نامزدی انتخاباتی جلیلی بسیاری از مسایل را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد

0

مذاکرات هسته‌ای متوقف شده ‌است، تا بعد از انتخابات. این را می‌توان از سخنان نماینده کشورهای ۱+۵ متوجه شد. کاترین اشتون می‌گوید: «جلیلی کاندیدای ریاست‌جمهوری است و این امر بسیاری از مسایل را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»  به گزارش فارس، او که در نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل حرف می‌زد، گفت: «من درباره مذاکرات اخیرم با دکتر جلیلی مذاکره‌کننده ارشد ایران در استانبول گزارشی ارایه خواهم داد.

ما گفت‌وگوی طولانی‌ای در طول ضیافت شام در استانبول داشتیم. همان‌طور که می‌دانید او [جلیلی] کاندیدای ریاست‌جمهوری است بنا‌بر‌این این امر بسیاری از مسایل را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.» اشتون که احتمال می‌دهد «پس از انتخابات زمان مناسبی برای فکر کردن درباره نشست دیگری باشد»، اضافه می‌کند: «تصور می‌کنم باید منتظر باشیم و ببینیم نتیجه انتخابات چه می‌شود زیرا بسته به آنکه چه کسی انتخاب می‌شود ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.»

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای، چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت (۱۵ می)، اجلاس دوجانبه‌ای بین کاترین اشتون و سعید جلیلی در استانبول بود. با اینکه از ماه‌ها پیش‌تر بحث تاثیر انتخابات بر مذاکرات هسته‌ای در محافل متفاوتی شنیده می‌شد، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران این موضوع را منتفی می‌دانستند. سعید جلیلی پیش از حضور در انتخابات گفته بود: «موضوع هسته‌ای موضوعی ملی و مورد اجماع و فراجناحی است که انتخابات ریاست‌جمهوری روی آن تاثیری ندارد.»  با ثبت‌نام و احراز صلاحیت سعید جلیلی برای شورای نگهبان تنور انتخابات داغ شد و پرونده هسته‌ای از اولویت مردان مذاکره‌کننده ایرانی کنار رفت. این در حالی است که کاترین اشتون در آخرین جلسه با سعید جلیلی، تنها به یک نیم‌جمله بسنده کرد: «مفید بود.» البته همان روز سعید جلیلی در نشست خبری مفصلی از مواضع هسته‌ای کشور دفاع کرد و گفت: ایران آماده است مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی را ادامه دهد.

>همان‌زمان در مورد ادامه مذاکره توافق صورت گرفت اما از تعیین زمان مذاکره خبری نبود. عراقچی سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست خبری‌ای که بعد از این دور مذاکرات برگزار شد، گفت: اگر ۱+۵ ترجیح می‌دهد مذاکرات را بعد از انتخابات دنبال کند مشکل خودشان است چراکه مواضع کشورمان و مواضع اصولی ما قبل و بعد از انتخابات تغییری نخواهد کرد. اما سخنگو همان روز لابه‌لای پاسخ به خبرنگاران گفت که «تا برگزاری انتخابات قرار مذاکره نداریم.»  جلیلی برای حضور در انتخابات، علی باقری معاون خود در مذاکرات هسته‌ای را نیز فراخواند و به ریاست ستاد تبلیغاتی خود منصوب کرد با حیطه وظایفی گسترده؛ حضور در دانشگاه‌ها و سخنرانی در مورد جلیلی و البته دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و نقد سیاست هسته‌ای دولت اصلاحات. از قضا اینکه تیم هسته‌ای پیشین با ریاست حسن روحانی، نیز رقیب سعید جلیلی در انتخابات است. علی باقری از طیف دانش‌آموختگان دانشگاه امام‌صادق(ع) است، هم‌دانشگاهی سعید جلیلی که می‌گوید برای اینکه کار غیرقانونی نکرده باشند هر دو یک‌ماه از شورایعالی امنیت ملی مرخصی گرفته‌اند.

در واقع رییس و معاون مذاکرات هسته‌ای یک‌ماه به مرخصی رفته‌اند و بدیهی است که با این روال، مذاکره هسته‌ای نیز یک‌ماه متوقف می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ