بیوگرافی پروفسور محمد جمشیدی (دانشمند ایرانی ناسا) +عکس

1

پروفسور محمد جمشیدی ، دانشمند ایرانی صاحب کرسی استادی دانشگاه تگزاس، متولد سال ۱۳۲۳ در شیراز است. وی مدت ۱۰ سال با سازمان فضایی آمریکا ( ناسا) همکاری داشته و در اولین پروژه ی پرتاب روبات به سطح کره ی مریخ به صورت مشورتی مشارکت داشته اند همچنین پرفسور محمد جمشیدی به مدت ۷ سال ( از ۱۰ سال مشاورت) به طور افتخاری با مرکز ناسا در واشنگتن به عنوان مشاور فعالیت نموده اند و جایزه ی ملی خدمت از ناسا دریافت کرده اند.

پرفسور محمد جمشیدی، دارای ۶۵۰ اثر علمی از جمله اولین کتاب درسی در خصوص “سیستم های ابعاد بزرگ” می باشند. ایشان دارای مدرک فوق دکترای مهندسی برق و ۳ مدرک دکترای افتخاری از دانشگاههای معتبر جهان هستند.

نوابغ ایرانی در جهان سازمان فضایی ناسا دانشمندان ایرانی خلاصه زندگینامه دانشمندان ایرانی پروفسور محمد جمشید ایرانیان در ناسا ایرانیان آمریکا اسامی پروفسورهای ایرانی mohammad jamshidi

زندگی و تحصیلات پرفسور محمد جمشیدی

پرفسور محمد جمشیدی در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۲۳ در شیراز متولد شد. پس از اتمام کلاس یازده در دبیرستان سلطانی راهی دبیرستان هدف شماره ۱ در تهران شد. در خرداد ۱۳۴۱ دیپلم ریاضی را در دبیرستان هدف اخذ کرده و در بهمن همان سال راهی ایالت متحده شد.

در دانشگاه ایالتی اُرگان لیسانس مهندسی برق اخذ کرده است و در سال ۱۳۵۰ پس از گذراندن دوره ی تکمیلی فوق لیسانس، دکترا و فوق دکترا از دانشگاه ایلی نوئیز شامپاین-اوربانا به شیراز برگشته و با سمت استادیاری در دانشگاه شیراز مشغول به کار شد.

در پاییز ۱۳۵۴ جهت مرخصی مطالعاتی به شرکت آی بی ام آمریکا در نیویورک ملحق شده و پس از دو سال مرخصی در سال ۱۳۵۶ به شیراز بازگشت. در خرداد ۱۳۵۸ برای بار دیگر به ایالت متحده برگشت و به عنوان استاد در دانشگاه نیو مکزیکو آمریکا مشغول به کار شد.

در سال ۱۳۷۷ موفق به اخذ دکترای فلسفه ی افتخاری اودلار یوردو در آذربایجان شد.در سال ۱۳۸۳ دکترای افتخاری مهندسی از دانشگاه واترلو-کانادا و دکترای افتخاری فلسفه از دانشگاه صنعتی کریت یونان دریافت کرد. در حال حاضر استاد افتخاری دانشگاههای نانکینگ چین، دیکن استرالیا، بیرمینگهام انگلستان، بوداپست مجارستان میباشد.

همکاری پرفسور محمد جمشیدی با سازمان فضایی ناسا

پرفسور محمد جمشیدی برای ۱۰ سال مشاور سازمان فضایی آمریکا ( ناسا) بوده است. ۳ سال از آن مشاور علمی اولین پروژه ی پرتاب روبات به سطح کره ی مریخ بوده است که در ۴ ژوئیه ۱۹۹۷ به مقصد رسید. همچنین ۷ سال در مرکز ناسا در واشنگتن عضو کمیته ی مشورتی برای روابط شرکت های کوچک و بزرگ به طور افتخاری کار کرده و به دریافت جایزه ی ملی خدمت از ناسا نائل گشت.

نوابغ ایرانی در جهان سازمان فضایی ناسا دانشمندان ایرانی خلاصه زندگینامه دانشمندان ایرانی پروفسور محمد جمشید ایرانیان در ناسا ایرانیان آمریکا اسامی پروفسورهای ایرانی mohammad jamshidi

کتب و دیگر آثار پرفسور محمد جمشیدی

پرفسور تا به حال تعداد بیش از ۶۵۰ اثر علمی ارائه کرده است که ۶۳ مورد از آن ها کتاب می باشند. مهمترین اثر علمی پرفسور کتاب ” سیستمهای ابعاد بزرگ” میباشد که در سال ۱۳۶۲ در نیویورک توسط کمپانی نورت هلند به چاپ رسید. این کتاب به عنوان اولین کتاب درسی این رشته ی مهندسی در جهان شناخته شد. این کتاب به ۴ زبان خارجی ترجمه شده است و در هر پنج قاره ی دنیا مورد استفاده است.

پرفسور در سال ۱۳۵۵ در شرکت آی بی ام به همراه دو همکار دیگر خود روش جدیدی برای تولید برق با سوخت زغال سنگ ، نفت و گاز ، با کمترین خرج و حفظ محیط زیست ابداع کرده است,روش ایشان هم اکنون برای تولید برق مورد استفاده در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار میگیرد.

ادامه فعالیت در ایران

ایشان همیشه خواهان کمک به کشور خود ایران هستند و در سالهای اخیر ۳بار به ایران آمده و در دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت و تربیت مدرس تهران و دانشگاه شیراز و غیره سخنرانی و تدریس کرده است. همچنین نیز به طور اینترنتی از محل کار برای دانشگاه شیراز سخنرانی داشته اند.

سخنی با هموطنان

ایشان در مصاحبه ای اظهار داشتند:” پیام ناقابل من به هم وطنان به دانشمندان، مهندسین و به خصوص دانشجویان جوان این است که سخت کار کنید و شکست را به راحتی و آسانی قبول نکنید. برنامه ریزی کنید و چندین هدف داشته باشید تا اگر به یکی نرسیدید اهدف دیگری هم داشته باشید تا با سعی و کوشش بیشتر آنها را دنبال کنید. دنیا تبدیل به جهانی متصل به هم شده و امکان موفقیت هر فرد منحصر به مرز و بوم خود نمی باشد.”

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. محسن خان بیگی می گوید

    من به عنوان یک مخترع و طراح برق رایگان. آقای پروفسور جمشیدی را تحسین و به ایشان افتخار میکنم ای کاش من هم میتوانستم در کشوری زندگی کنم که برایم ارزش قائل باشند .