک کردن زنجبیل تازه در مایکروفر ، طرز فریز کردن زنجبیل تازه ، طرز خشک کردن زنجبیل تازه روی شوفاژ ، زنجبیل خشک بهتره یا تازه ، روش نگهداری زنجبیل تازه در خانه

طرز خشک کردن زنجبیل تازه در خانه

زنجبیل ریشه‌ گیاهی خودروست که در مناطق گرم و مرطوب می روید و دارای عطر و طعم تندی است. خواص زنجبیل بی شمار و دارای طبعی گرم است. در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ چیز نمی تواند جایگزین عطر قوی و طعم فوق العاده‌ زنجبیل تازه شود، ولی برای کسانی که به آن دسترسی ندارند بهترین راه خشک کردن زنجبیل است. در این مطلب به آموزش خشک کردن زنجبیل می پردازیم.

خشک کردن زنجبیل در خانه خشک کردن زنجبیل تازه

نحوه خشک کردن زنجبیل تازه

خشک کردن زنجبیل بسیار ساده بوده و حتی بدون استفاده از دستگاه خشک کن امکان پذیر است. فراموش نکنید زنجبیل تازه‌ای که خریداری می کنید نباید تار‌های ریشه ای محکمی داشته باشد چون در غیر اینصورت، پس از خشک شدن به سختی پودر می شود.

خشک کردن زنجبیل با استفاده از نور خورشید

  • ابتدا زنجبیل را تمیز بشویید تا هرگونه آلودگی روی پوست آن از بین برود. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز، یک پوست کن میوه یا یک قاشق فلزی ساده، آن را جدا کنید.
  • زنجبیل پوست گرفته را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید.
  • ورقه‌ها را تا حد ممکن نازک برش بزنید تا زودتر خشک شوند. همچنین سعی کنید ضخامت آن‌ها یکسان باشد تا به صورت یکنواخت و به طور همزمان خشک شوند.
  • پس از برش زدن زنجبیل، ساده‌ترین راه برای خشک کردن برش‌های زنجبیل این است که ورقه‌ها را در سینی استیل پهن کرده و در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.
  • خشک کردن زنجبیل به این روش چیزی حدود ۳ الی ۴ روز طول می‌کشد. زمان دقیق خشک شدن زنجبیل بسته به ضخامت ورقه‌های زنجبیل و نیز شرایط آب و هوایی متغیر است. هرچه ورقه‌های زنجبیل نازک‌تر و گرمای خورشید بیشتر باشد، زنجبیل سریع‌تر خشک می‌شود.
  • مراقب باشید برش‌های زنجبیل بیش از حد خشک و چوبی نشوند.
  • پس از خشک کردن زنجبیل می‌توانید ورقه‌های خشک شده را در پلاستیک فریزر یا ظرف دردار ریخته و به همین شکل در کابینت نگهداری کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را با استفاده از آسیاب پودر کرده و به مقدار مصرف در ظرف دردار و در محل خشک نگهداری کنید.
  • مقدار اضافی پودر زنجبیل را بهتر است پس از بسته بندی در فریزر نگه دارید تا عطر و بوی آن حفظ شود.

در صورتی که به نور خورشید دسترسی ندارید یا تمایل به خشک کردن زنجبیل در مدت زمان کوتاه تری دارید، می‌توانید ورقه‌های زنجبیل را در دستگاه خشک کن یا در فر با درجه حرارت پایین خشک کنید.

طرز خشک کردن زنجبیل در فر و دستگاه خشک کن

  1. روی شبکه‌ سیمی فر را با کاغذ پارچمنت بپوشانید و سپس ورقه‌های زنجبیل را روی آن بچینید.
  2. حرارت فر را روی ۱۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید.
  3. حدود ۱.۵ الی ۲ ساعت صبر کنید تا زنجبیل خشک شود و در این فاصله هر نیم ساعت یک بار، ورقه‌های زنجبیل را زیر و رو کنید تا به طور یکنواخت حرارت ببینند.
  4. در صورتی که کمترین درجه حرارت فر شما بیش از ۱۵۰ درجه فارنهایت است، درب فر را باز نگه داشته و هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار ورقه‌های زنجبیل را زیر و رو کنید که نسوزند.
  5. مدت زمان خشک کردن زنجبیل در دستگاه خشک کن بسته به تنظیمات دستگاه متغیر است.
  6. پس از اینکه زنجبیل خشک شد، آن را از فر یا دستگاه خشک کن خارج کرده و اجازه دهید کاملا خنک شود.
  7. پس از خنک شدن ورقه‌های زنجبیل، خشک شدن آن‌ها را چک کنید و اگر به اندازه کافی خشک نشده اند دوباره به فر یا دستگاه خشک کن برگردانید تا فرایند خشک شدن تکمیل شود. این مساله اهمیت زیادی دارد که زنجبیل قبل از بسته بندی یا پودر شدن کاملا خشک شده باشد زیرا کوچکترین رطوبت موجود در آن باعث فساد محصول خواهد شد.

نکات مهم

  • ورقه‌های خشک شده‌ زنجبیل را می‌توانید در ظرف دربسته به مدت ۵ الی ۶ ماه در جای خشک نگهداری کرده و برای تهیه چای یا دمنوش زنجبیل مورد استفاده قرار دهید.
  • در صورت تمایل می‌توانید ورقه‌های خشک شده‌ زنجبیل را با استفاده از آسیاب برقی پودر کرده و در تهیه انواع مافین و کیک مورد استفاده قرار دهید.
  • بهتر است پودر زنجبیل را برای استفاده‌ یک ماهه در کابینت نگهداری کنید و مقدار اضافه‌ آن را در ظرف در دار و در فریزر نگهداری کنید تا عطر و طعم آن حفظ شود.

همانگونه که ملاحظه کردید، خشک کردن زنجبیل به صورت خانگی بسیار راحت بوده و نیاز به مهارت خاصی ندارد. شما نیز سعی کنید این محصول را در منزل درست کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که پودر زنجبیل تهیه شده در منزل از نظر عطر، طعم و کیفیت به هیچ وجه قابل مقایسه با پودر زنجبیل آماده بازاری نیست.

خشک کردن زنجبیل در خانه خشک کردن زنجبیل تازه

روش خشک کردن زنجبیل روی بخاری و شوفاژ

در مرحله اول از طرز تهیه پودر زنجبیل بدون فر،  زنجبیل‌ها را پس از شستن و ورق ورق کردن در یک سینی قرار دهید. بهتر است سینی شما استیل باشد. چرا که سینی استیل در مقابل تابش مستقیم نور خورشید یا حرارت شوفاژ و بخاری آسیب نمی‌بیند.

در مرحله دوم از طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی، سینی را روی شوفاژ و بخاری قرار دهید. روی بخاری و شوفاژ هم چند ساعت زمان لازم است تا زنجبیل خشک شود.

در مرحله آخر از طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی، شما می‌توانید با استفاده از آسیاب، زنجبیل های خشک شده را به صورت پودر درآورید. پودر زنجبیل را در ظرف دردار ریخته و در جای خشک و خنک قرار دهید. پودر زنجبیل تهیه شده به روش خانگی کاملاً طعم متفاوتی دارد. در عین حال شما مطمئن هستید که مواد دیگری مثل نگهدارنده مواد غذایی به آن اضافه نشده است. شما می‌توانید از پودر زنجبیل تهیه شده در چای، دمنوش و حتی برخی غذاها استفاده کنید.

همچنین میتوانید طریقه خشک کردن سیر و طرز خشک کردن شوید و روش خشک کردن نعناع را در ساتین بخوانید.

کلام آخر
شما چه ترفند دیگری را برای خشک کردن زنجبیل سراغ دارید؟ دیدگاه‌های خود را از طریق بخش “ارسال نظر” با مخاطبان درمیان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ