نگاهی به ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن
شرکت ایران خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال تأسیس و تحت شماره ۸۳۵۲ بنـام «شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال» در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسـیده ودر تاریخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۴۲ شروع به بهره برداری نموده است.
فعالیت اصلی شرکت ایران خودرو طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از: تأسیس و احداث و اداره کارخانجات در هر محل،در داخل و یا خارج از کشور به منظور تولید و تهیه انواع خودرو و وسایل نقل و انتقال و حمل مسافر و بار مشتمل بر انواعخودروی سواری، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، وانت، واگن قطار و قطعات مربوط به آنها و امثال آن و هر گونه دستگاه وماشین آلات و قطعات و اجزاء آنها و بهره برداری از اینگونه کارخانجات و فروش و صدور محصولات آنها و واردات مواد اولیه و قطعات هرگونه خودرو و ماشین آلات. فعالیت های فرعی، تأسیس هر گونه شرکت با یا بدون مشارکت اشخاص داخلی و خارجی و سرمایه گذاری و خرید و فروش کارخانجات و سهام شرکتهای موجود در داخل و یا خارج از کشور در حدود موضوع شرکت و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری به منظور کسب سود و تقویت بنیه مالی شرکت و مبادرت به هر گونه فعالیتهایی قانونی که برای انجام مقاصد بالا یا تسهیل اجرای آن لازم یا مفید باشد. فعالیت اصلی شرکت در سال ۱۳۹۲ همانند سال قبل منحصر به تولید قطعات بدنه، اجزائی از موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیلهای سواری و وانت بوده است.
۱-۲-سرمایه
فهرست مطالب
سرمایه شرکت در بدو تاًسیس ۱۰۰ میلیون ریال بود که طی ۲۱ مرحله افزایش در سال ۱۳۹۳ به ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت است.
۱-۳-ترکیب سهامداران
۲-روندهای مهم شرکت
۳- بیان ریسک های عمده شرکت:
· فقدان رویکرد کلان توسعه متوازن در بخشهای مرتبط با این صنعت در سایر نهاد ها و ارگان های دولتی و غیر
دولتی
· تأمین منابع مالی مناسب (هزینه تأمین مالی حدود ۸ الی ۱۰ درصد از قیمت خودرو را تشکیل می دهد)؛
· تداوم فشار افزایش قیمت بعلت افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید؛
· قیمت تمام شده مواد و قطعات خودرو متأثر از افزایش نرخ ارز می باشد. بهرحال بخشی از تأمین مواد و قطعات
· خودروسازان و قطعه سازان از منابع خارج از کشور می باشد که با افزایش نرخ ارز، افزایش هزینه های خودرو را غیر
قابل کنترل می نماید.
· افزایش قیمت حامل های انرژی، نهاده های تولید، حمل و نقل و افزایش هزینه های شرکت به واسطه اجرای مرحله
دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها
· با توجه به تحولات روزافزون تکنولوژیکی و ارتقاء استانداردها در صنعت خودرو، سرمایه گذاریهای مستمر و سنگین
در این بخش مورد نیاز می باشد و تأمین مالی و جذب سرمایه گذاری همیشه یکی از اصلی ترین چالشهای خودروسازان بوده است.
· با وجود سرمایه گذاریهای خودروسازان در تحقق استانداردها و الزامات دولتی، بدلیل عدم ثبات در این سیاستها و عدم توسعه متوازن در سایر بخشهای مرتبط، بسیاری از این سرمایه گذاریها منجر به درآمد زائی نشده اند.
· کمبود نقدینگی در تخصیص به پروژه ها
· محدودیت در عقد قرارداد با دست اندرکاران معتبر صنعت خودرو به دلیل تحریم ها
· ضعف سازندگان داخلی در طراحی و تأمین قطعات به خصوص قطعات قوای محرکه
· محدودیت در انتخاب سازندگان در حوزه قطعات الکترونیک خودرو
· دامپینگ در صنعت خودروی ایران : یکی از ریسک هایی خودروسازان و قطعه سازان داخلی با آن مواجه هستند دامپینگ خودرو سازان چینی در صنعت خودرو ایران است. دامپینگ، فروش کالا در بازاری خارجی و با قیمتی کمتر از هزینه نهایی تولید آن کالا در کشور عرضهکننده، به منظور کسب مزیت در رقابت با دیگر عرضهکنندگان همان کالاست، در مبادلات بینالمللی، به فروش کالا با قیمتی پایینتر از قیمت بازار داخلی نیز «دامپینگ» میگویند. چینیها از گذشته در دامپینگ اقلام مختلف مهارت خاصی دارند و بسیاری از کشورها علیرغم مراقبت و هشیاری، بارها در این دام چینی ها گرفتار شده و شاهد تحلیل و تضعیف تدریجی تولید داخلی شان بوده اند.
۴-تولید وفروش
۴-۱-تولید
شرکت ایران خودرو برای سال ۹۴ کاهش تولید وانت پیکان و جایگزین کردن آن با وانت پژو ۴۰۵ را در برنامه دارد ، این شرکت برای سال ۹۴ تولید روزانه ۲۰۰ دستگاه وانت پژو را برنامه ریزی کرده است.
۴-۲-فروش
۵-بهای تمام شده کالای فروش رفته
دلیل اصلی افزایش قابل توجه هزینه سربار ۹ ماهه نسبت به شش ماهه ۹۳ نصب تجهیزات خط تولید وانت پژو ۴۰۵ و افزایش هزینه استهلاک می باشد.
برای برآورد کارشناسی سال ۹۴ مواد مستقیم مصرفی متناسب با افزایش نرخ ارز مبادله از ۲۶۵۰۰ به ۲۸۵۰۰ ریال و و افزایش نرخ قطعات و همچنین افزایش مقدار فروش افزایش داده است. دستمزد مستقیم متناسب با مقدار فروش ۹۴ و افزایش نرخ ۱۴ درصدی در نظر گرفته شده.
۶- هزینه مالی
هزینه مالی شرکت از دو بخش اصلی سود تضمین شده تسهیلات دریافتی از بانکها و سود مشارکت پیش فروش محصولات تشکیل شده است. که انتظار می رود در سال ۹۴ با افزایش مقدار فروش سود مشارکت افزایش یابد ، اما با توجه به برنامه شرکت برای فروش دارایی های مازاد و تامین بخشی از سرمایه در گردش مورد نیاز از این محل، انتظار می رود تسهیلات دریافتی با کاهش همراه باشد، لازم به ذکر است ۸۵ درصد از تسهیلات مالی شرکت دارای سررسید کمتر از یکسال می باشد. اتفاق دیگری که می تواند منجر به کاهش هزینه های مالی شرکت شود کاهش نرخ سود بانکی است که البته با شرایط فعلی اقتصاد در کوتاه مدت دور از انتظار می باشد.
۷-سود و زیان
مفروضات
· هزینه های اداری، عمومی و فروش برای سال ۹۴ با ۲۰ درصد افزایش نسبت به ۹۳ در نظر گرفته شده است.
· درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها برای سال ۹۴ با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۹۳ در نظر گرفته شده است.
· سود شرکت در سال ۹۳ معادل مانده زیان انباشته سال ۹۲ معاف از مالیات در نظر گرفته شده است، و با توجه به پیش بینی پوشش کامل زیان انباشته در سال ۹۳، مالیات سال ۹۴ طبق روال سنوات گذشته محاسبه شده است.
· در سناریوی ۲ کارشناسی ۵% افزایش نرخ نسبت به سال ۹۳ در نظر گرفته شده است.
۸- نتیجه گیری
توقف تولید وانت پیکان و جایگزین کردن آن با وانت پژو ۴۰۵، افزایش تولید دنا و همچنین تولید یک فیس لیفت[۲] از لوگان و رانا مهمترین برنامه های توسعه ای ایران خودرو برای سال ۹۴ می باشد، که بر این اساس انتظار می رود حجم تولید این شرکت از ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۴ عبور کند. اما موضوع مهمتر هزینه های مالی شرکت است. که بستگی زیادی به سیاستهای شرکت در فروش دارایی های مازاد دارد، با این حال انتظار می رود روند کاهشی تسهیلات دریافتی در سال ۹۴ نیز ادامه یابد. با توجه به پیش بینی میزان تولید و هزینه های مالی انتظار می رود سودآوری شرکت در سال ۹۴ در محدوده ۵۰۰ تا ۶۰۰ ریال قرار داشته باشد.
این گزارش صرفاً بر اساس تحلیل و اطلاعات کارشناسان شرکت کارگزاری نو اندیشان بازار سرمایه(تحلیل نو) بوده و به هیچ عنوان به معنای پیشنهاد خرید، فروش یا نگهداری سهم تحلیل شده تلقی نمی گردد.