قیمت بنزین دو برابر گران شد/جدول پلکانی بنزین در سال ۹۵

0

براساس تصمیم جدید مجلس به مصرف‌کنندگان اجازه داده شده تا سقف ۱۸۰ لیتر در ماه از بنزین تک‌نرخی هزار تومانی استفاده کنند و نرخ بنزین برای مصرف ماهانه از ۱۸۰ تا تا ۲۲۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان، تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان و تا ۳۰۰ لیتر و بیشتر ۲۰۰۰ تومان خواهد بود.

میزان مصرف ماهانه قیمت هر لیتر
تا ۱۸۰ لیتر ۱۰۰۰ تومان
از ۱۸۰ تا ۲۲۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان
از ۲۲۰ تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان
از ۲۶۰ لیتر به بالا ۲۰۰۰ تومان
قیمت بنزین و گران شدن آن طی امسال مجادلات زیادی را پشت سرگذاشته و وزارت نفت با انتشار مطلبی اخبار مبنی بر افزایش نرخ بنزین را تکذیب کرد، اما مجلس با تصویب لایحه‌ای پر مصرفان را استثنا کرده و نرخ را برای آن‌ها افزایش داد.
مجلس در لایحه ای که امروز به تصویب رساند مقرر کرد، مصرف‌کنندگان بنزین بابت مصرف بیش از ۱۸۰ لیتر بنزین در ماه به صورت پلکانی جریمه‌ای را با عنوان عوارض پرداخت کنند.
در این لایحه تاکید شده است که این به معنای چند نرخی شدن بنزین، موضوعی که دولت با آن مخالفت دارد نیست،‌ اما در عمل کسانی که در ماه بیش از ۱۸۰ لیتر بنزین مصرف می کنند آن را با قیمتی متفاوت از نرخ ۱۰۰۰ تومانی خواهند خرید.
یعنی به ازای مصرف ماهانه تا ۱۸۰ لیتر ، صرف کننده نرخ عادی بنزین یعنی لیتری ۱۰۰۰ تومان را می‌پردازد، اما برای مصرف بیش از آن از ۱۸۱ لیتر تا ۲۲۰ لیتر هر لیتر بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان، از ۲۲۰ لیتر تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان و از ۲۶۰ لیتر تا ۳۰۰ لیتر و بیشتر ۲۰۰۰ تومان باید پداخت کرد که مبلغ مازاد بر نرخ بنزین عوارض پرمصرف بودن به حساب می‌آید.
این لایحه قرار است با استفاده از سامانه هوشمند سوخت، که از زمان تک نرخی شدن بنزین در آبان ماه سال گذشته عملا کارایی خود را از دست داده بود، عملی شود. به این ترتیب بر اساس این لایحه دولت مکلف است حداکثر چهار ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه‌سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند به این کارت مجهز کند.
همچنین از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به صورت پلکانی عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تأسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک به روش مذکور در بند ۵ دریافت کند.
براین اساس دولت چهارماه فرصت دارد با تجهیز مجدد سامانه هوشمند سوخت برای بنزین، از چهارماه دیگر قیمت‌های جدید را برای مشترکان پرمصرف اعمال کند.
منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ