علایم و نشانه های خطرناک حمله قلبی (سکته)

0

بیماری قلبی – عروقی Heart attack قاتل شماره یک در کشور ما است. در حدود نیمی از مرگ و میرهای بیماری قلب و رگهای خونی ناشی از بیماری عروق کرونر، شامل حملات قلبی هستند.

۰۰۰، ۳۲۵ نفر در سال به خاطر حملات کرونری قبل از رسیدن به بیمارستان و اورژانس جان خود را از دست می دهند. اما با اقدام سریع می توان از مرگ تعدادی از آنها جلوگیری کرد. بعضی از حملات قلبی ناگهانی و شدید هستند. اما بیشتر این حملات به آرامی همراه با درد خفیف یا ناراحتی شروع می شوند. در زیر بعضی از نشانه هایی که می تواند به معنای حملات قلبی باشد توضیح داده می شود:

متخصص قلب و عروق خوب علائم حمله قلبی سکته قلبی درمان سکته قلبی حمله قلبی Heart attack

 

متخصص قلب و عروق خوب علائم حمله قلبی سکته قلبی درمان سکته قلبی حمله قلبی Heart attack

متخصص قلب و عروق خوب علائم حمله قلبی سکته قلبی درمان سکته قلبی حمله قلبی Heart attack

تنگی نفس: این مشکل ممکن است با ناراحتی قفسه سینه یا بدون آن همراه باشد. نشانه های دیگر: ممکن  است شامل ایجاد عرق سرد در بدن، تهوع یا سبکی سر باشد.

ناراحتی در دیگر نقاط فوقانی بدن: نشانه هایی شامل درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو،پشت سر، گردن، فک یا معده در بیمار ایجاد می شود.

ناراحتی قفسه سینه: بیشتر حملات قلبی شامل ناراحتی در مرکز قفسه سینه  می باشد که  بیش ازچند دقیقه طول می کشد یا اینکه درد از بین می رود و دوباره بر می گردد. بیمار می تواند احساسی مانند ناراحتی، فشار، سنگینی، پری یا درد داشته باشد.
 درمردان وزنان معمولا بیشتر نشانه های حملات قلبی شامل  درد یا ناراحتی در قفسه سینه می باشد. اما زنان  تا حدودی به احتمال زیاد بیشتر از مردان برخی از علائم رایج دیگر مخصوصا تنگی نفس، تهوع/استفراغ، درد در پشت یا فک را تجربه می کنند.

 

اگر مشکوک به حمله قلبی بودم چه کار کنم؟
• بیشتر از ۵ دقیقه برای کمک منتظر نمانید. با شماره ۱۱۵ یا اورژانس داخلی خدمات پزشکی مانند آتش نشانی یا آمبولانس تماس بگیرید.
فورا خود را به بیمارستان برسانید.
• اگر شما یکی از نشانه های ذکر شده را دارید و با خدمات داخلی پزشکی نمی توانید تماس بگیرید کسی باید رانندگی کند و شما را فورا به بیمارستان برساند. خودتان نباید رانندگی کنید، مگر اینکه چاره دیگری نداشته باشید.

 

به جز این من چه کاری می توانم انجام دهم؟
• اگر شما به درستی آموزش دیده اید و بیمار نبض و ضربان قلب ندارد، برای نجات بیمار میتوانید CRP (تنفس دهان به دهان و ماشاژ قفسه سینه) به قربانی بدهید تا کمک ازراه برسد.
• قبل از نیاز به فوریت، ایده خوبی است، بیمارستانی که دارای اورژانس ۲۴ ساعته مراقبت های قلبی در منطقه ی زندگی شما می باشد را پیدا کرده و بشناسید. هم چنین، لیستی از شماره تلفن های اضطراری را در تلفن ذخیره کنید و با خود در تمام مدت همراه داشته شما باشید.

 

چرا افراد به اندازه کافی سریع عمل نمی کنند؟
نیمی از بیشتر افرادی که حمله قلبی دارند بیشتر از دو ساعت جهت رسیدن کمک منتظر می مانند. بعضی ازافراد از درخواست کمک از افراد دیگرخجالت می کشند و همچنین از گفتن این نشانه ها به دکتر می ترسند. این احساسات که خطرناک هستند به آسانی فهمیده می شود. اگر شما یا کسی که نزدیک شماست نشانه هایی از حملات قلبی را دارد فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید.

 

چطور می توانم از بیماری قلبی جلوگیری کنم؟
• سیگار نکشید واز دود تنباکو دیگر افراد اجتناب کنید.
• در صورت داشتن فشار خون بالا آنرا درمان کنید.
• غذا هایی را که دارای چربی اشباع شده کمتر، ترانس چربی، کلسترول، ونمک  کمتری هستند مصرف کنید
• فعالیت فیزیکی منظم انجام دهید.
• وزن خود را تحت کنترل نگه دارید.
• به طور منظم چکاپ پزشکی انجام دهید.
• داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
• اگر بیماری دیابت دارید قند خون خود را کنترل کنید.

 

چطور می توان بیشتر یاد گرفت؟
۱٫ با دکتر، پرستار یا دیگر متخصصان صحبت کنید. اگرشما مبتلا به بیماری قلبی هستید یا سکته مغزی  داشته اید اعضای خانواده شما نیز ممکن است ریسک بالایی از خطر را داشته باشند. خیلی مهم است که آنها تغییراتی در پایین آوردن ریسک خطر موجود ایجاد کنند.
۲٫ برای اینکه بیشتر در مورد بیماری قلبی و سکته مغزی یاد بگیرید به سایت ها معتبر مراجعه کنید
۳٫ ما دراین سایت تعدادی جزوه های آموزشی در اختیار شما قرار داده ایم که می تواند به شما در کاهش خطر کمک کند.
دانستن قدرت است، بنابراین یاد بگیرید و زندگی کنید.

 

 متخصص قلب و عروق خوب علائم حمله قلبی سکته قلبی درمان سکته قلبی حمله قلبی Heart attack

۸ علامت حمله قلبی

حمله قلبی یک باره اتفاق نمی افتد، بلکه همراه با علایم متعددی است که طی روزها و هفته ها خود را نشان می دهد اما اغلب افراد به آن بی توجهند. علایم حمله قلبی مختلف و در زنان و مردان متفاوت است.

بررسی ها نشان می دهد ۹۵ درصد زنانی که دچار حمله شده بودند، هفته ها و ماه ها قبل از آن علایمی غیر از درد قفسه سینه را تجربه کرده بودند. برای به دست آوردن آگاهی بیشتر درباره علایم حمله قلبی، این مطلب مطالعه کنید.

▪ سوءهاضمه یا حالت تهوع:

این نشانه یکی از علایمی است که به آن توجه نمی شود. علایم می تواند شامل سوءهاضمه خفیف، حالت تهوع شدید، درد و استفراغ باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد می کنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به احتمال زیاد این علایم را تجربه می کنند بی آن که بدانند این علایم با بیماری های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

▪ درد فک، گوش، گردن و شانه:

بی حسی در شانه و دست نشانه حمله قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علایم را تجربه نمی کنند. به جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. از آن جا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده می شود.

▪ خستگی مفرط:

خستگی مفرط و ادامه دار که برای چندین روز باقی می ماند، علامت دیگر حمله قلبی است. طی بررسی ۷۰ درصد زنان داوطلب خستگی مفرط چند هفته و یا چند ماه قبل از حمله را گزارش کردند.

منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

▪ کمبود نفس و سرگیجه:

نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می شود.

▪ ورم و درد پا:

هنگامی که عضله قلب درست عمل نمی کند، فضولات از طریق خون از بافت ها حمل نمی شود و در نتیجه باعث ورم می شود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغاز می شود. علاوه بر آن هنگامی که خون کافی به بافت ها نمی رسد، درد ایجاد می شود.

▪ خواب آلودگی، بی خوابی و اضطراب:

افرادی که با حمله قلبی رو به رو شده بودند یک ماه یا چند هفته قبل از حمله به طور نامعلوم دچار کم خوابی شده بودند.

▪ علایم مشابه آنفلوآنزا:

عرق کردن، احساس سبکی در سر، خستگی مفرط و ضعف علایم آنفلوآنزا نیست بلکه ممکن است علایم یک حمله قلبی باشد. علایم حاد مشابه آنفلوآنزا بدون تب و سرفه حاد ممکن است علایم حمله قلبی باشد.

▪ ضربان تند و نامنظم قلب:

در این مواقع احساسی که به فرد دست می دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می کنند.

اگر بدون آن که کار سنگینی انجام داده اید دچار ضربان تند و نامنظم قلب شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: انجمن قلب آمریکا

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ