٨ میلیون جریمه ، برای نصب ماهواره

0

چیزی امضا نکردیم که به مجلس بفرستیم/ مرد مرموز تاریخ معاصر

روزنامه وطن امروز، تیتر یک خود را با عنوان “چیزی امضا نکردیم که به مجلس بفرستیم”، به بخشی از سخنان روحانی اختصاص داده است: حسن روحانی می‌گوید نه او و نه وزیر خارجه‌اش، محمدجواد ظریف پای برنامه جامع مشترک اقدام را امضا نکرده‌اند، بنابراین مطالبه مجلس مبنی بر ارائه برجام به صورت لایحه، به صلاح نیست. به گزارش «وطن امروز»، در حالی که نمایندگان مجلس براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، خواستار ارائه لایحه برجام برای تصمیم‌گیری مجلس درباره آن هستند، دولتی‌ها بارها به شیوه‌های مختلف، مخالفت خود را با این موضوع نشان داده‌اند. از ماجرای ترجمه اشتباهی که جواد ظریف به مجلس ارائه کرد تا اظهارنظر عجیب عراقچی که گفته بود بررسی برجام در مجلس «به صلاح نیست» نشان داد دولتی‌ها با بررسی برجام در مجلس مخالف هستند. اکنون حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم هم نشان داده است تمایلی به ارائه لایحه برجام به مجلس ندارد.

روزنامه وطن امروز بیوگرافی سیدضیاءالدین طباطبایی

“مرد مرموز تاریخ معاصر”، عنوان گزارشی از وطن است که به زندگی سیاسی سیدضیاء الدین طباطبایی از کودتای ۳ اسفند تا دلالی زمین برای صهیونیست ها پرداخته است: سیدضیاء پس از کنار گذاشته شدن از صحنه سیاست با دریافت مبلغی پول، در حالی که به خارج از ایران تبعید شده بود، ساکن ژنو شد و در حالی که روزگار را به سختی می‌گذراند، در سال ۱۳۱۰به دعوت «حاج‌الامین الحسینی» مفتی اعظم فلسطین که جهت برگزاری کنگره‌ای به منظور مقابله با افزایش مهاجرت یهودیان به فلسطین دعوتنامه‌هایی برای بسیاری از رجال دولتی و غیردولتی جهان و از جمله سیدضیاء ارسال کرده بود، بدین سرزمین رفت. سیدضیاء توانست ریاست کنگره را عهده‌دار شود، لذا پس از ۲ هفته اقامت جهت ساماندهی امور خود به سوییس بازگشت و در بهار ۱۳۱۱دوباره به فلسطین رفت. در ۸ ماه اقامت خود اقداماتی همچون تأسیس کمیته‌های ملی کنگره و ایجاد شعب در برخی کشورهای عربی انجام داد و بار دیگر به اروپا بازگشت. وی دوباره در سال ۱۳۱۴به فلسطین بازگشت و تا سال ۱۳۲۲در آنجا اقامت گزید. وی متهم است در زمان سکونت در فلسطین به‌عنوان یک فرد مسلمان در خرید زمین‌های فلسطینیان و فروش آن به یهودیان صهیونیست‌ نقش داشته است.

رایزنی برای تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان/ نصب ماهواره؛ ٨ میلیون جریمه و بازداشت مدیر ساختمان

روزنامه اصلاح طلب شرق در مصاحبه با محمدرضا عارف به موضوعات انتخاباتی و تشکیلاتی اصلاح طلبان پرداخته و عارف اذعان کرده در حال “رایزنی برای تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان”، با شورای نگهبان است: صحبت که به انتخابات می‌کشد، از او درباره دغدغه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و به طور ویژه موضوع تأیید صلاحیت‌ها می‌پرسم. می‌گوید رایزنی‌هایی دارد. با اصرار بیشتر من می‌گوید: «با دوستان و مسئولان مذاکراتی داشته‌ام و ان‌شاءالله این مذاکرات را در ماه‌های آینده هم ادامه می‌دهم». درباره ماهیت این دوستان هم می‌گوید: «اشخاص مختلف؛ در شورای نگهبان، مسئولان اجرائی و… بزرگانی که نقش‌آفرینند یا در حل مشکلات می‌توانند نقش‌آفرینی کنند». برای کامل‌تر‌کردن توضیح هم می‌گوید: «واقعیت این است که با اعضای شورای نگهبان و مسئولان اجرای انتخابات باید تعامل کنیم. با بعضی‌ها هم ملاقات کرده‌ام». او در ادامه می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که در یکی، دو انتخابات اخیر داشتیم، تقریبا قطع رابطه با بزرگان و دست‌اندرکاران انتخابات بود. باید این رابطه برقرار شود»

روزنامه وطن امروز بیوگرافی سیدضیاءالدین طباطبایی

“نصب ماهواره؛ ٨ میلیون جریمه و بازداشت مدیر ساختمان”، عنوان گزارش انتقادی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب» است که شرق به آن پرداخته است»: توبیخ و درج در پرونده در صورت بدحجابی، دوره آموزشی برای زنان با پوشش غیرشرعی، جزای نقدی و پرداخت جریمه، فقط بخشی از بندهایی است که در «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» درج شده، طرحی که مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی کارشناسی‌اش کلیات آن را رد کرده و بند به بند آن را تحلیل و ارزیابی کرده است. بی‌توجهی طرح به ضرورت و لزوم ایجاد مطالبه عمومی و وفاق جمعی در برخورد با بدحجابی، افزایش امکان گسست بین نظام و مردم و تقلیل بدحجابی از امری نابهنجار و غیرارزشی به تخلف‌های راهنمایی و رانندگی و کاستن از ارزش حجاب و گسترش تصور تخطی از ارزش حجاب با پرداخت هزینه نقدی، از جمله دلایل رد کلیات طرح در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس است.

در ادامه آمده:در بخش دیگری از این گزارش تأکید شده «این طرح جرم‌انگاری جدیدی در موضوع عفاف و حجاب انجام نداده، بلکه تلاش کرده جرم‌انگاری‌ای را که در گذشته بوده، از طریق تعیین مجری و تشدید مجازات کارآمد کند».گزارش مرکز پژوهش‌ها می‌افزاید: «آیا این برخورد، به گسترش مقاومت مردمی منجر نخواهد شد؟» درعین‌حال تعیین مجازات رئیس ساختمان فاقد نگاه واقع‌بینانه و موجب ایجاد اختلاف درون ساختمانی عنوان شده است. ضمن اینکه قانون‌گذاری به‌این‌نحو موجب نگرانی از مداخله در زندگی خصوصی شهروندان و تجسس در حریم آنها خواهد بود.کلیات «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» در نیم‌نگاه گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌ها رد شده و استدلال‌های محکمی پای این ردشدن آمده و در بندبند گزارشی ٢۵ صفحه‌ای جزئیات امر مورد بررسی قرار گرفته است. باید دید هیأت حل اختلاف قوا درباره طرح بحث رئیس‌جمهوری پیرامون بندهای این طرح چه خواهد کرد؟

روزنه‌های نفوذ/ عده‌ای که ضعف پایگاه اجتماعی دارند ، کاسه گدایی به سمت غرب دراز می‌کنند

روزنامه کیهان در یادداشت روز خود با عنوان “روزنه‌های نفوذ”، به موضوع راه های نفوذ دشمن به داخل کشور علی رغم سیلی خوردن از مردم اشاره می کند و نفوذ در سیستم مدیریتی کشور را یکی از روزنه های نفوذ می داند: اما با اینکه هم امام راحل عظیم‌الشان و هم رهبر عزیز انقلاب بر وفاداری و ایستادگی مردم بر سر اصول انقلاب صحه گذاشته و از آن تجلیل کرده‌اند، باید گفت این تنها یک روی سکه – و البته روی مهم آن – است و لاجرم همه ماجرا نیست و دشمن را از تلاش- مذبوحانه – برای نفوذ در صف به هم فشرده مردم ناامید نکرده و نمی‌کند. روی دیگر این سکه، تلاش آنها برای نفوذ در مسئولان و از آن طریق نفوذ در شبکه مدیریتی کشور است. عده‌ای با شنیدن و خواندن این سخنان، بلافاصله چهره در هم کشیده و ناراحت می‌شوند که چرا برخی مسئولان کشور را نفوذی قلمداد کرده و زحمات آنها را نادیده می‌گیرید!؟ اما اساسا سخن بر سر این نیست که دشمن عوامل خود را به داخل کشور گسیل کرده یا با ترفندهای متعارف و معمول از آنها در شبکه مثلا جاسوسی خود بهره می‌گیرد! برعکس مراد این است که تا حد ممکن راه‌های نفوذ دشمن در بین مسئولان بسته شده و روزنه‌ای که آنها بدان دل بسته‌اند کور شود.

روزنامه وطن امروز بیوگرافی سیدضیاءالدین طباطبایی

در ادامه می خوانیم: اما ممکن است افرادی به دشمنی دشمن اذعان داشته و حتی آن را ابراز کنند اما در عمل، جدول دشمن را تکمیل کنند! چگونه!؟ می‌دانیم و بارها هم ثابت شده که دشمن درصدد ناامید کردن مردم از آینده است، درصدد اثبات ناتوانی ایرانی در اداره کشور است، درصدد اثبات این نکته است که هر پیشرفت و ترقی و رفاهی، تنها و تنها از مسیر کرنش در برابر غرب و گردن کج کردن پیش آمریکا می‌گذرد. می‌دانیم که اصلا، اصلی‌ترین نبرد ما با آنها در همین ساحت قابل ارزیابی است که ما مدعی برافراشتن پرچم تمدن توحیدی هستیم که مقابله با ظلم و غارتگری لازمه آن است و آنها درصدد به پایین کشیدن این پرچمند. حال اگر مسئولی رسما و علنا اعلام کند که متوجه دشمنی آمریکا هست ولی در عمل مردم را از توان داخلی ناامید کند، گشایش را در لبخند آمریکا خلاصه کند، اقتصاد مقاومتی و تامین زیرساخت‌های حیاتی به دست مردم را در حد شعار بپذیرد اما نه تنها هیچ اقدام عملی برای تحقق آن نکند بلکه همه راه‌ها را به سوی آن مسدود کند، قطعا و بی‌تردید، دشمن‌شناسی‌اش به کار نیامده و مواضعش نقطه امید دشمن برای نفوذ به حساب می‌آید.

“عده‌ای که ضعف پایگاه اجتماعی دارند ، کاسه گدایی به سمت غرب دراز می‌کنند”، عنوان مصاحبه کیهان با برخی از نمایندگان مجلس است: مریکا و برخی از کشورهای اروپایی در دورانی که دولتمردان از آن به عنوان پسا توافق یاد می‌کنند در حال برنامه‌ریزی برای نفوذ مجدد و سوء استفاده از ظرفیت‌های کشور هستند، اما بی‌تردید بدون تغییر ذائقه و استحاله سیاسی و فرهنگی کشور به اهداف خود نمی‌رسند. مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با هیئت دولت به این مسئله اشاره داشتند که: دستگاه‌های مختلف، دستگاه‌های اقتصادی و فرهنگی توجه داشته باشند که ما در داخل نقشه طراحی شده دشمن قرار نگیریم و بازی نکنیم. تصمیماتی که گرفته می‌شود در زمینه تجارت و فرهنگ کمک به آن بسته تعیین شده دشمن نکند. علیرضا سلیمی در اینباره گفته: دامن استکبار برچیده شده است اما عده‌ای روشنفکرنما به اسم روشنفکری به دنبال بازگرداندن دوباره گدایی و وابستگی کشور هستند. این عده سه دسته اند؛ یا فرصت‌طلبند که در انقلاب نقش داشتند و حالا به دنبال منافع خودشان می‌گردند، یا وادادگان سیاسی‌اند که بطور کل همه چیز را در غرب می‌بینند و یا پایگاه اجتماعی ندارند، عده‌ای که ضعف پایگاه اجتماعی دارند، کاسه گدایی به سمت غرب دراز می‌کنند، ملت مراقب اینها باشد.

دست روحانی برای برآوردن تمام وعده‌هایش باز نیست/ رییس‌جمهوری در میدان مسائل تکراری/ برآورد چگونگی رد صلاحیت‌ها در انتخابات بعدی

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مصاحبه با زهرا شجاعی، فعال اصلاح طلب به موضوعات زنان و وعده های رئیس جمهور پرداخته است. تیتر این مصاحبه “دست روحانی برای برآوردن تمام وعده‌هایش باز نیست ” می باشد: خانم ملاوردی در کابینه‌ای مسوولیت پذیرفت که درصدد چابک‌سازی دولت است و متاسفانه اولین ضربه‌هایش هم به حوزه معاونت زنان خورده است و در جهت کوچک کردن و کم کردن پست‌های دولتی سبب شده است خانم ملاوردی هم از درون دولت تحت فشار قرار بگیرد و هم از بیرون دولت و منتقدان. اما نکته مهم این است که همدلی و همراهی و جدیت و پشتیبانی‌ای که من به عنوان معاون رییس‌جمهور در امور زنان داشتم ایشان از رییس‌جمهور و کل کابینه ندارد، به بیان دیگر بحث زنان برای کابینه آقای روحانی هنوز به طور جدی مطرح نیست. در دولت اصلاحات پشتیبانی که رییس‌جمهوری و عزمی که شخص ایشان و در کابینه‌شان برای بحث زنان وجود داشت شاهد رشد ۶٣ درصدی مدیریت زنان در جامعه بودیم و همچنین شاهد رشد تشکیلات مربوط به زنان در آموزش و پرورش و وزارت کشور در سطح اداره کل بودیم، در کل کشور کارگروه‌های زنان و جوانان تشکیل شد، ۴۵٠ جایگاه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در دولت برای زنان در کل استان‌ها به وجود آمد و بسیاری کارهای دیگر که همه اینها به خاطر همدلی و همراهی شخص رییس دولت اصلاحات و کابینه اصلاحات با معاونت امور زنان محقق شد.

روزنامه وطن امروز بیوگرافی سیدضیاءالدین طباطبایی

صادق زیباکلام در یادداشتی با عنوان “رییس‌جمهوری در میدان مسائل تکراری”، به تحلیل کنفرانس خبری دیروز رئیس جمهور و روند سوالات و پاسخ های تکراری پرداخته است: این تکراری بودن به‌طور طبیعی خود محصول تکراری بودن سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران بود. این به زعم من مهم‌ترین نکته‌ای است که باید از نشست خبری دیروز آقای روحانی و نشست‌های پیش از آن بررسی شود. اینکه چرا در طول دو سال اغلب سوالات رسانه‌ها از فرد اول اجرایی کشور در ورطه تکرار سقوط می‌کنند، آیا رسانه‌های ما فن و خلاقیت لازم برای طرح سوالات جدید را ندارند؟ هر چند به‌طور قطع پاسخ این سوال پاسخی با وجوه و زوایای مختلف است اما مهم‌ترین زمینه ایجاد چنین شرایطی این است که  همچنان این سوالات به عنوان موضوعاتی در سر فصل موارد مورد توجه جامعه قرار دارند. به عبارت دیگر محور سوالات هنوز از مسائل حل نشده جامعه است. بسیار بعید است اگر فکر کنیم رسانه‌های ما به دلیل ضعف‌های تکنیکی و فنی توان طرح موضوعات جدید را ندارند، هر چند پذیرفته‌ایم که در عرصه رسانه‌ای هنوز فاصله زیادی با استانداردهای بین‌المللی داریم اما همزمان هم می‌دانیم که رسانه‌های ما در همین فضای نامساعدی که برای رشد و تعالی آنها وجود دارد آنقدر به تکنیک‌ها و فنون کار خبری تسلط دارند که در یک نشست مهم چون کنفرانس خبری رییس‌جمهوری درگیر طرح مسائل بی‌ربط و غیر ضروری نشوند. با این حساب دولت باید بپذیرد که اگر در معرض سوالات تکراری قرار می‌گیرد باید قدری در کارنامه خود بازنگری کند که چرا در طول دو سال فعالیت، همچنان از سوی رسانه‌های مختلف با گرایش‌های مختلف در مقابل مسائلی قدیمی قرار گرفته است.

عباس عبدی نیز در یادداشتی با عنوان “برآورد چگونگی رد صلاحیت‌ها در انتخابات بعدی”، به دغدغه رد صلاحیت هایی پرداخته که به زعم خودش دامن اصلاح طلبان را همواره تهدید می کند. اصلاح طلبان به دلیل عملکرد خود در حوزه های مختلف سیاسی به ویژه فتنه ۷۸ و ۸۸، کارنامه قابل قبولی در عرصه ملی و منافع و امنیت ملی ندارند و حاشیه های فراوانی را در عرصه انتخابات موجب شده اند به همین دلیل در اکثر انتخابات با مشکل صلاحیت لازمه برای ورود  مواجه می شوند: رفتارهای دو سال اخیر را می‌توان نشانگر این برداشت دانست و از همه مهم‌تر اینکه به خوبی می‌دانند لازمه اجرایی شدن توافق وین، رسیدن به حدی از وفاق داخلی سیاسی است؛ وفاقی که همراه با فراموشی نسبی یا عملی گذشته باشد. از این رو معتقدم اگر گروه‌های اصلاح‌طلب و سایر منتقدان به گونه‌ای رفتار کنند که همسو و همگام با این برداشت باشد، علی‌الاصول شاهد رد صلاحیت گسترده به منزله یک روند سیاسی نخواهیم بود. اصلاح‌طلبان برای آنکه در این مسیر حرکت کنند، باید عمل آنها در دو سطح بازتاب داشته باشد. اول در سطح راهبرد و شعارها و سپس در سطح نامزدهای انتخاباتی. تاکید کنم که اصلاح‌طلبان نیازی ندارند از شعارها و فهم و حتی افراد خود کوتاه بیایند یا آنها را نادیده بگیرند. بلکه کافی است که از نظر ادبیات سیاسی و نیز اولویت‌بندی برنامه‌های خود را با ایده فوق هماهنگ کنند و از نظر نیروی انسانی برای معرفی به عنوان نامزدهای نمایندگی فرصت را مغتنم بشمرند و تعداد زیادی از نیروهای جوان‌تر و پرانرژی‌تر را که با این ایده کلی موافق هستند به عرصه عمومی روانه و معرفی کنند. فراموش نباید کرد قرار نیست که هر خواست اصلاح‌طلبانه لزوما به دست اصلاح‌طلبان محقق شود. وقتی که زمینه‌ها فراهم شود، چه بسا دیگران به دلایل متعددی آمادگی بیشتری برای تامین آن خواست‌ها خواهند داشت، تجربه دو سال گذشته از این نظر بسیار آموزنده و مهم است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ