رپرتاژ آگهی روزنامه شرق برای گیرنده رشوه ۵/۲ میلیون دلاری

0

دوست سابق مهدی هاشمی، نوشته طولانی مشاور هاشمی رفسنجانی در روزنامه شرق را رپرتاژ آگهی شرق با هدف فریب مخاطب توصیف کرد.

به گزارش افکارنیوز، نیک‌آهنگ کوثر که روزگاری از سوی مهدی هاشمی به عنوان مدیر سایت بهینه‌سازی مصرف سوخت معرفی شده بود، در خارج از کشور با وی در ارتباط و تماس بود. وی با اشاره به مطلب مفصل روزنامه شرق به قلم «غلامعلی-ر» (مشاور هاشمی رفسنجانی) که در دفاع از مهدی هاشمی و توجیه رشوه ۵ میلیون دلاری در پرونده استات اویل منتشر شده، نوشت: سال ۸۱، مدت‌ها قبل از راه‌اندازی روزنامه شرق، مهدی هاشمی از من درباره محمد قوچانی پرسید. گفت پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، می‌خواهد چند نشریه راه بیاندازند و دارند به قوچانی به عنوان کاندیدای اداره یک روزنامه نگاه می‌کنند.
سوابق نیک آهنگ کوثر دادگاه مهدی هاشمی جرم مهدی هاشمی پسر هاشمی رفسنجانی پرونده استات اویل
وقتی روزنامه شرق راه‌اندازی شد، دیگر در ایران نبودم، اما یادم آمد که هدف از راه‌اندازی این رسانه چه بوده و تا چه حد به خاندان هاشمی و کارگزاران سازندگی نزدیک است. امروز، مشاور هاشمی رفسنجانی، گزارش یادداشت خود در روزنامه شرق را به ماجرای پرونده مهدی هاشمی در واکنش به سخنان هفته پیش احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی اختصاص داده است. غلامعلی رجایی، مشاور فرهنگی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نوشته خود، گویی از علیزاده طباطبایی کمک گرفته است، و به همان سبک، مستندات و موارد ثبت شده مرتبط با فرزند رئیس خود را ماست‌مالی کرده است.
یادداشت شرق می‌نویسد: «در دفاعیات مهدی هاشمی در این باره چنین آمده است: دادگاه منهتن آمریکا با توجه به گزارش بورس آمریکا و اتهامات وارده بر استات‌اویل به موضوع رسیدگی می‌کند و پس از بررسی در نهایت این دادگاه در حکم تاریخ ۱۳۸۸/۸/۲۹ خود، شرکت استات‌اویل را از اتهام پرداخت رشوه و هر گونه فساد تبرئه می‌کند. نتیجه حاصله از تحقیقات انجام شده موجود درباره احکام صادره در بقیه کشورهای مرتبط با این مسئله که معلوم نیست آقای احمد توکلی چرا در نطق خود به آن گزارش هیچ اشاره‌ای نکرده است. به شرح زیر است:
الف: دادگاه نروژ: براساس تحقیقات انجام شده از سوی پلیس نروژ (okokrim) در حکم صادره به تاریخ ۱۳۸۲/۴/۹ مدیران استات‌اویل را از اتهام رشوه و فساد تبرئه و تنها یکی از مدیران را به دلیل صرفاً پیشنهاد برای اعمال نفوذ به مجازات مالی محکوم می‌کند. همچنین دادگاه نروژ عباس یزدان‌پناه یزدی و مدیرعامل استات اویل را از اتهامات وارده تبرئه و در حکم خود تصریح می‌کند که در ایران هیچ گونه اعمال نفوذی صورت نگرفته است و تخلف مدیر مربوط در استات‌اویل در حد پیشنهاد بوده است.»
نیک‌آهنگ کوثر درباره نوشته فوق تصریح کرد: مشاور فرهنگی هاشمی‌رفسنجانی اما، توجه نمی‌کند به این که خود مسئولان استات‌اویل نروژ، به پرداخت رشوه به او و شرکت هورتون اعتراف کرده‌اند و بر پایه توافق، مبلغی به دولت آمریکا به عنوان جریمه می‌پردازند.
وی می‌افزاید: در گزارش استات‌اویل آمده است که ماجرا بعد از انجام تعهدات استات اویل عملا به پایان رسیده است. بسته شدن ماجرا، یعنی اینکه استات اویل جریمه‌ها را پرداخت ‌کرده و این شرکت متعهد به رعایت تمامی موارد مرتبط به قوانین ضد فساد بوده است. به نظر می‌رسد هم مترجم علیزاده طباطبایی که دفاعیات مهدی هاشمی را نوشته، زبانی را می‌فهمد که سفارش‌دهنده دوست دارد، و هم آقای رجایی خیال می‌کند که هیچ‌کسی به اینترنت دسترسی ندارد. به این چند نکته توجه کنید؛
– استات اویل معترف است از طریق شرکت هورتون به مهدی هاشمی رشوه داده، تا او حضور این شرکت را در پارس‌جنوبی تضمین کند. عباس یزدانپناه یزدی مدیر شرکت هورتون نقش جابجایی پول را برعهده داشته است.
– استات اویل از تبرئه خود حرفی نمی‌زند. با انجام تعهداتش در نوامبر ۲۰۰۹، ماجرای پرداخت جریمه و انجام تعهدات، به مرحله نهایی می‌رسد. بسته شدن پرونده به معنای تبرئه نیست!
همکار سابق مهدی هاشمی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، خاندان هاشمی و مسئولان مجمع، سال‌ها تلاش کرده بودند ارتباط عباس یزدانپناه یزدی با مهدی هاشمی را پایان یافته بخوانند؛ گویی، این دو فقط زمانی هم‌کلاسی بوده‌اند. اما روایت افرادی از خانواده هاشمی درباره رابطه مالی و کاری مهدی هاشمی و عباس یزدانپناه یزدی، حرف‌های متفاوتی می‌زنند. به گفته فرزند فائزه هاشمی، نامه جوابیه عباس یزدانپناه به حرف‌های هوشنگ بوذری که در آبان‌ماه ۸۹ منتشر شد، توسط مهدی هاشمی تنظیم شده و فرستنده عباس یزدانپناه بوده است.
اطلاعات مربوطه در اختیار دادگاه عالی انتاریو قرار گرفته است.
وی در پایان نوشت: روزنامه شرق، امروز عملا یک رپرتاژ آگهی برای خاندان هاشمی رفسنجانی منتشر کرده است. یک رپرتاژ که با هدف فریب مخاطب نوشته شده است؛ فریب مخاطب و تسویه‌ حساب با رقبای سیاسی.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ