امید آهنگر ،بازیگر نقش علی کوچولو از ایران رفت +عکس همسرش
امید آهنگر Omid Ahangar را خیلیها با سریال “علی کوچولو” به یاد دارند. او پس از سالها فعالیت در این عرصه این روزها در هلند زندگی میکند و مشغول تحصیل و فیلمسازی در این کشور است.
آهنگر درباره فعالیتهای اخیر خود گفت: این روزها مشغول تحصیل، فیلمسازی، برنامهسازی و همینطور تدوین و نویسندگی هستم.
وی گفت: از فضای هنری ایران کمی فاصله گرفتم، البته این به این معنی نیست که کار نمیکنم، همانطور که گفتم خارج از فضای هنری ایران کار میکنم و این دوری نیز به این دلیل است که دستاندرکاران فضای هنری کشور، با تصمیمات نهچندان درست باعث میشوند که من و امسال من مجبور به ادامه فعالیت در خارج از وطن باشیم.
آهنگر را بیشتر به عنوان بازیگری میشناسیم که سالهای کودکیاش را در این راه گذرانده است. او در پاسخ به این سؤال که فکر میکنید چه دلایلی باعث شد که زمانی کارهای کودک مخاطب داشتند در حالی که این روزها این اتفاق خیلی به ندرت پیش میآید، بیان کرد: متأسفانه دلایل گوناگونی دارد که مهمترین آن برمیگردد به اینکه آدمهای اشتباهی در بخشهای گوناگون هنری بر مسند قدرت تکیه زدهاند و با تصمیمگیریهای اشتباه در حوزه کار کودک، این بخش را دچار مشکل کردند. ضمن اینکه اساساً در کار کودک خبری از پول نیست و تهیهکنندگانِ اشتباهی و همینطور کسانی که مدام به دنبال پول و مقام هستند به سمت کار کودک قدم برنمیدارند. در حالی که در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد اینگونه نبود.
این بازیگر جوان همچنین درباره فضای برنامهسازی حال حاضر اظهار کرد: با اینکه من شش سال است که ایران نیستم، ولی مدام در حال پیگیری برنامههای تلویزیونی هستم. متأسفانه از لحاظ کیفی بسیار سطح برنامههای ما پایین است و روز به روز بدتر هم میشود. در حال حاضر شبکههای تلویزیونی بسیاری داریم، ولی هیچکدام خوراک مناسبی به مخاطب نمیدهند و این طبیعی است که با ساخت و ادامه این تفکر، مردم به سراغ شبکههای ماهوارهای بروند، اما وقتی یک کار خوب ساخته میشود، ماهوارهها به صورت خودکار خاموش میشوند و مردم دوست دارند کاری را که در داخل کشور ساخته شده و وطنی است ببینند. حالا شما حساب کنید نصف شبکههای ما برنامههایی بسازند و پخش کنند که بیننده دیگر به سراغ ماهواره نرود، مثل مجموعه “شهرزاد” که در طی این مدت بسیار خوب عمل کرد.
آهنگر در ادامه درباره تفاوت برنامهسازی در داخل و خارج از کشور نیز گفت: تفاوت برنامهسازی در خارج از کشور با داخل ایران یک مقایسه اشتباه است و به نظر من قابل قیاس نیستند، برای مثال یک کشور کوچک با جمعیت ۱۷ میلیون نفری مثل هلند که خیلی هم در عرصه سینما و تلویزیون جایگاهی در سطح جهانی ندارد، بالغ بر ۱۰۰ شبکه دارد که وقتی شما تلویزیون را روشن میکنید تنوع برنامه آنقدر زیاد است که به شبکه یازدهم نمیرسید و همان ۱۰ شبکه اول شما را به عنوان یک بیننده نگه میدارد و تمام خواستههای شما از یک برنامه تلویزیونی برآورده میشود، به خاطر همین فکر میکنم از لحاظ مقایسه اصلاً درست نیست.
دلایلش هم برمیگردد به اینکه تمامی کسانی که در همه شبکههای مختلف در خارج از ایران کار میکنند از مدیران ارشد تا کوچکترین عضو آن شبکه همگی تحصیلات مدیا دارند و همگی با فضای کار هنری آشنا هستند، ولی در ایران به این شکل نیست و بالای هفتاد درصد از کسانی که در این عرصه فعالیت دارند تخصصشان چیز دیگری است. البته این امر شامل حال تلویزیونهای ایرانی خارج از کشور یا همان کانالهای ماهوارهای نیز میشود. شاید هم بیشتر و در اینگونه تلویزیونها به بالای ۹۰ درصد میرسد که یک فاجعه است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم روزی شرایط فراهم شود تا بتوانم در فضای رسانهای داخل مجدداً برای مردم کشورم کار کنم، چون ما هنرمندان هر چه داریم از مردم است و باید به مردم دینمان را ادا کنیم.
امید آهنگر (متولد ۱۳۵۷ در تهران)، بازیگر سینما و تلویزیون است. او بازیگری را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و سال بعد برای بازی در سریال علی کوچولو دعوت شد. آهنگر فارغالتحصیل از هنرستان صدا و سیما و فارغ التحصیل رشته کارشناسی ادبیات دراماتیک از دانشگاه آزاد است . نخستین تجربه سینمایی آهنگر فیلم «تحفه ها» در سال ۱۳۶۶ بود.
امید در خانوادهای هنری زاده شده است. پدر او رضا آهنگر، از مدیران تهیه سینما و تلویزیون بوده است. مادرش در کار گریم. خواهرش در حرفه صحنه و لباس و بازیگری و برادرش کاوه آهنگر از بازیگران سینما و تلویزیون میباشد.همسر وی نوشین خانی از بازیگران سینما و تلویزیون ایران میباشد.
بازیگری
برخی ار فیلمها و مجموعههای تلویزیونی که امید آهنگر در آنها بازی کرده است.
- علی کوچولو( ۱۳۶۲)
- دنا ۱۳۸۹
- روزگار سپری شده (۱۳۸۲)
- بهترین بابای دنیا (۱۳۷۰)
- راز چشمه سرخ (۱۳۷۰)
- علی و غول جنگل (۱۳۶۹)
- شنگول و منگول (۱۳۶۸)
- تحفهها (۱۳۶۶)
- شرایط عینی (۱۳۶۶)
- حریم مهرورزی (۱۳۶۵)
- آفتاب سرد (۱۳۸۴)
- غبار مرگ (۱۳۶۷)
- عیددیدنی (۱۳۶۱)
- چشم چشم دوابرو (۱۳۶۵)
- مداد پاک کن (۱۳۶۶)
- همسایه ها (۱۳۶۶)
- تپلی (۱۳۶۷)
- عزیزخانوم (۱۳۶۹)
- ماجرا (۱۳۶۹)
- داستان گاز (۱۳۷۱)
- خاطره ها (۱۳۷۳)
- حوادث (۱۳۷۳)
- بافته های رنج ( ۷۷-۱۳۷۶)
- زیر گنبد کبود (۱۳۷۷)
- شب چراغ (۹-۱۳۷۸)
- ماه و خورشید (۱۳۷۹)
- هم پیمان (۱۳۷۹)
- خواستگاری پر ماجرا (۱۳۷۹)
- روزهای آخر (۱۳۸۰)
- زاویه (۱۳۸۰)
- عکس دسته جمعی (۱۳۸۰)
- توپ گرد (۱۳۸۱)
- خانه مهر (۱۳۸۱)
- مسافر زمان (۱۳۸۲)
- دایره تردید (۱۳۸۲)
- آهوی ماه نهم (۱۳۸۳)
- فصل زرد (۱۳۸۲)
- رازو نیاز (۱۳۸۳)
- پنجمین نفر (۱۳۸۳)
- واپسین کوچ (۱۳۸۴)
- سر عشق (۱۳۸۵)
- بوتیمار (۱۳۸۵)
- آینه (۱۳۸۵)
- گام آخر (۱۳۸۵)
- حضور (۱۳۸۶)
- خط شکن (۱۳۸۶)
- گلستان جنگ (۱۳۸۶)
- دهخدا (۱۳۸۶)
- اینم یه جورشه (۱۳۸۶)
- بلندیهای برف گیر (۱۳۸۶)
- شیب تند (۱۳۸۷)
- شب سرباز (۱۳۸۷)
- خط باریک (۱۳۸۷)
- دفتر دار (۱۳۸۷)
- طلوع (۱۳۸۷)
- تاحضور (۱۳۸۸)
- بازگشت (۱۳۸۸)
- نشانی (۱۳۸۸)
تئاترهاوتله تئاترها
- اسلحه چوبی (۱۳۶۴)
- دو مرغابی در مه (۱۳۶۶)
- گل یاس (۱۳۶۵)
- برخورداول (۱۳۷۴)
- محبس (۱۳۷۵)
- آتقی و شهر خیال (۱۳۷۶)
- پهلوان اکبر نمیمیرد (۱۳۷۷)
- به من میگن مکنا (۱۳۷۸)
- درفش کاویان (۱۳۷۹)
- بازگشت به مدار ۴۵ درجه (۱۳۷۹)
- سه جلد (۱۳۸۸)
کارگردانی
- تضاد ( ۱۳۷۹)
- تاوان (۲۰۱۰)
- انتظار (۲۰۱۱)
- فقط یه آرزو (۲۰۱۲)
- ایستگاه آخر (۲۰۱۳)
- سریال خانه امن (۲۰۱۴)
- نقاشک (۲۰۱۵)
- سریال باتلاق (۲۰۱۵)