پرداخت وام‌های خرد متوقف شد

0

بانک‌ها دیگر وام نمی‌دهند. این واقعیتی است که در صورت مراجعه به بانک برای دریافت تسهیلات با آن روبرو خواهید شد. پاسخ بانک‌ها برای عدم پرداخت تسهیلات فقط یک جمله است: “منتظر سیاست‌های پولی جدید هستیم” و شما را با جمله‌ای دیگر بدرقه می‌کنند، “شهریور ماه مراجعه کنید شاید تا آن موقع سیاست‌های پولی مشخص شده باشد.”

به گزارش افکارنیوز ؛ یکی از متقاضیان تسهیلات در این‌باره می‌گوید: “برای دریافت وام خودرو به یکی از بانک‌های دولتی مراجعه کردم که از توقف پرداخت وام خبر دادند. دلیلش را که جویا شدم، گفتند دولت جدید هنوز سیاست‌های پولی خود را تعیین نکرده و ما منتظریم که سیاست‌های جدید به بانک‌ها ابلاغ شوند.”
او می‌افزاید: “و با این استدلال‌ها و دلیل‌ها مرا به شهریور ماه پاس دادند و گفتند، آن موقع بیا. اما هنوز معلوم نیست که سیاست‌های پولی ابتدای شهریور ماه مشخص می‌شوند یا آخرهای شهریور.”
توقف وام بیشتر شامل وام‌هایی است که با نام خرد شناخته می‌شوند و به دیگر بیان حجم کمی دارند. به جز وام خودرو، وام جعاله یا خرید کالاهای اساسی که ۲تا۵ میلیون تومان است، هم جزو وام‌های متوقف شده قرار دارد. این دو وام جزو وام‌هایی به شمار می‌روند که بانک‌های دولتی وظیفه پرداخت آنها را به عهده دارند. نوع این وام‌ها هم مبادله‌ای است، همان وام‌هایی که مدت‌هاست بانک‌ها رغبتی به پرداخت آنها ندارند زیرا دولت محمود احمدی‌نژاد از ابتدای کار به صورت دستوری نرخ سود آنها را کمتر از نرخ تورم تعیین کرد و به همین دلیل هم سودآوری پرداخت وام های مبادله‌ای را از بین برد. بانک‌ها نیز طی ترفندی قانونی این وام‌ها را از سبد تسهیلات خود حذف کردند و به وام‌های مشارکتی روی آوردند. استقبال شبکه بانکی از وام‌های مشارکتی به این دلیل بود که نرخ سود آنها در توافقی میان مشتری و بانک تعیین می‌شد و حتی نرخ سود آنها بسیار بالاتر از نرخ تورم است.
حالا وام‌های منفور خودرو و جعاله و غیره، با روی کار آمدن دولت جدید منفورتر شدند و بهانه را برای بانکداران به ویژه دولتی‌ها جور کردند تا به همین دلیل از پرداخت این وام‌ها طفره روند.
البته این ماجرا به این معنی نیست که خزانه بانک‌ها به صورت کامل قفل شده است زیرا به گفته یکی از بانکداران، بانک‌های خصوصی نمی‌توانند روند پرداخت تسهیلات را به طور کامل متوقف کنند زیرا به سهامداران خصوصی خود باید پاسخگو باشند و این اتفاق در بانک‌های دولتی بیشتر نمود پیدا کرده است.
البته او در خلال سخنانش به انقباضی شدن بانک‌ها با آمدن دولت جدید اشاره می‌کند. او در توضیح این نکته می‌گوید: “بانک‌ها می‌دانند که با آمدن روحانی بدون شک سیاست‌های بانکی تغییر خواهد کرد و به همین دلیل محتاط‌تر از قبل وام می‌دهند. در واقع باید گفت پرداخت برخی وام‌ها متوقف شده و پرداخت برخی نیز با احتیاط بیشتری همراه شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر این موضوع را توضیح بدهیم باید بگوییم احتیاط بانک‌ها روند پرداخت تسهیلات را کند کرده است.”
این بانکدار در ادامه می‌گوید: “بانکداران در حال تحلیل کابینه روحانی هم هستند. آنگونه که از وزرای پیشنهادی پیداست، تیم اقتصادی دولت انقباضی است بنابراین بیراه نیست اگر بانک‌ها از هم‌اکنون سیاست‌های انقباضی را پیشه کنند.
البته این موضوع در خصوص افرادی که متقاضی وام‌های کلان هستند نمی‌شود به ویژه آنکه این متقاضیان، از مشتریان بانک‌ها هم باشند. در واقع برای این مشتریان فرقی نمی‌کند چه دولتی می‌آید و کدام دولت می‌رود، اینان مانند همیشه قادرند به واسطه داشتن حساب‌های کلان در بانک‌ها از تسهیلات برخوردار باشند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ