تحلیل یک کارگزار از دلایل رشد گروه ساختمانی

0

فردین آقابزرگی ، در برابر این سئوال که چه دلایلی در رشد قیمت سهام و تشکیل صف خرید اغلب شرکت های ساختمانی و انبوه ساز طی روزهای اخیر وجود دارد؟ اظهار داشت:

این اتفاق ناشی از چند عامل است. اولین عامل مربوط به دوری اکثر سهامداران از شرکت های بزرگ و برخوردار از درصد سهام شناور آزاد و کم بازده و حرکت به سمت گروه ها و شرکت های کوچک است که تبدیل به یک رویه و عادت شده است.

وی ادامه داد:به همین طی دو سه ماه اخیر سهام گروه هایی مانند قند و شوینده و این روزها شرکت های ساختمانی مورد توجه برخی سهامداران قرارگرفته اند. اما چنین رویه ایی کاملا” مقطعی و برای دوره ای بسیار کوتاه است.بنابراین عدم تحرک شرکت های بزرگ به دلیل درصد سهام شناور آزاد قابل توجه از یک سو و تحرک پذیری شرکت های کوچک از سوی دیگری، موجب شده تا برخی گروه ها و صنایع کوچک بازار با هدف کسب سود از محل تفاوت قیمت مورد توجه قرار گیرند

این کارگزار با اشاره به لزوم بررسی وضعیت ساخت و ساز و خرید و فروش املاک در ماه های اخیر به عنوان عامل دوم، خاطر نشان کرد: با تحلیل فضای کسب و کار بخش ساختمان و با تکیه بر واقعیت های اقتصادی و تجارب موجود، مشخص می شود تا زمانی که در این بخش رونق پایدار و ثابتی رخ ندهد و معاملات املاک پرگردش نباشد ، وضعیت گروه ساختمانی تغییر خاصی نخواهد کرد.

آقابزرگی افزود: دراین میان برخی شرکت های این گروه که سال گذشته به طور تصادفی یا آگاهانه اقدام به فروش پروژه ها و املاک خود به بالاترین و بهترین قیمت کرده اند، هم اکنون با هزینه های فعلی در حال ساخت و ساز هستند. این گروه از شرکت ها شرایط بهتری دارند اما دلیلی برای رشد ادامه دار سهام ندارند.

وی در خاتمه گفت: با این همه تحول خاص و همه جانبه ایی در صنعت ساختمان و شرکت های این گروه رخ نداده و به نظر می رسد این گروه هم مانند سایر گروه های کوچک بازار ، برای دوره ایی کوتاه ، مورد توجه عده ایی از فعالان قرار گرفته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ