فوق میلیاردرهای نیکوکار را بیشتر بشناسید

0

آنها را بیش از هرچیز به ثروت‌شان می‌شناسند. اگر فهرست میلیاردرهای «فوربس» را نگاه کنید برای یافتن نام آنها نیاز به جست‌و‌جوی چندانی ندارید. همه آنها هرسال در این فهرست حضور دارند و تنها رتبه آنها بالا و پایین می‌شود. با این حال آنها نیکوکاران بزرگی نیز هستند. اغلب موسسه‌ای به نام خود دارند که در کارهای عام‌المنفعه شرکت می‌کنند. این ثروتمندان باتوجه به میزان دارایی خود، به کارهای خیر نیز دست می‌زنند.

«بیل گیتس» و همسرش همواره به عنوان یکی از خیرترین ثروتمندان شناخته می‌شوند. در فهرست زیر که «فوربس» به تازگی آن را منتشر کرده است، باز هم نام گیتس درصدر قرار دارد. البته ثروتمندانی نیز هستند که چندان با کار خیر رابطه‌ای نداشته‌اند. نمونه‌اش «استیو جابز».

مطلب زیر هشت ثروتمند نیکوکار نخست فهرست «فوربس» را معرفی می‌کند.

بیل گیتس

میزان کمک مالی: ۲۸ میلیارد دلار

ثروت خالص: ۶۶ میلیارد دلار

مدیرعامل مایکروسافت یکی از نیکوکارترین میلیاردهای دنیاست. از موسسه خیریه‌ای که خودش تاسیس کرده تا کمک به بخش انفورماتیک دانشگاه هاروارد،کتاب‌خانه‌های مختلف و دبیرستان‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که شامل کمک‌های بیل‌گیس شده‌اند. او۱۰ میلیارد دلار را وقف طرح‌های مربوط به واکسیناسیون بیماری مالاریا و مننژیت کرده است.

وارن بافت

میزان کمک مالی: ۱۷.۲۵ میلیارد دلار

ثروت خالص: ۴۶ میلیارد دلار

«وارن بافت» سال‌ها تاکید می‌کرد که ثروتش را بعد از مرگش برای انجام کارهای خیر خواهد بخشید اما او در سال ۲۰۰۶ با تغییری روحی مواجه شد و قول داد طی ۲۰ سال مبلغ ۳۰ میلیارد دلار به بنیاد خیریه بیل گیتس کمک کند. او در سال ۲۰۱۰ مجموعه‌ای را به راه انداخت که در آن ۹۲ نفر از ثروتمندان متعهد شدند که در کارخیر مشارکت کنند.

گوردون مور

میزان کمک مالی: ۵ میلیارد دلار

ثروت خالص: ۴۸ میلیارد دلار

«گوردون مور»‏ یکی از بنیان‌گذاران «اینتل» است. او در سال ۲۰۰۰ میلادی بنیاد «گوردون و بتی مور»را تاسیس کرد. این موسسه بر علم، حفاظت از محیط‌زیست و آموزش پرستاری تمرکز کرده است. آموزش پرستاری از طرح‌های بتی مور است که بعد از اینکه در بیمارستان تزریقی اشتباهی از سوی یک پرستار دریافت کرد آن را در برنامه‌هایش گنجاند.

کارلوس اسلیم هلئو

میزان کمک مالی: ۴ میلیارد دلار

ثروت خالص: ۶۹ میلیارد دلار

ثروتمندترین مرد جهان به صورت علنی اعلام کرده است که بیش از صرف ثروتش در راه خیر، دوست دارد برای اجاد شغل سرمایه‌اش را به‌کار گیرد. با این حال او در سال ۲۰۰۶ میلادی ۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۰ نیز ۲ میلیارد دلار دیگر به بنیاد خیریه کارلوس اسلیم کمک کرده است؛ بنیادی که محور برنامه‌هایش را آموزش و سلامت تشکیل می‌دهد.

الی براد

میزان کمک مالی: ۳.۵میلیارد دلار

ثروت خالص: ۶.۳ میلیارد دلار

او به تازگی به انجام کارهای خیر رو آورده است. او کوشیده است تا اصلاحاتی را در آموزش و پرورش عمومی ایجاد کند و به همین منظور مبالغی را به مدرسان مستقل اهدا کرده است. او در سال ۲۰۱۰ میلادی مجوز تاسیس یک موزه جدید هنرهای معاصر در لس‌آنجلس را به‌ دست آورد که در سال ۲۰۱۴ این موزه افتتاح خواهد شد.

جورج کایسر

میزان کمک مالی: ۳.۳ میلیارد دلار

ثروت خالص: ۱۰ میلیارد دلار

او هم‌‌اکنون مدیریت ارشد شرکت نفتی «کایسر فرانسیس اویل» را بر عهده دارد. کایسر دارایی‌های دیگری هم دارد از جمله مالکیت بانک اوکلاهاما در ایالات متحده. به همین دلیل یکی از فعالان عمده صنعت نفت و گاز و بانکداری آمریکا به شمار می‌رود. او به همراه همسرش «ماریا» بنیادی را به نام جورج کایسر تاسیس کرده که هدف آن مبارزه با فقر است.

مایکل بلومبرگ

میزان کمک مالی: ۲.۸ میلیارد دلار

ثروت خالص: ۲۵ میلیارد دلار

«مایکل بلومبرگ» یک‌صدوهشتمین شهردار کلانشهر نیویورک و از ثروتمندترین مردان آمریکاست. بلومبرگ دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه «جان هاپکینز» و نیز کارشناسی ارشد بیزینس از هاروارد است.او تاکنون نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار به دانشگاه جان هاپکینز اهدا کرده که در تاریخ آموزش عالی در آمریکا کم سابقه است.

عظیم پرمجی

میزان کمک مالی: ۲ میلیارد دلار

ثروت خالص: ۱۵.۹ میلیارد دلار

«عظیم پرومجی» به «بیل گیتس هندی» مشهور شده است. او رئیس کمپانی «ویپرو» است که در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کند. او در سال ۲۰۱۰ میلادی، دو میلیارد دلار به بنیادی اهدا کرد که برنامه‌هایی برای تجهیز مدارس مناطق مرکزی هند در دست اجرا داشت. در سال ۲۰۱۱ نیز دانشگاه «عظیم پرومچی» برای تربیت معلم آغاز به‌کار کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ