اگر دماغ خود را عمل کرده‌اید، پشت ماشین نشینید! ترمز ایرانی دشمن بینی در تصادفات

0

عمل زیبایی بینی بین مردم رواج زیادی پیدا کرده به طوری که شایع‌ترین نوع عمل زیبایی در کشورمان است. ایران رتبه اول جراحی زیبایی بینی در دنیا را دارد و به نوعی پایتخت جراحی بینی در دنیاست.

قیمت جراحی دماغ زیبایی بینی جراحی زیبایی دماغ جراحی زیبایی جراحی بینی

بر اساس آمارهای «انجمن جراحان فک و صورت ایران»، در سه سال گذشته ۱۷۰ هزار عمل جراحی بینی صورت گرفته است. بنابراین افراد زیادی در جامعه ما وجود دارند که به ویژه هنگام رانندگی باید مراقب بینی عمل کرده خود باشند، اما معمولا همین افراد هنگام رانندگی و تصادف با مشکلاتی مواجه می‌شوند و مثلا با یک برخورد ساده بینی آنها خونریزی می کند. اما گاهی کیسه های هوای خودرو که قرار است محافظ سرنشین باشد، خود موجب شکستگی بینی می شود که برای افراد عمل کرده علاوه بر درد شدیدی که دارد، ویرانی بینی زیبایی است که با هزینه و جراحی به دست آمده است. دکتر حسن کرداری، رئیس جراحان بیمارستان بعثت تهران، جراح گوش، حلق و بینی و زیبایی صورت و بینی در  گفت و گو با دنیای خودرو بر این باور است که ساعت اول وقوع تصادف برای رسیدگی فوری و موثر به عضوی که روی آن عمل جراحی زیبایی انجام شده، بسیار مهم و طلایی است. وی همچنین به افرادی که بینی خود را عمل کرده‌اند توصیه می‌کند که در سه ماه اول با سرعت پایین رانندگی کنند و تا حد امکان از خودروهایی استفاده کنند که امنیت بالایی داشته باشند. البته گاهی این ام

هنگام تصادف معمولا کدام بخش صورت بیشتر آسیب می‌بیند؟

به طور کلی بخش‌هایی از صورت که برجسته‌تر هستند، بیشتر آسیب می‌بینند. به همین دلیل خداوند چشم انسان را در عمق صورت قرار داده است تا از ضربه به آن جلوگیری شود. بر همین اساس هنگام تصادف بیشتر پارگی ابرو، شکستگی بینی و شکستگی چانه راننده اتفاق می‌افتد، یعنی بخش‌های برجسته صورت.

با این توضیحات افرادی که بینی خود را عمل کرده‌اند و تصادف می‌کنند، باید چه اقداماتی انجام دهند؟

در ابتدا باید بگویم همه بیمارانی که عمل بینی انجام داده اند و کسانی که عملی انجام نداده اند اما  بر اثر تصادف بینی آنها ضربه دیده است، قبل از هر چیزی باید مشاور جراحی مغز و اعصاب انجام دهند. پزشک اورژانس حق ندارد به ضربه‌ای که بینی خورده رسیدگی کند و اولویت برای رسیدگی با مشاوره مغز و اعصاب است. بنابراین اولین اقدام معاینه و مشاوره مغز و اعصاب است. قدم بعدی برای افرادی که بینی آنها ضربه دیده یا شکسته این است که اگر جراح گوش و حلق و بینی در اورژانس حضور داشته باشد و البته از وقوع حادثه یک ساعت نگذشته باشد، همانجا دکتر می‌تواند بینی ضربه خورده را جا بیاندازد و این یک ساعت زمان طلایی است. دلیل آن هم این است که بینی هنوز ورم نکرده و می‌توان با دست استخوان آن را لمس کرد و جا انداخت. این رفتار یک رفتار علمی عالی است، اما متاسفانه در اورژانس‌ها جراحان بینی در دسترس نیستند و معمولا اقدام دوم را انجام می‌دهند. اقدام دوم این است که به مریض توصیه می‌کنند که هر یک ساعت به مدت یک ربع کیسه یخ روی بینی خود بگذارد که در ۲۴ ساعت می شود ۲۴ بار . این توصیه برای این است که بینی ورم نکند. بعد توصیه می‌شود که بعد از ۴۸ ساعت یعنی دو روز بعد، به جای کیسه یخ، حوله گرم روی بینی بگذارند تا اگر ورمی هم کرده باشد با حوله گرم بخوابد. بعد از این مراحل مریض توسط پزشک متخصص معاینه می‌شود و وی تشخیص می‌دهد که بینی جااندازی می‌خواهد و یا عمل شود. در مواردی از تصادف هم بینی به شدت خونریزی کرده و اولین اقدام این است که با فیتیله‌هایی که آغشته به پماد تتراساکلین است، با یک روش خاص پزشکی محل خونریزی کاملا بسته شود و سپس مشاوره جراح مغز و اعصاب انجام ود.

آیا خودروهایی که در ایران استفاده می‌شود، امکانات محافظتی به گونه‌ای است که این افراد زیاد آسیب نبینند؟

بنده هم ماشین خارجی بی‌ام‌وی دارم و هم پژو داخلی. با هر دوی آنها رانندگی کردم و شرایط این دو ماشین کاملا از نظر تنظیم صندلی، ترمز، کیسه هوا و موارد دیگری متفاوت است. وقتی با ماشین بی ام وی ترمز می‌گیرم اصلا متوجه نمی‌شوم، اما وقتی با خودرو پژو ترمز می‌گیری چیزی نمانده که با کله از شیشه بیرون بروی. من فکر می‌کنم مشکل اصلی تصادف در ترمزکردن باشد که تعادل را بهم می‌زند. در واقع کیفیت ماشین با امنیت آن در ارتباط است. امنیت ماشین خیلی مهم است و به طبع افرادی که عمل زیبایی و  بینی انجام داده‌اند به دلیل اینکه بینی آنها نازک و ظریف شده و احتمال شکستگی بیشتری دارد، بهتر است که از ماشین‌های باکیفیت و دارای ایمنی بالا استفاده کنند. اما در مورد کیسه هوای خودرو باید بگویم به دلیل ایجاد امنیت جانی برای راننده ایجاد می کند، از حادثه‌ای که از داشتن کیسه هوا برای بینی اتفاق می‌افتد می توان چشم‌پوشی کرد. بهتر است بینی به کیسه هوا برخورد کند تا داشتبورد و شیشه ماشین. در نهایت ضربه کیسه هوا بینی را می‌شکند اما ضربه مغزی به راننده وارد نمی‌کند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که اگر جراح حرفه‌ایی باشد می توان بینی را تا ۶ بار هم عمل مجدد انجام داد.

آیا شما مراجعان زیادی دارید که عمل بینی کرده‌اند و سپس در تصادف بینی آنها آسیب دیده باشد؟

بله. بنده بیمارانی داشته‌ام که عمل زیبایی بینی انجام داده‌اند و تصادف کرده‌اند. در یک  مورد بیماری در یکی از اتوبان‌ها تهران با گاردیل تصادف کرده بود. بر اثر تصادف بینی او به داشتبورد ماشین خورده و شکسته بود. بعد از ۷۲ ساعت و اقدامات لازم بینی او جا اندازی شد و نیازی به عمل جراحی مجدد نداشت.

توصیه شما یه افرادی که جراحی بینی می کنند درباره رانندگی چیست؟ به عبارت دیگر این افراد باید چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

مهمترین نکته که باید بگوییم استفاده از ماشین‌هایی با امنیت بالا است. همچنین افردای که یک ماه تا سه ماه از عمل بینی آنها می‌گذرد، به دلیل نداشتن تمرکز بالا بهتر است که با سرعت بالا رانندگی نکنند. این افراد وقتی می‌خواهند ترمز کنند، بدن آنها با تاخیر عکس‌العمل نشان می‌دهد، بنابراین احتمال تصادف آنها بسیار بالا است. بنابراین توصیه می‌کنم افرادی که عمل زیبایی بینی انجام می‌دهند تا سه ماه بعد از عمل جراحی با سرعت پایین رانندگی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ