گزارش امرروز بازار بورس و فرابور س/ گروه بتا ذلیل بازار، حواستان به این شرکت باشد

0
در معاملات روز جاری شاخص بورس با افتی ۹۵ درصدی به رقم ۲۸ هزار و ۱۰۳ واحد رسید که نشان از روند نسبتاً نزولی سهام اغلب شرکت های بورسی داشت.
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه ۹۳٫۱۲٫۰۵ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۰۷ واحد افت به رقم ۴۷۸۹۰ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۳۳۳ واحد کاهش عدد ۱۲۴۵۶۲ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۹۵ واحد افت به رقم ۲۸۱۰۳ واحد رسید.

همچنین در این روز “وبملت” با ۲۳ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “فولاد” با ۴۹ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۲ واحد افت به رقم ۷۱۶ واحد رسید.

در این شرایط امروز “حسینا” با ۰٫۲۷ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل “جم” با ۲ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۹۳۲ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۸۹۸ میلیارد ریال رسید.

با همت وزیر اقتصاد و مسئولین سازمان بورس سرانجام از واقعیت بازار سرمایه رونمایی شد اقدامی که اگرچه کمی با تأخیر به وقوع پیوست اما نشان داد که همچنان بازار سرمایه مورد توجه مسئولین بوده و اقدامات اصلاحی آن در حال انجام است.

بنابر گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری شاخص بورس با افتی ۹۵ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۱۰۳ واحد رسید که نشان از روند نسبتاً نزولی سهام اغلب شرکت های بورسی داشت.

امروز هم نگاه اهالی تالار به اخبار مذاکرات هسته ای در ژنو بود، اخباری که تا به این لحظه چندان باب میل اهالی تالار نبوده و همچنان ابهام و ترس از بی نتیجه بودن در ان موج می زند اما تأثیر این اخبار بر بورس از قدرت بالایی برخوردار نبود چراکه علیرغم افت قیمت سهام شرکت ها ولی با صف فروش و یا حتی نوسانات منفی حداکثری خاصی مواجه نبودیم و این یعنی تمایل بازار به خرید سهام در قیمت های فعلی بیشتر از فروش سهام است که البته همین اتفاق منجر به کاهش قابل توجه ارزش معاملات نیز شده است.

اما سوالی که پیش می آید آن است که افت قیمت سهام شرکت های بورسی و روند نزولی بورس تنها به دلیل مذاکرات در حال رخ دادن است یا دلیل دیگری نیز در آن دخیل است؟

اهالی تالار به خوبی واقفند که بازار سرمایه در اسفند ماه بنا به چند دلیل همینی می شود که امروز شاهد آن هستیم. این اتفاق به طور مشخص در اوایل ماه تا نیمه های آن به صورت جسته گریخته ادامه دارد چراکه اولاً به دلیل تسویه اعتبار کارگزاران در پایان سال سرمایه گذاران مجبور به فروش سهام خود هستند و ثانیاً اسفند ماه با توجه به نزدیکی به مراسم نوروز و هزینه های مربوط به عید اغلب فعالان تمایل به نقد کردن سهام خود دارند.

اما اسفند امسال یک تفاوت کوچکی هم با سال های قبل دارد که ممکن است اندکی فشار فروش را بیشتر نماید و آن همزمانی مذاکرات هسته ای تیم مذاکره کننده کشورمان با گروه ۱+۵ است، طبق زمانبندی انجام گرفته دو طرف مذاکره قرار است تا ۴ فروردین به یک توافق اولیه و یا سیاسی دست پیدا کنند که این توافق متضمن ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی و کلی تا ۱۰ تیر ماه سال آینده است. پس احتمال دارد در روزهایی که بازار سرمایه به دلیل تعطیلات عید نوروز غیرفعال است خبرهایی از مذاکرات منتشر شود که بر بورس تأثیر مثبت و یا منفی داشته باشد و از آنجاییکه سرمایه ترسو است اهالی بازار ترجیح می دهند سهام خود را نقد کرده و پس از مشخص شدن نتیجه و اخبار مذاکرات مجدداً اقدام به خرید نمایند حتی اگر این اقدام به بهای خرید سهام فروخته شده به قیمتی بالاتر منجر شود.

اما به گفته اکثر کارشناسان بازار سرمایه یکی از زمان های طلایی و مناسب خرید سهام از سوی سرمایه گذاران حرفه ای همین اسفند ماه خصوصاً نیمه دوم این ماه می باشد چراکه اغلب سهام شرکت ها بنابه دلایل گفته شده از جذابیت قیمتی برخوردار می شوند و در ماه های ابتدایی هر سال نیز معمولاً بازار سرمایه از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ماه های دیگر سال برخوردار است خصوصاً که احتمال دارد آغاز معاملات در سال جدید با خبرهای خوش توافق هسته ای نیز همراه باشد.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

ولبهمن“: جزء گزینه های موجود در لیست سبز سرمایه گذاران است. اگرچه سود سال ۹۴ نسبت به سال جاری تنها ۱۲ درصد افزایش داشته اما اهالی تالار معتقدند این رقم بسیار محتاطانه محاسبه شده و احتمالاً در سال آتی در این شرکت و دیگر شرکت های فعال این گروه شاهد اتفاقاتی مثبت باشیم.

تکنوتار: این شرکت جزو شرکت هایی است که اهالی تالار خیلی روی حرف مالی آن حساب باز نمی کنند. یعنی چی؟ یعنی اصلاً نمی توان به صورت های مالی و پیش بینی های سودآوری این شرکت حساب باز کرد، مدیران این شرکت دوست دارند کاری انجام بدهند اما نمی شود، مثلاً دوست داشتند در سال جاری ۱۵ تومان سود بدهند اما چه کنند که انتهای تلاششان به ۴ تومان سود بیشتر نرسید. اینها را گفتیم که یک پیش زمینه ای برای سال ۹۴ این شرکت پیش چشم سرمایه گذاران ترسیم کنیم چون این شرکت که سال ۹۳ پیش بینی ۱۵ تومان سود را کرده بود امروز به ۴ تومان آن رسیده دیگه چه برسه به سال ۹۴ که با پیش بینی ۱۰ تومانی شروع کرده. آقا زیان نکنی شانس آوردی.

حسینا“: امروز این شرکت استارت گروه حمل و نقلی را زد. با یک حجم معامله قابل قبول صف خرید پایان کار امروز این شرکت بود. گزارشات سال ۹۴ این گروه جزء گزارشات خوب بورسی بود. اهالی تالار انتظار تغییر روند اکثر شرکت های این گروه را طی روزهای آتی دارند.

گروه قند و شکر: قبلاً می گفتند قندی ها بتا منفی بازار هستند یعنی در شرایط نزولی بازار این شرکت ها رشد قیمت دارند و در شرایط صعودی بازار آنها روندی نزولی به خود می گیرند اما در سال جاری این گروه نشان داد که باید لقب آنها را عوض کرد و با عرض پوزش از سهامدارانشان باید به این گروه گفت “بتا ذلیل” بازار چون چه بازار مثبت باشد و چه منفی این گروه روندی جز نزول ندارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ