سرطان خاموش در کمین مردان ایرانی

0
شاید یکی از تفاوت‌های مهم کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه میزان آگاهی جوامع پیشرفته نسبت به علائم بیماری‌هاست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در این جوامع، بسیاری از مردم بیماری‌هایی را که ممکن است به آن مبتلا شوند، می‌شناسند و مطالب مختلفی به آنها درباره بیماری‌ها اطلاع و آموزش داده می‌شود، به همین خاطر آنها با بروز و مشاهده نخستین علائم به پزشک مراجعه و برای ادامه درمان مشورت می‌کنند ولی کشورهای درحال توسعه با مراجعه دیررس بیماران بویژه بیماران مرد مواجه هستند. به نظر می‌رسد در این جوامع، مردان کمتر به سلامتی خود بها می‌دهند.
سرطان پروستات به عنوان سومین سرطان کشنده در کشور ما اعلام شده است و با توجه به مشکلات زیادی که هر روزه در حال افزایش است، آمار آن نیز بیشتر می‌شود و به عنوان یکی از بدترین انواع بیماری‌های غیرواگیر است به طوری که حتی در کشورهای اروپایی که در بهترین شرایط از لحاظ درمانی به سر می‌برند، سالانه حدود ۴۰ هزار مورد مبتلا به این بیماری، تنها در انگلستان تشخیص داده می‌شود که عوامل مختلفی مانند شرایط زندگی، وضع خورد و خوراک و ژنتیک و حتی گروه خونی در آن مؤثر است.
سرطان خاص آقایان
دکتر حسین فودازی رئیس انجمن آنکولوژی ایران، در خصوص اهمیت خطرات این سرطان می‌گوید: به طور کلی سرطان پروستات سومین سرطان شایع در دنیاست و در کشور ما مرگ‌آورترین سرطان، پس از سرطان ریه است ولی متأسفانه در ایران، آمار دقیقی از سرطان پروستات در دست نداریم.
وی در این باره ادامه می‌دهد: سیر سرطانی شدن این بیماری بسیار کند است و ممکن است حتی تا ۱۰ سال نیز طول بکشد و از نظر خطر نمی‌توان آن را با سرطان مری و ریه و گوارش مقایسه کرد و به طور کلی هر نوعی از سرطان، نسخه مربوط به خودش را دارد و درمان عمومی برای همه سرطان‌ها وجود ندارد.
سرطان در کمین بیشتر مردان ایرانی است
تمام مردان از سنین حدود ۴۰ سال به بالا، بزرگی خوش‌خیم پروستات را پیدا می‌کنند اما برخی از آنان دچار علائم این بیماری می‌شوند.از سن ۵۰ سال به بالا مردان با علائم کاهش فشار، کاهش جهش و وجود خون در ادرار، بلند شدن شبانه به‌منظور ادرار و تکرر ادرار روزانه و عدم‌تخلیه کامل مواجه می‌شوند که این علائم موجب ناراحتی و اختلال دفع ادرار می‌شود.» البته به گفته دکتر فودازی، بزرگی خوش‌خیم پروستات با سرطان پروستات کاملا متفاوت است.بزرگی غده پروستات ازقسمت مرکزی پروستات منشا می‌گیرد و بیشتر علائم ادراری دارد ولی سرطان پروستات به‌عنوان یکی از بیماری‌های شایع پروستات از قسمت محیطی منشا می‌گیرد و گاه بسیار بی‌علامت است.
سرطان همیشه هست
سرطان پروستات شایع‌ترین مورد در ایرانی‌ها باشد یا نه، به هر حال در صدر این جدول است.با یک پله پس و پیش، سرطان معده در ابتلا رتبه بعدی را دارد.‌پس از آن هم صحبت از سرطان‌های ریه، مثانه، روده بزرگ، دستگاه خونساز، مری، دستگاه اعصاب مرکزی و غدد لنفاوی بیشترین شیوع را در بین مردان کشورمان دارند. دبیر انجمن اورولوژی کشور هشدار می‌دهد که آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که درکشور ما مردان آخرین افرادی هستند که برای پیگیری مشکلات پزشکی و درمانی خود مراجعه می‌کنند. دلسوزی آنها برای افراد خانواده و فرزندان خیلی بیشتر از خودشان است.سانحه، سکته یا سرطان هر کدام مهم‌ترین بیماری و جدی‌ترین عامل مرگ مردان ایرانی است و وقتی مراجعه به پزشک جدی گرفته شود، کم‌خطر‌تر خواهند بود.
علائم سرطان پروستات چیست؟
دکتر صفری‌نژاد، متخصص اورولوژیست درباره علائم سرطان پروستات می‌گوید: احساس درد طولانی مدت در شکم، عدم توانایی در دفع ادرار، قطع شدن ناگهانی ادرار و سوزش شدید ادرار و همچنین عدم توانایی در عملکرد جنسی مهمترین علائم این بیماری هستند که در موارد حاد مشکلات بسیاری را پدید می‌آورد.
درمان قطعی پروستات
صفری‌نژاد، درباره راه‌های درمان سرطان پروستات می‌گوید: نوع درمان به سن بیمار و میزان افزایش مراحل سرطان و همچنین نوع ابتلا به آن بستگی دارد و اگر سرطان تنها محدود به پروستات باشد و وضع بیمار مناسب باشد غده پروستات را به طور کامل،‌همراه با قسمتی از بافت‌های اطراف به کمک جراحی خارج می‌کند که معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری می‌شود و از عوارض این نوع درمان می‌توان به این اشاره کرد که برخی افراد دچار بی‌اختیاری ادرار خواهند شد و بعضی افراد نیز توانایی جنسی خود را به طور کامل از دست خواهند داد.
وی در پایان توصیه کرد: تست غربالگری بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است و چکاپ هر ساله، برای افراد بالای پنجاه سال توصیه می‌شود.
درمان پروستات با طب گیاهی
فودازی تأکید کرد: مصرف فیبر، علاوه بر بهبود عملکرد روده و جلوگیری از سرطان روده، در جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات نیز تا حد زیادی مؤثر است.
وی ادامه می‌دهد: خوردن سبزیجاتی مانند اسفناج و کاهو و به طور کلی، مواد طبیعی که ساختار سبز رنگی دارند، علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی که نقش به سزایی در جلوگیری از سرطانی شدن سلول‌ها برعهده دارد، با داشتن فیبرهایی مانند اینوزیتول هگزا فسفات، حجم تومورها را به طور چشم‌گیری‌ کاهش می‌دهد و جلوی انرژی گرفتن برای سرطانی‌ شدن سلول‌ها را می‌گیرد.
وی همچنین توصیه کرد:‌موادی که حاوی روی هستند، نقش مهمی در کاهش احتمال بروز سرطان پروستات دارد که به عنوان مثال می‌توان به گوجه‌فرنگی اشاره کرد که با داشتن پیگمان‌های معدنی از بروز این بیماری مهلک جلوگیری می‌کند.
وی در باره خوردنی‌هایی که برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات نقش دارند، می‌گوید:‌ برای جلوگیری از سرطان پروستات خوردن جگرگوساله، گوشت گوساله و همچنین فرآورد‌ه‌های غلات توصیه می‌شود.
گزارش از: علی محمودی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ