کلاه گشاد بر سر کارمندان دولت/ پیمان‌شکنی با نیروهای پیمانی

0

این روزها لغو موضوع تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی دستگاه‌های دولتی به پیمانی که از همان روز نخست ایراداتی به آن وارد شده بود به گوش می‌رسد، اما تکلیف نیروهایی که به امید استخدام پیمانی به نقاط مرزی رفته‌اند نامشخص است.

 فارس از بیرجند، پنجشنبه ۳۱ مرداد ماه ۹۲ جمعی از کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان در تماس‌هایی با خبرنگاران فارس از موضوع برگشت تبدیل وضعیت‌شان از پیمانی به قراردادی خبر داد.

اما پیگیری‌های خبرنگاران فارس حکایت از این دارد که هفته آخر اسفند ۱۳۹۰ محمد رضا گلرو معاون استاندار خراسان جنوبی در نشستی خبری اعلام کرده بود: نیروهای قراردادی دستگاه‌های دولتی به شرط ۱۰ سال خدمت در شهرستان‌ها، تبدیل وضعیت و استخدام پیمانی می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان جنوبی گفته بود: براساس بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و سهمیه ابلاغ شده ۵۱۰ نفر از نیروهای قراردادی فعال در دستگاه‌های دولتی به شرط ۱۰ سال خدمت در خارج از مرکز استان، تبدیل وضعیت و استخدام پیمانی می‌شوند.

وی ادامه داد: این سهمیه ویژه کارکنان قراردادی انتقالی از کلان شهرها به مرکز استان و از بیرجند به شهرستان‌های منطقه است که بعد از برگزاری آزمون و کسب حد نصاب نمره، امضای تعهد ۱۰ ساله خدمت و سکونت در محل درخواست شغل تا نیمه اول سال ۹۲ عملی می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: در صورت تقاضای انتقال یا مامور شدن افراد، قرارداد پیمانی آنها لغو می شود.

صورتجلسه هماهنگی آزمون تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان قراردادی دستگاه‌های اجرایی استان که روز شنبه مورخ ۱۸/۰۹/۱۳۹۱ برگزار شد نیز عینا به شرح زیر است:

جلسه به ریاست آقای گلرو معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آغاز شد و پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات زیر اتخاذ شد.

۱- به نفرات اصلی تا ۲۷/۰۹/۹۱ مهلت داده خواهد شد تا نسبت به تکمیل فرم تعهد محضری اقدام کند. لازم به ذکر است که نفرات اصلی در صورت انصراف از رشته شغلی در مرحله دوم مجاز خواهند بود برای تبدیل وضعیت مجدد شرکت نموده و به ترتیب اولویت تعیین جا نمایند.

۲- از ۱/۱۰/۹۱ تا ۱۵/۱۰/۹۱ نیز مرحله دوم جانمایی افراد در پست‌های باقیمانده و جدید انجام خواهد شد بدین صورت که اسامی همه افراد باقیمانده (افرادی که نمره حد نصاب را کسب کرده‌اند غیر از نفرات اصلی که انصراف نداده‌اند) و رشته شغلی‌های باقیمانده از طرف دفتر منابع انسانی و تحول اداری اعلام خواهد شد و هر فرد مجاز است نسبت به انتخاب سه رشته شغلی بر اساس رشته تحصیلی و اولویت از طریق سامانه‌ای که ایجاد خواهد شد اقدام کند و سپس بر اساس رتبه نهایی آزمون و اولویت‌های مقرر، افراد در رشته‌های شغلی جانمایی خواهند شد.

۳- کارکنان قراردادی دستگاه‌هایی که برای تبدیل وضعیت، شرکت آب و فاضلاب روستایی را انتخاب کرده‌اند به لحاظ اینکه شرکت مزبور جزء دستگاه‌های در شرف واگذاری به بخش غیر دولتی است (که موضوع در زمان نشر آگهی نیز اعلام شده بود) در صورت عدم تمایل به استخدام در آن شرکت؛ می‌توانند در مرحله دوم مجدداً از طریق سامانه، مشاغل سایر دستگاه‌ها را انتخاب دهند. بدیهی است انتخاب سایر مشاغل اعلام شده به صورت رقابتی و با لحاظ شدن نمره آزمون و سابقه کار می‌باشد، لذا هرگونه عواقب مربوطه بر عهده متقاضی است و استانداری مسئولیتی نخواهد داشت.

۴- در خصوص اعتبار نیروی‌های تبدیل وضعیت از دستگاه ملی به دستگاه استانی باید مدیر دستگاه تأییدیه‌ای مبنی بر جابه‌جایی اعتبار طی فرمی که دفتر منابع انسانی ارائه خواهد کرد، امضاء کنند.

۵- در خصوص جابه‌جایی اعتبار استانی برای کارکنان قراردادی که در دستگاه‌های دیگر تبدیل وضع می‌شوند محدودیتی وجود ندارد و باید مراتب به معاونت برنامه‌ریزی برای جابجایی اعتبار اعلام شود.

۶- مدیر دستگاه مقصد نیز باید متعهد شود که ضمن تأیید اعتبار مربوطه، حقوق و مزایای نیروی تبدیل وضعیت یافته را پرداخت نماید و کارمند از این لحاظ دچار مشکل نشود.

۷- همان طور که قبلاً نیز اشاره و تأکید شده افراد ملزم به سپردن تعهد محضری ۱۰ ساله در محل جغرافیایی خواهند بود لذا افراد لزوماً باید انتقال یابند و تحت هیچ شرایطی (مأمور، انتقال، مأموریت آموزشی، مأموریت و…) انتقال به مرکز استان امکان پذیر نخواهد بود و مدیران دستگاه‌ها نیز ضمن توجیه افراد متقاضی از پذیرش هرگونه درخواست و ایجاد حق در این خصوص خودداری نمایند.

اما بعد از گذشت حدود هشت ماه از این جلسه گزارش‌هایی به خبرنگاران ما می‌رسد که حکایت از لغو تبدیل وضعیت‌ها است.

حال چند سئوال اساسی مطرح است:

۱- افرادی که به شهرستان‌ها رفته‌اند و جور بدی آب و هوا و سختی شرایط کار را به ویژه در شهرستان‌های مرزی تحمل می‌کنند باید پاسخ خود را از چه مقامی دریافت کنند.

۲- آنچه در پیگیری‌های خبرنگاران فارس آمده لغو تبدیل وضعیت‌ها به دلیل نبود اعتبار بوده، اما آنچه در بند چهار و پنج صورتجلسه بالا آمده این موضوع را رد می‌کند.

۳- مسئول مستقیم پاسخگوی ده‌ها کارمندی که به امید تبدیل وضعیت شدن به شهرستان‌های از جمله نهبندان، درمیان و بشرویه رفته‌اند چه کسانی هستند.

۴- آیا در صورت لغو تبدیل وضعیت‌ها امکان برگشت نیروها به محل کار سابق وجود دارد. تکلیف تعهد ۱۰ ساله چه می‌شود؟

البته در این زمینه ده‌ها سئوال و ابهام دیگر مطرح است که در گزارش‌های بعدی فارس که به کمک این دسته از کارمندان تهیه خواهد شد به آن پرداخته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ