حسن روحانی چگونه درخواست مناظره احمدی‌نژاد را می‌پذیرد

0

خبرگزاری فارس، «لازم دیدم که از جنابعالی دعوت نمایم تا در فضایی کاملا دوستانه و صمیمانه، در مناظره‌ای صریح …» این جمله ابتدایی نامه ای بود که روز سه شنبه هفته گذشته از دفتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق برای رسانه ها ارسال شد.

مخاطب نامه حسن روحانی رئیس جمهور کنونی کشورمان بود که از سوی محمود احمدی نژاد به مناظره فراخوانده شده بود.

اما اولین سوالی که پس از انتشار این خبر پیش آمد این بود که «آیا روحانی می پذیرد؟»

چرا احمدی نژاد سکوتش را شکست؟

رئیس جمهور سابق طی ۴ ماه گذشته سعی می کرد در پاسخ به سوال های جنجالی درباره دانشگاه ایرانیان، دولت جدید، ۱۶ میلیارد و … سکوت اختیار کند.

احمدی نژاد البته فقط به عدم پاسخگویی بسنده نمی کرد و وعده می داد که «به زودی سخن خواهم گفت.»

رئیس جمهور سابق در ابتدای نامه دعوت به مناظره روحانی، نوشته است: «با آنکه اینجانب حتی پس از شنیدن گزارش چند روز گذشته شما که بر “پایه” انتساب عناوین غیرمنصفانه و بی‌پایه به دولت‌های نهم و دهم شکل گرفته بود، به اقتضای مصالح کشور بنا بر سکوت داشته و دارم، لکن به احترام تقاضاهای بیشمار گروه‌های مختلف مردم و از جمله صاحبنظران سیاسی و اقتصادی، لازم دیدم که از جنابعالی دعوت نمایم تا در فضایی کاملا دوستانه و صمیمانه، در مناظره‌ای صریح، اصولی و روشنگر در منظر افکار عمومی ابهامات را رفع و حقایق ناب را آنطور که هست مورد تصدیق و تأکید قرار دهیم تا از فرصت برداشتن گام‌های بلند و استوار در مسیر رو به جلوی کشور دریغ نشود.»

احمدی نژاد در این نامه تصریح می کند که گزارش صد روزه رئیس جمهور که وی آن‌ را شکل گرفته بر «پایه انتساب عناوین غیرمنصفانه به دولت های نهم و دهم می داند» نیز نتوانست سکوت وی را بشکند ولی این بار بنابر تقاضای مردم و صاحبنظران روحانی را به مناظره می طلبد.

رئیس جمهور سابق کشورمان در نامه اش کنایه ای هم به دوران انتخابات ریاست جمهوری و عدم حضور نماینده دولت برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده از سوی کاندیداها، زد و نوشت: همچنین در امر انتخابات اخیر ریاست جمهوری، در شرایطی که دولت دهم در فقدان نماینده‌ای از خود در رقابت انتخاباتی و مالا پاسخگویی – آماج حجم سنگین و گسترده‌ای از اتهامات و انتقادات ناروا بود – به خوبی و شایستگی به وظیفه شرعی و قانونی خود در صیانت از آرا مردم عمل کرد و با برگزاری انتخاباتی قانونی و سالم ظرفیت بالای خود را به ظهور رساند.»

پس از انتشار این نامه همه منتظر واکنش رئیس جمهور و یا حداقل دولتی‌ها بودند؛ اما واکنش دولتی ها به این درخواست با خواسته احمدی نژاد متفاوت بود!

صادق، نوبخت، ترکان، علیه مناظره/ روحانی: فقط سه رقم از بدهی ها را گفتم؛ چرا ناراحت شدید؟

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و رئیس شورای هماهنگی مناطق آزاد که در چند ماه اخیر با دولتمردان قبل تنش زیادی داشته، از اولین کسانی بود که به درخواست احمدی نژاد برای مناظره با روحانی واکنش نشان داد.

وی دقایقی پس از انتشار نامه احمدی‌نژاد در گفت و گو با فارس، با بیان اینکه آقای احمدی‌نژاد همطراز آقای روحانی نیست، گفت: تلاش می‌کنیم فردی را از دولت یازدهم که به لحاظ اعتبار علمی و اجتماعی هم رتبه آقای احمدی‌نژاد باشد،برای این مناظره دعوت کنیم.

ترکان گریزی هم به انتخابات سال ۸۸ و مناظره های جنجالی می زند و با تأکید بر این مطلب که در آن مناظره‌ها دولت‌های قبلی فرصت پاسخگویی به اتهامات مطرح شده را نداشتند اظهار داشت: علی‌رغم اینکه به این دعوت خوشبین نیستم و پیش از همه چیز باید راستگویی آقای احمدی‌نژاد برای من مسجل شود، برای این مناظره در فضای آماری اعلام آمادگی‌ می‌کنم.

مشاور رئیس جمهور ضمن اینکه از احمدی نژاد خواست در درگاه الهی طلب عفو کند، شخصا اعلام آمادگی برای مناظره با احمدی نژاد را اعلام کرد.

محمد رضا صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور نیز دومین مشاور رئیس جمهور بود که به درخواست احمدی نژاد واکنش نشان داد.

مشاور رسانه ای رئیس جمهور با بیان اینکه مدیریت اجرایی ۸ سال گذشته کشور باید نزد محکمه و افکار عمومی پاسخگو باشد، گفت: آنچه رییس جمهور در تبیین واقعیت‌های وضعیت کشور در گزارش ۱۰۰ روزه دولت تدبیر و امید ارائه کرد، گوشه‌ای از واقعیات بود و این در حالی است که در هشت ساله گذشته فرصتی به کسی داده نمی‌شد، تا حتی نسبت به مطالبی که علیه ‌آنها مطرح می‌شد، توضیحی ارایه دهند.

صادق یادآور شد: از دستاوردهای دولت تدبیر وامید این است که مردم مشاهده می‌کنند که بیش و پیش از آنکه دولت فرصت داشته باشد از طریق رسانه ملی و سایر رسانه‌ها مطالب و واقعیت را بیان کند، دیگران در لباس نقد از همه ابزارهای در اختیار خود برای انحراف افکار عمومی استفاده می‌کنند.

وی همچنین در مصاحبه دیگری با ارگان رسمی رسانه ای دولت، درباره درخواست مناظره احمدی نژاد از روحانی گفت: چنین مناظره ای با توجه به سابقه ای که از پیشنهاد کننده آن وجود دارد ، جنجال آفرینی به جای پاسخگویی به واقعیت های جامعه و رفع ابهامات افکار عمومی است.

مشاور رسانه ای رئیس جمهور ادامه داد: اگر مقامات دولت های نهم و دهم مطالبی دارند که می خواهند بیان کنند و پاسخگو باشند، با استفاده از انبوه رسانه هایی که در اختیار دارند می توانند نقطه نظرات خود را بیان کنند و پاسخ های خود را ارایه کنند.

بنابر این گزارش، سخنگوی دولت نیز که روز چهارشنبه ۱۳ آذر در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران قرار می گرفت، در پاسخ به سوالاتی که موضع رسمی دولت در برابر این درخواست مناظره را طلب می کرد، گفت: طی ۸ سال گذشته آقای احمدی‌نژاد با توجه به مسئولیت خود فرصت داشتند و آمار و ارقام مختلف را بیان می‌کرد و شاید برای برخی از محققان نیز شبهاتی وجود داشت اما امکان رسانه‌ای در اختیار وی بود و در روزی که آخرین سخنرانی وی بود به آمار و ارقامی اشاره شد که قابل تامل بود.

سخنگوی دولت البته تیر خلاص را به ماجرای درخواست مناظره احمدی نژاد از روحانی هم زد و با گفتن این جمله که «ما اکنون وقت این کارها را نداریم» کل ماجرا را تمام شده فرض کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ولی نکته مهم در واکنش های دولتمردان تدبیر و امید این نکته وجود داشت که در دوران دولت های نهم و دهم افرادی که انتقاداتی به آمارهای ارائه شده از سوی رئیس جمهور وقت داشتند فرصت اظهارنظر پیدا نمی کردند و به آنها فرصت دفاع از خود داده نمی شد.

اما در این میان دانستن نظر شخص حسن روحانی برای رسانه ها و افکار عمومی بسیار مهم‌تر از شنیدن اظهارات مشاورین و معاونین وی بود.

حسن روحانی که برای شرکت در مراسم سالگرد ۱۶ آذر و روز دانشجو به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گزارش صد روزه شما فقط تخریب دولت قبل بود، اظهار داشت: از ابتدا به مردم گفته بودم که بعد از صد روز دو مسئله را به مردم گزارش می‌دهم یکی اینکه چه دولتی را تحویل گرفته‌ام و یکی دیگر اینکه در طول صد روز چه اقدامات و تصمیماتی اتخاذ شده است. ما درباره دولت گذشته صحبتی نکردیم فقط دو تا آمار دادیم. آمار را از مرکز آمار گرفته‌ام و رئیس مرکز آمار هم عوض نشده است.

وی اضافه کرد: همچنین یک آمار از خزانه به من داده شد که رئیس خزانه هم عوض نشده است. بنده اگر گفتم رشد اقتصادی ما منهای ۵.۸ بوده کسی باید بدش بیاید؟  آمار این را می‌گوید بنده که نگفته‌ام. اگر بنده گفته‌ام دولت  قبل بدهی‌های بزرگی را جا گذاشته و رفته است و فقط سه رقم آن را گفته و هنوز بقیه را نگفتم، چرا ناراحت شده‌اید؟

روحانی چگونه به احمدی نژاد حق پاسخ گفتن داد؟

اما رئیس دولت اعتدال حدود ۶ ماه پیش و در دوران تبلیغات انتخابات،‌ درباره حق پاسخگویی در برابر اتهامات حرف هایی مطرح کرد.

کاندیدای آن‌روز های انتخابات و رئیس جمهور امروز، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری ۶ خرداد، وقتی تیغ انتقاد خود را به سمت صدا و سیما چرخانده بود، گفت: ای کاش عدالت در صداوسیما هم بود؛ ای کاش اگر نقدی سازنده می شد که ما هم تشکر می‌کردیم از صداوسیما اما اگر تخریب و تهمت بود نه اینکه طرف مرتب زنگ به رئیس سازمان زنگ بزند به او وقت بدهند یا ندهند.

روحانی اظهار داشت: خوب بود همان شبی که به‌ برخی در صداوسیما تهمت زده و ظلم شد، آنها را صدا می‌کردند و فرصت حرف زدن می دادند؛ خیلی از بزرگان و کسانی که در زندان شاه شلاق خوردند و یار نزدیک امام بودند، به آنها در صداوسیما توهین شد.

وی آن شب به رئیس صداوسیما توصیه کرد به کسانی که به آنها توهین می‌شود وقت بدهند که بیایند از خودشان دفاع کنند و حرف بزنند چرا که گاهی ممکن است دشمن ما را توی دام بیاندازد که همه باید مواظب باشیم.

بنابر این گزارش، رئیس دولت یازدهم، آن شب در صدا و سیما تاکید داشت که این باید وظیفه صدا و سیما باشد که اگر به کسی تهمت زده شد به آن فرد وقت پاسخگویی بدهند.

اما روندی که از چند ماه پیش آغاز شد نشان داد که اطرافیان روحانی اعتقاد چندانی به این حرف رئیس جمهور در زمان تبلیغات معتقد نیستند و به عنوان مثال حضور وزیر اقتصاد دولت قبل در برنامه نگاه یک برای پاسخگویی به شبهه «خزانه خالی» روحانی با واکنش های تندی روبرو شد.

نکته قابل توجه دیگر این است که شیوه انتقاد روحانی و مشاورانش به مناظره های سال ۸۸ -که برخی از آنها نیز به جا است- صحیح است و آیا دولت تدبیر و امید نیز باید همان رفتاری که مدعی اشتباه بودن آن است، انجام دهد؟

بدون شک رئیس جمهور سابق نسبت به آمارهای ارائه شده از سوی رئیس جمهور فعلی شبهه هایی دارد و دولت روحانی بر اساس اظهارات وی در ایام انتخابات باید فرصت مناظره را به احمدی نژاد بدهد.

حال امروز روحانی و یارانش باید آزمونی شرکت کنند که اظهارات شب ۶ خرداد رئیس جمهور را تائید کند، آزمونی که طی چند روز گذشته حداقل مشاوران روحانی در آن نمره خوبی نگرفتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ