فولکس واگن و ده ها میلیارد دلار جریمه ی “فلج کننده” به خاطر آلودگی هوا !

0

دادگستری آمریکا از صدور حکم پیگرد قضایی برای فولکس‌واگن در دادگاه مدنی خبر داد که می‌تواند تا ۹۰ میلیارد دلار جریمه برای این شرکت خودروسازی به همراه داشته باشد. پرونده این کمپانی قرار است به دادگاه کیفری هم کشیده شود.

 واقعیت زندگی در آمریکا کاریکاتور محیط زیست قوانین آمریکا شرکت فولکس واگن راز فولکس واگن

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه (۴ ژانویه/ ۱۴ دی) دستور پیگیرد قضایی شرکت خودروسازی فولکس‌واگن به علت نقض “قانون هوای پاک” را صادر کرد. فولکس‌واگن در نزدیک به ۶۰۰ هزار دستگاه از خودروهای دیزلی خود از نرم‌افزار ویژه‌ای استفاده کرده است که در هنگام معاینه فنی میزان آلاینده‌ها را کمتر از اندازه واقعی نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ اتهامات علیه فولکس‌واگن به همراه برندهای معروف آن٬ پورشه و آئودی٬ می‌تواند تا میلیاردها دلار خسارت به همراه داشته باشد. بر اساس آخرین برآوردها فولکس‌واگن می‌تواند تا ۹۰ میلیارد دلار٬ یا ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار برای هر اتومبیل٬ جریمه شود.

جان کرودن٬ معاون دادستان کل و رئیس بخش محیط زیست و منابع طبیعی دادگستری٬ درباره پرونده فولکس‌واگن گفت: «آمریکا از همه راه‌های مناسب در رابطه با پرونده فولکس‌واگن استفاده خواهد کرد تا خسارت نقض قوانین هوای پاک کشور ما جبران شود.»

در شکایت‌نامه وزارت دادگستری آمریکا که به نمایندگی از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست این کشور صادر شده است٬ فولکس‌واگن متهم شده که در چهار مورد قانون هوای پاک این کشور را نقض کرده است. از آن میان می‌توان به دستکاری نرم‌افزارهای سنجش میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها اشاره کرد.

پرونده قضایی فولکس‌واگن در دادگاه ایالت میشیگان تشکیل و پس از آن به دادگاه کالیفرنیا منتقل شده است که پرونده‌های شکایت مشتریان این شرکت خودروسازی نیز در آن‌جاست.

به گفته کرودن در این پرونده فولکس‌واگن متهم شده است که آگاهانه به اقدامات غیرقانونی دست زده و “به قصد” قانون را نقض کرده است٬ به گونه‌ای که “اثرات قابل توجهی” بر سلامت عمومی داشته است.

فولکس‌واگن در همین رابطه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به همکاری خود با آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) ادامه خواهد داد. در این بیانیه همچنین گفته شده است این کمپانی در تلاش است تا شکایت‌های مشتریان را در روندی “مستقل٬ منصفانه و سریع” حل و فصل کند.

احتمال پیگیری کیفری فولکس‌واگن

دادگستری آمریکا برای محکومیت فولکس‌واگن در دادگاه مدنی به اثبات فریب عمدی از سوی فولکس‌واگن نیازی ندارد و تنها این موضوع که تقلب اتفاق افتاده کافی است. از همین رو ناظران حقوقی پیش‌بینی می‌کنند فولکس‌واگن نمی‌تواند دفاعی از خود در دادگاه مدنی ارایه دهد. بر اساس پیش‌بینی‌ها وکلای فولکس‌واگن تنها بر سر میزان جریمه چانه‌زنی خواهند کرد با این استدلال که این میزان از جریمه برای کمپانی فلج‌کننده و نتیجه‌اش اخراج گسترده کارکنان خواهد بود.

پیگیری پرونده مدنی فولکس‌واگن مانع باز کردن پرونده‌ی کیفری برای این شرکت خودروسازی نیست و وزارت دادگستری آمریکا در نظر دارد پرونده کیفری‌ای نیز برای فولکس‌واگن بگشاید اما برای اثبات جرم فولکس‌واگن در دادگاه کیفری به مدارک بیش‌تری نیاز است.

تقلب در سیستم‌های سنجش آلاینده موتورهای دیزلی فولکس‌واگن را نخستین بار آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۵ برملا نمود. آن زمان بر اساس تحقیقات این آژانس مشخص شده بود که در نرم‌افزار سنجش میزان آلاینده‌های خودروهای فولکس‌واگن با موتورهای دیزلی تا حجم ۲ لیتر دستکاری صورت گرفته است تا میزان آلاینده‌ها کم‌تر نشان داده شود.

پس از آن آژانس یادشده در ماه نوامبر اعلام کرد که شرکت آلمانی فولکس‌واگن در موردی دیگر، یعنی در خودروهایی با حجم موتور بالا نیز دستکاری کرده تا قوانین مربوط به هوای پاک را دور بزند. آژانس حفاظت از محیط زیست در این باره اعلام کرد که تقلب در خودروهای فولکس‌واگن با موتورهای ۳ لیتری نیز اقدام مشابهی برای پنهان کردن میزان تولید گازهای سمی بوده است و مدل‌هایی از پورشه و آئودی را هم در بر می‌گیرد٬ از جمله شامل تورگ ۲۰۱۴ ٬ پورشه کاین ۲۰۱۵ ٬ و برخی از مدل‌های آئودی مثل آئودی ای ۶ کوآدرو ۲۰۱۶ می‌شود.

به رغم تغییرات در بالاترین سطوح مدیریت فولکس‌واگن٬ این کمپانی همچنان با چالش‌های زیادی رو به رو است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ