جزئیات اتهامات مهدی هاشمی در پرونده استات اویل

0
احمد توکلی هفته گذشته در نطق میان دستور خود مواردی از اتهامات مهدی هاشمی را مطرح کرد. رسانه‌های زنجیرهای در اقدامی هماهنگ و با هدف تبرئه کردن هاشمی از اتهامات متعدد اقتصادی و سیاسی‌اش، اظهارات توکلی را کذب برشمردند.
دادگاه مهدی هاشمی جرم مهدی هاشمی ثروت مهدی هاشمی پرونده استات اویل اتهام مهدی هاشمی
این نماینده مجلس، در ادامه نطق میان دستور خود، با انتشار نامهای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اتهامات وارد شده به مهدی هاشمی را به صورت جزئی و مستدل شرح داده است. در بخشهایی از این نامه آمده است:
صرف نظر از صحت استنادهای مطرح شده بعد از نطق میان دستور، همین که حامیان مهدی هاشمی احکام دادگاههای خارجی را قابل استناد و حاکی از حق می‌دانند، خوب است و ما آن را به فال نیک می‌گیریم. بنابراین ملاکی برای رفع اختلاف پیدا شده و آن ملاک صحت احکام و مستندات متکی به نهادهای قضایی و اداری رسمی کشورهای خارجی ذی‌ربط است.
دادستان عمومی آمریکا در پرونده استات اویل به صراحت آورده است: «استات اویل پرداخت رشوه به یک کارمند رسمی ایران را برای تضمین منافع ارزشمند در نفت و گاز ایران تصدیق کرده است. براساس اطلاعات ثبت شده در دادگاه فدرال منهتن در ۲۰۰۱، استات اویل تماس‌هایی را با یک کارمند رسمی دولت ایران ترتیب داد که اعتقاد بر این بود که در ارائه قراردادهای نفت و گاز در ایران صاحب نفوذ است.
متعاقب مجموعه‌ای از مذاکرات پیاپی با کارمند رسمی ایرانی، استات اویل قرارداد مشاوره‌ای را با یک شرکت واسطه ثبت شده در مناطق آزاد پذیرفت.این قرارداد مشاوره که مستلزم پرداخت بیش از ۱۵ میلیون دلار طی ۱۱ سال بود، هدفش برانگیختن همان کارمند ایرانی برای به‌کاربستن نفوذ خویش جهتکمک به استات اویل بود تا بتواند قراردادی را در توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی به دست آورد و در آینده نیز درها در پروژه‌های نفت و گاز ایران به رویش باز باشد. دو بار رشوه که در مجموع بیش از ۵ میلیون دلار بود عملا پرداخت شد و قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی با استات اویل امضاء گردید.
در ژوئن ۲۰۰۲ و ژانویه ۲۰۰۳، استات اویل رشوه‌هایی به یک کارمند رسمی دولت پرداخت کرد تا نفوذ خویش را برای دستیابی شرکت به قرارداد توسعه سه فاز پارس جنوبی و باز کردن درها در پروژه‌های دیگر صنعت اکتشاف نفت و گاز به‌کار گیرد. این کارمند ایرانی رئیس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بود».
گفتنی است، احمد توکلی این نامه را با مستندات کامل به زبان انگلیسی منتشر کرده است. جلسات دادگاه مهدی هاشمی پس از برگزاری چندین جلسه تفهیم اتهام به وی، اکنون در مرحله اخذ آخرین دفاعیات است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ