حذف غیرنیازمندان؛ بدون سروصدا / آیا تکلیف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مشخص شده است

0

زمزمه حذف یارانه برخی افراد در حالی به گوش می‌رسد که تاکنون هیچ مرجع رسمی و دولتی در این باره اظهار نظر نکرده و به نظر می‌رسد مسئولان رویکرد حذف بدون سروصدای غیرنیازمندان را در دستور کار قرار داده‌اند که با فرض صحت این کار رسانه‌ها نیز از آن حمایت می‌کنند.

 

با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری، همه منتظر هستند، تا ببینند اجرای مرحله سوم یا فاز جدید اجرای این قانون در بودجه ۹۴ چه خواهد شد که البته در این راستا تاکنون هیچ مسئول دولتی اظهارنظر نکرده است.

با این وجود زمزمه‌ها گویای این بوده که دولت برای سال آینده فاز جدیدی پیش‌بینی نکرده است و درآمد هدفمندی همان سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان سال قبل باقی خواهد ماند.

یکی از ابعاد گسترده هدفمندی یارانه‌ها طبق قانون بودجه سال جاری، شناسایی متقاضیان دریافت یارانه نقدی یا به تعبیری حذف غیر نیازمندان است که با وجود گذشت ۹ ماه از اجرای قانون هدفمندی خبری از اجرای حذف غیر نیازمندان نیست.

با این وجود رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که نزدیک به مسئولان دولتی است در این باره می‌گوید گزارش‌هایی درباره هدفمندی یارانه به دولت ارسال کرده و خواستار ارائه برنامه هستیم.

وی با اشاره به اینکه قطعا ساماندهی هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار مجلس است،‌ عنوان کرده هر از گاهی برخی دولتمردان می‌گویند، یارانه ثروتمندان را حذف می‌کنیم، ولی هنوز در عمل گزارشی به مجلس نداده‌اند.

همچنین بارها خبرنگاران خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان اجرایی شده‌اند، اما هر بار به نحوی از ارائه جواب روشن خودداری کرده و طفره می‌روند، تا جایی که وزیر اقتصاد در واکنش به حذف غیر نیازمندان می‌گوید، این سؤال را از من نپرسید، در حالی که چند ماه پیش از شناسایی ۱۰ میلیون غیر نیازمند در صحن مجلس خبر داده بود.

با این وجود سخنگوی دولت توپ پاسخ به این سؤال را در زمین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌اندازد و معتقد است: در این زمینه وزیر مربوطه در حال بررسی و شناسایی افراد است.

با این حال زمزمه‌هایی از بخش‌های مختلف به گوش می‌رسد که برخی از افراد یارانه‌شان قطع شده است.

جعفر قادری سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه عنوان می‌کند: برخی از افراد که در خارج از کشور بوده و به داخل رفت و آمد دارند، گفته‌اند که یارانه نقدیشان قطع شده است و تاکنون اخبار رسمی مبنی بر حذف مطرح نشده است.

هر چند افکار عمومی و رسانه‌ها از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خوشحال خواهند شد و به عنوان یک مطالبه عمومی در جهت رونق تولید و رسیدن منافع آن به جامعه و مردم استقبال می‌کنند، اما هیچ متولی و مرجع رسمی در دولت حذف تدریجی غیر نیازمندان را تأیید و رد نکرده است.

به گزارش فارس، ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تأکید بر اینکه هیچ توجیهی ندارد ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کشور صرف پرداخت یارانه نقدی شود، معتقد است: دولت باید با اجرای فاز جدید هدفمندی و حذف غیر نیازمندان در این راستا برای سال آینده تصمیم‌گیری کند.

آن طور که به نظر می رسد دولت در سال جاری قصدی برای عملی شدن این قانون نداشته و شاید مطالبه نمایندگان مجلس و افکار عمومی اجرای آن را تسریع کند که قاعدتا باید اثرات آن در بودجه سال آینده ملاحظه کرد، هر چند در این باره هم ابهام وجود دارد، زیرا سخنگوی دولت گفته است، سال آینده نیز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی ادامه خواهد یافت.

به گزارش فارس پیش از این نیز غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود ۶ دهک جامعه به یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی نیاز  نداشته و یارانه اثر چندانی در معیشت آنها ندارد، بلکه یارانه مورد توجه ۴ دهک پایین جامعه است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ