محصولات اسحاق لاریان سوپر میلیاردر معروف، در راه ایران

0

اسحاق لاریان Isaac Larian، سوپرمیلیاردر ایرانی ساکن آمریکا، صاحب و مدیرعامل «ام.جی.ای» بزرگترین کمپانی خصوصی اسباب بازی جهان، امروز اعلام کرد با افتتاح رسمی مال بزرگ سیتی سنتر در اصفهان، قصد دارد شعبه فروشگاه اسباب بازی خود رو در آن باز کند.

میلیاردرهای ایرانی خارج از کشور سوپر میلیاردر ایران بیوگرافی اسحاق لاریان ایرانیان آمریکا ابر میلیاردر ایران Isaac Larian

لاریان متولد کاشان و از یک خانواده یهودی ایران است که سال‌ها پیش در سن ۱۷ سالگی به تنهایی به ایالات متحده مهاجرت کرد و الان با بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خالص، مالک و مدیر یکی از موفق ترین کمپانی‌های آمریکاست.

میلیاردرهای ایرانی خارج از کشور سوپر میلیاردر ایران بیوگرافی اسحاق لاریان ایرانیان آمریکا ابر میلیاردر ایران Isaac Larian

اسحاق لاریان متولد ۱۳۲۲ در کاشان است. این میلیاردر ایرانی – آمریکایی بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی MEGA Entertainment بزرگ‌ترین کارخانه عروسک‌سازی جهان است. لاریان در ۱۷ سالگی وارد آمریکا شد و پس از فارغ‌التحصیلی از رشته مهندسی عمران، به صادرات کالاهای الکترونیکی مشغول شد. چند سال بعد در سال ٢٠٠٠ وی تصمیم به ساخت عروسک‌های «برتز» گرفت. وی در سال ۲۰۰۴، توسط ارنست اند یانگ، «کارآفرین سال» (در فهرست محصولات مصرفی) نام‌گذاری شد. سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۷، توسط ارنست اند یانگ «کارآفرین سال» ملی نام گرفت. شعار او «آینده به نفع جسوران» است که در سراسر ساختمان MGA نمایش داده می‌شود.

میلیاردرهای ایرانی خارج از کشور سوپر میلیاردر ایران بیوگرافی اسحاق لاریان ایرانیان آمریکا ابر میلیاردر ایران Isaac Larian

ساخت عروسک های برتز:

او در سال ٢٠٠٠ تصمیم به ساختن عروسک های «برتز» گرفت که دو نوع از این عروسک ها به نام های ایرانی فرزندان او ، کامران و یاسمین خوانده می شوند. در دعوای قانونی که در آن «ماتل» کارخانه عظیم اسباب بازی سازی و سازنده عروسک های «باربی» برعلیه شرکت «ام جی ای» و صاحب ایرانی آن، مبتکر و سازنده عروسک های «برتز» ادعای خسارت کرده بود، «ماتل» نتوانست مدارک لازم مبنی بر داشتن حق امتیاز عروسک های باربی را به دادگاه ارائه دهد و درنتیجه این دادگاه، به نفع سازنده عروسک های «برتز»، اسحاق لاریان رای داد.

محاکمه سازنده عروسک برتز:

درپایان این محاکمات طولانی مدت که در شهر «سانتا آنا» در جنوب لس آنجلس برگزار شد، رئیس هیئت منصفه دادگاه به خبرنگاران گفت که آن ها احساس همدردی و دلسوزی خاصی نسبت به «ام جی ای» که یک شرکت نسبتا کوچک تر است و می کوشد تا با شرکت عظیم تجاری چون «ماتل» رقابت کند داشته اند. یکی از اعضای هیئت منصفه به نام «نادین دون» ٢٢ ساله گفت:«من فکر نمی کنم یک شرکت بزرگ با زورگویی بتونه دیگرون رو از میدون به در کنه.» این هیئت منصفه به طور متفق القول ادعای «ماتل» مبنی بر داشتن کلیه حقوق و امتیازات ساختن عروسک های «برتز» و نظر آن ها که این عروسک ها به «باربی» شباهت دارند و هم چنین اتهام دزدیدن طرح و مدل های اولیه آن توسط سازنده «برتز» را رد کردند.
درعوض «ماتل» مجبور به پرداخت بیش از ٨٨ میلیون دلار غرامت به «ام جی ای» شد که بنا بر ادعای سازنده «برتز» در بیش از١١۴ مورد مختلف از طرح های برتز استفاده کرده است! «ماتل» تنها در یک مورد و در رابطه با ادعای این شرکت مبنی بر انعقاد یک قرارداد غیرقانونی میان «اسحاق لاریان» صاحب ایرانی «ام جی ای» با طراح و سازنده عروسک های باربی در این شرکت برای ساختن عروسک های «برتز» که برخلاف قوانین اداری «ماتل» بوده است برنده شد و طبق رای دادگاه «لاریان» مجبور به پرداخت ١٠ هزار دلار غرامت به شرکت «ماتل» شد.

رای دادگاه:

رای این دادگاه تحول بزرگی در روند این محاکمات به شمار می رود که از سال ٢٠٠٨ جریان پیدا کرد و همچنین دادگاه دیگری در لس آنجلس به «اسحاق لاریان» حکمی مبنی بر پرداخت غرامتی بالغ بر ١٠٠ میلیون دلار به شرکت «ماتل» را ابلاغ کرده بود.

پیروزی بزرگ:

مهاجر یهودی تبار ایرانی که پس از وقایع انقلاب اسلامی در ایران به آمریکا مهاجرت کرده است ،اعضای خانواده او که از شنیدن رای دادگاه به وجد آمده بودند به خبرنگاران گفتند که به شدت تحت تاثیر این رای دادگاه قرار گرفته اند. لاریان گفت:«این یک پیروزی برای همه مهاجرانی است که می خواهند دست به یک کار تازه بزنند و رای دادگاه به ما ثابت کرد که رویای آمریکایی واقعا وجود دارد.»

عروسک های برتز:

عروسک های «برتز» کمی درشت هیکل تر از عروسک های «باربی» هستند و پاهای آن ها به نسبت بدنشان به کوچکی و ظرافت پاهای «باربی» نیست. عروسک های برتز با رنگ پوستی شرقی و چشم های قهوه ای و گاه مورب در مدت زمانی کوتاه بین اهالی کشورهای آسیایی، خاورمیانه ای ، آمریکای جنوبی و مکزیک نیز طرفداران زیادی پیدا کرد و در بعضی موارد حتی جایگزین باربی شد. عروسک یازده و نیم اینچی (٢٩ سانتیمتری) با مجموعه ای از لباس ها و وسایل متنوع در مغازه های اسباب بازی فروشی قابل خریداری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ