طرز تهیه سرمه چشم در خانه +خواص درمانی

0

آموزش درست کردن سرمه خوب در منزل

از آنجایی که در گذشته انواع سرمه Kohl برای زیبایی بخشیدن بیشتر به ابرو و مژه و با هدف بهره بردن از خواص درمانی که برای پرپشت و تقویت کردن ابرو و مژه بوده، استفاده می شده و سرمه ها به روشهای مختلف سنتی تهیه می شدند.

طرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyes

ولی امروزه جای خواص درمانی آن را مواد شیمیایی که نه تنها خواص درمانی ندارند بلکه فقط برای زیبایی چشم و ابرو مورد استفاده قرار می گیرند را گرفته است، در برخی موارد با توجه به کیفیت نامطلبوشان

باعث ریزش ابرو و مژه نیز می شوند. در این مقاله سعی در احیاء روشهای سنتی تهیه سرمه بهداشتی و مرغوب در منزل را داریم که هم دارای خواص درمانی بسیاری بوده و همچنین باعث زیبایی بیشتر نیز می شود.

خواص درمانی سرمه
تقویت چشم ، ضد التهاب ، رفع سوزش و اشک
تقویت ابرو و پرپشت کردن مژه و ابرو

زمانی که لوازم آرایش پیشرفت امروزی را نداشت مردم از وسایل ابتدایی و ساده در آرایش خود استفاده می کردند. تقریباً ۷۰ سال پیش مردم شب ها برای روشن کردن فضای منزل از چراغی به نام چراغ پیه سوز استفاده می کردند و مواد سوختنی آن را که به «روغن کنتو» معروف بوده است از دانه گیاهی به نام بیدانجیل (کنتو) به دست می آوردند.

برای تهیه روغن کنتو آن ها تنه درخت نارون را سوراخ می کردند و از چوب همان درخت برای آن دسته ای درست می کردند که در داخل آن بتواند به چرخش دربیاید و یک سوراخ هم برای خارج شدن روغن آن در زیر آن تعبیه می کردند. آن ها گاوی را با چشمان بسته به دسته این هاون مخصوص می بستند و دانه گیاه کنتو را داخل آن می ریختند و با چرخاندن مکرر این حیوان «کنتو» له شده و روغن آن از سوراخ زیرین بیرون می آمد که بعدها آن را به صورت سنگی ساختند که دیگر آن اثر را نداشت و از همان روغن کنتو یا روغن حیوانات اهلی (گاو و گوسفند) به تهیه سرمه می پرداختند. برای تهیه سرمه آن ها سنگی را روی فتیله ای که آغشته به روغن و در حال سوختن بود، می گرفتند و دود حاصل از آن را که سرمه نامیده می شود، به چشمان خود می کشیدند.
سرمه یا کحل بیشتر بر سنگ سرمه (آنتیموان) اطلاق می شود که در عربی به آن اثمد می گویند. با سائیدن سنگ سرمه که به رنگ آبی است می توان سورمه تهیه کرده و به چشم ها و ابرو کشید. البته این پودر سائیده شده با مواد دیگر نیز مخلوط می گردد.

امام صادق (ع) می فرمایند:
سرمه، مو را می رویاند، اشک ریزش را می خشکاند، آب دهان را گوارا می کند و دیده را جلا می بخشد.  سرمه کشیدن به هنگام خواب، موجب امنیّت از آب (مروارید و مانند آن) است، که عارض چشم می گردد.
سرمه علاوه بر زیباتر کردن چشم  دارای خواصی دیگر درمانی که برای پرپشت، تقویت کردن ابرو و مژه، تقویت چشم، ضد التهاب، رفع سوزش و اشک بوده، و به روش های مختلف سنتی تهیه می شد، ولی امروزه جای خواص درمانی آن را مواد شیمیایی که نه تنها خواص درمانی ندارند بلکه فقط برای زیبایی چشم و ابرو مورد استفاده قرار می گیرند را گرفته است و با توجه به کیفیت نامطلوبشان باعث ریزش ابرو و مژه نیز می شوند، سرمه معمولاً حاوی مقداری فلز سرب است که استفاده از آن در این محصول زیبایی گاهی می تواند سلامت شما را تهدید کند. سرب فلزی است خاکستری با ته رنگ مایل به آبی. محققان می گویند سرب در نسوج بدن جذب پروتئین ها می شود و بیشترین اثر سمی خود را بر مغز و اعصاب وارد می کند.

طرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyes

روش تهیه سرمه بادام با فندق
برای تهیه سرمه از روشهای سنتی و با استفاده از آجر و مواد سوختی و حتی از شمع و سوزن نیز می توان استفاده کرد که ما در این مطلب قصد داریم تا با روشی ساده و در دسترس که همگی امکان تهیه سرمه به این روش را داشته باشند

روش تهیه سرمه را توضیح دهیم . برای این کار باید مقداری فندق و بادام را بعد از دو پوسته کردن روی یک شعله پخش کن بر روی حرارت قرار داده و ظرفی فلزی مانند سینی را با فاصله کمی روی مغز بادام ،

فندق و شعله پخش کن قرار دهید به مرور زمان و با سوختن کامل مغز ها تولید دوده می کنند که بر روی سطح سینی قرار داده شده کاملاً قابل مشاهده خواهد بود تا اتمام سوختن مغزها صبر کنید و سپس با چاقو و یا جسمی نوک تیز دوده های جمع شده بر روی سطح سینی را تراشیده و به ظرفی که برای نگهداری سرمه تهیه کرده اید منتقل کنیدو سرمه آماده است.

روش تهیه سرمه مغز قلم گاو
برای تهیه سرمه قلم گاو کافی است که مقداری مغز قلم را پس از خارج کردن از قلم داخل ظرفی ریخته و مقداری گاز یا باند را داخل آن قرار دهید به صورتی که انتهای باند یا گاز در روعن قرار گرفته و سر آن نیز بیرون باشد باند یا گاز را با استفاده از کبریت و یا فندک روشن کنید

و مانند مرحله قبل ظرفی فلزی مانند سینی و یا کاسه را با فاصله روی آن قرار دهید روغن با سوختن تولید دود کرده که بر روی سطح ظرف جمع می شود که پس از اتمام کار دوده ها را تراشیده و به ظرفی که برای نگهداری سرمه استفاده می کنید منتقل کنید.

نکته ی مهم :
به انواع سرمه خشک که در منزل دارید می توان مقدار چند قطره روغن فندق و یا بادام برای چرب شدن سرمه اضافه کرد.

طرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyesطرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyes

طرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyes

طرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyes

طرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyes

طرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyes

طرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyes

طرز تهیه سرمه خواص سرمه چشم آموزس درست کردن سرمه آرایش چشم kohl eyes

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ