اقدام عجیب بانک ملی علیه سایر بانک ها

0

از هفتم بهمن ماه بانک ملی تراکنش‌های عملیات خرید شارژ و پرداخت قبض برای دارندگان کارت­‌های شتابی به جز بانک ملی ایران را حداکثر تا ۱۰ مرتبه محدود کرده است.

مدتی است برخی بانک‌ها از جمله بانک‌ ملی و پارسیان برای کارت‌های عابر بانک مشتریان خود در تعداد دفعات خرید از دستگاه‌های کارت‌خوان محدودیت ایجاد کرده‌اند.

خبر شنیده شده این بود که دارندگان کارت‌های این دو بانک در یک شبانه روز حداکثر ۱۰ بار می‌توانند از دستگاه‌های پوز (کارتخوان‌ها یا پایانه‌های فروشگاهی) خرید کنند.

* بی‌اخلاقی روابط عمومی بانک ملی در تعامل

برای کسب اطلاعات بیشتر موضوع را از بانک ملی پیگیری کردیم که متاسفانه بانک ملی پاسخ پرسش اختصاصی خبرنگار فارس را با بی‌اخلاقی تمام داد. بدین معنا که پس از بیش از ۶ ساعت انتظار خبرنگار فارس برای ارائه توضیح در این خصوص روابط عمومی پاسخ پرسش اختصاصی خبرنگار فارس را بر روی سایت اطلاع رسانی خود قرار داد و او را برای دریافت پاسخ خود به سایت اطلاع‌رسانیش احاله داد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که وظیفه روابط عمومی‌ها اعتماد سازی با رسانه‌های خبری است به شکلی که خبرنگار به مجموعه روابط عمومی اعتماد کرده و پیش از انتشار اطلاعاتش آن را با مجموعه در میان بگذارد و با توضیحات سازمان مربوطه اخبار دقیقی را منتشر کند، رویه‌ای که بدون تردید منافع آن مجموعه را نیز تامین خواهد کرد، اما با این وضعیت لااقل چنین اعتمادی در خبرگزاری فارس برای تعامل با روابط عمومی بانک ملی از این پس وجود نخواهد داشت.

رویه عموم روابط عمومی‌ها این است که در مواردی که خود نیز مایل به اطلاع رسانی درباره موضوع مطرح هستند این اقدام را پس از انتشار خبر اختصاصی رسانه متقاضی انجام می‌دهند که متاسفانه این اصل در تعامل بانک ملی رعایت نشد.

* عملیات خرید شارژ و پرداخت قبض صرفا تا ۱۰ مرتبه رایگان است

این بانک به فارس اعلام کرد: دارندگان کارت­‌های شتابی می‌توانند بدون هیچگونه محدودیتی در طول روز از پایانه­‌های فروش بانک ملی ایران، عملیات خرید را انجام دهند.

در عین حال به علت اینکه برخی دارندگان کارت­‌ها تمایل به خرید شارژ و پرداخت قبوض به وسیله این دستگاه­‌ها را دارند و با توجه به هزینه‌­های مربوط به تراکنش­‌های دسته‌­ای برای بانک، مقرر شده است عملیات خرید شارژ و پرداخت قبض برای دارندگان کارت­‌های شتابی به جز بانک ملی ایران، صرفا تا ۱۰ مرتبه رایگان باشد.

بر این اساس برای درخواست­‌های بالاتر از این تعداد، لازم است متقاضیان با مراجعه به شعب بانک ملی ایران و اخذ مجوز مربوطه، این سرویس را دریافت کنند.

همچنین امکان خرید شارژ و پرداخت قبوض به صورت دسته‌­ای و بدون محدودیت در جدیدترین سامانه اینترنتی بانک ملی ایران «بام» وجود دارد.

*‌ کاهش یک میلیون تراکنش غیرواقعی پایانه‌های فروشگاهی بانک ملی

ضمنا براساس بررسی‌های به‌عمل آمده یک شخص به صورت معمول به بیش از ۱۰ بار خرید شارژ یا پرداخت قبض نیاز نداشته و از هفتم بهمن تا امروز به صورت میانگین تعداد یک میلیون از تراکنش­‌های غیرواقعی کاهش یافته است که کمک مهمی به سامانه­‌های بانکداری الکترونیک می‌کند.

با توجه به اینکه هزینه تراکنش‌­ها از محل سپرده­‌های مردمی تأمین می‌شود، ادامه شیوه قبل به دور از انصاف بوده و مصلحت ایجاب ایجاب می‌کند اشخاص، هزینه خدمات اضافی خود را پرداخت کنند.

* ایجاد محدودیت در تعداد دفعات تراکنش کارت‌های شتابی خلاف ضوابط نیست

در همین رابطه ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی به فارس گفت: بانک مرکزی هیچگونه محدودیتی برای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان قرار تعیین نکرده و مقرراتی هم در این خصوص وضع نکرده‌ است.

وی افزود: اما اگر بانک‌ها چنین کاری انجام دهند تخلف محسوب نمی‌شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ