چرا سهام “قاسم” از عرش به فرش رسید؟

0
در حالی که در آن زمان که قصد بالا بردن قیمت سهم را داشتند هر از چند گاهی مدیران شرکت در قالب مصاحبه از وضعیت مناسب شرکت صحبت می کردند و به تبلیغ سهام مذکور می پرداختند. اکنون چرا همان مدیران پاسخگوی افت قیمت سهام شرکت نیستند؟

طی سال های اخیر شرکت های زیادی به صورت عرضه اولیه وارد بازار سرمایه شدند و سهام آن ها به فروش رسیده است. در میان این شرکت های تازه وارد، مجموعه هایی وجود دارند که روند قیمتی و همچنین گزارش های آن ها بعد از واگذاری نکات و ابهامات فراوانی دارند.

در این گزارش قصد داریم به بررسی یکی از شرکت های مذکور که به تازگی وارد بازار فرابورس شده بپردازیم.بر اساس گزارش بورس نیوز شرکت قاسم ایران مجموعه ای است که در تاریخ ۹۳٫۰۸٫۲۱ با کشف قیمت هزار تومانی وارد بازار شد. اما نکته ای که به طور قطع برای همگان جای تعجب دارد روند قیمتی و همچنین روند سودآوری “قاسم” می باشد.

سایت سهامداران سایت بورس تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز

همان طور که از نمودار فوق پیداست قیمت هر سهم در ابتدا هزار تومان کشف شد و طی حدود ۲۱ روز با صف خرید رو به رو گشت به قیمت دو هزار تومان افزایش یافت. در این میان بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که هر سهم “قاسم” ارزش ذاتی معادل ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان را داراست. اما متأسفانه با حمایت و مصاحبه های مکرر نماینده حقوقی سهم و سوء استفاده از عدم آگاهی سرمایه گذاران خرد از وضعیت واقعی شرکت، قیمت  “قاسم” را تا محدوده ۲۰۰۰ تومان بالا بردند و همگان نیز خوشحال از اینکه طی مدتی کمتر از یک ماه بازدهی نزدیک به ۷۰ درصدی نصیبشان شده همپای حقوقی به رشد قیمت سهم دامن زدند. این شرایط در حالی رخ داد که در تاریخ ۹۳٫۰۹٫۱۵ سهم مذکور با فشار فروش حقوقی و در پی آن ترس حقیقی، روند نزولی خود را آغاز کرد.

شاید در آن روزها هیچ کس تصور نمی کرد که روزی فرا میرسد که هر سهم “قاسم” قیمت هایی معادل همان ارزش ذاتی که تحلیلگران به آن اشاره می کردند را تجربه کند. و در حال حاضر در محدوده قیمت ۶۶۰ تومان مورد معامله قرار گیرد.

با مرور همه این جریانات تنها یک سئوال مطرح می شود و آن اینکه سهامداران شرکت که در زمان عرضه اولیه با اتکا ارزش زمین های شرکت ادعا می کردند قیمت ۱۰۰۰ تومانی نیز برای “قاسم” کم است. در حال حاضر چه توجیهی برای افت ۷۰ درصدی قیمت سهم دارند؟ آیا تغییری در ارزش دارایی ها و زمین های شرکت ایجاد شده؟ یا اینکه از ابتدا دست به فریب سهامداران و بازار سرمایه زدند؟ همچنین با نگاه به روند سودآوری شرکت نیز بیش تر به ادعاهای کذب مدیران شرکت پی می بریم.

شرکت قبل از عرضه اولیه سود هر سهم “قاسم”  را در پیش بینی های خود بر اساس عملکرد شش ماهه مبلغ ۹۱۱ ریال اعلام کرده بود و حتی در گزارش شفاف سازی که در تاریخ ۹۳٫۰۱٫۱۴ منتشر نموده بود سخن از امکان تحقق سود مذکور به میان آورده  در حالی که عملکرد واقعی شرکت در پایان سال مالی ۹۳ با تعدیل منفی ۲۲ درصدی همراه شد و سودی معادل ۷۰۶ ریال محقق گردید. با این اوصاف به نظر می رسد سهامداران این شرکت از عطش بازار سرمایه برای عرضه های اولیه سوء استفاده کردند و سهام خود را با قیمت های بالاتر از ارزش ذاتی به سهامداران خرد واگذار کرده اند و اکنون که قیمت سهم به زیر ارزش خود در روز عرضه رسیده هیچ یک از مسئولان صحبتی از دلایل آن و حمایت از سهامداران نمی کنند.

در حالی که در آن زمان که قصد بالا بردن قیمت سهم را داشتند هر از چند گاهی مدیران شرکت در قالب مصاحبه از وضعیت مناسب شرکت صحبت می کردند و به تبلیغ سهام مذکور می پرداختند. اکنون  چرا همان مدیران پاسخگوی افت قیمت سهام شرکت نیستند؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ