مصاحبه با احسان قائم‌مقامی و همسرش شایسته قادرپور +بیوگرافی

0

احسان قائم مقامی Ehsan Ghaem-Maghami متولد ۲۰ مرداد ۱۳۶۱ در تهران، شطرنج باز است

فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی از دانشگاه آزاد تهران است به گفته خودش از ۷ یا ۸ سالگی به طور جدی وارد شطرنج می‌شود. او چند سال تمام فکر و ذکر خود را به ۲ رشته ورزشی فوتبال و شطرنج معطوف می‌ کند و جالب اینکه در تهران زیر نظر “جلال چراغپور” که اصالتاً همدانی است پا به توپ می‌ شود.

همسر ورزشکاران همسر شایسته قادرپور همسر احسان قائم مقامی مهمانان خندوانه بیوگرافی شایسته قادرپور بیوگرافی احسان قائم مقامی Ehsan Ghaem Maghami

دو راهی فوتبال یا شطرنج

در سن ۱۱ سالگی قائم‌ مقامی در یک دوراهی بزرگ قرار می‌گیرد

او برای حضور در مسابقات آموزشگاه‌های کشوری با تیم تهران باید از بین شطرنج و فوتبال یکی را انتخاب می‌کرد و همان‌جا به این نتیجه می‌رسد که علاقه اصلی‌اش به بازی با مهره است

استاد بزرگی

اولین استاد بزرگ شطرنج ایران است که در سال ۲۰۰۱ (میلادی) به این مقام دست یافته‌ است همچنین رکوردار بالاترین درجه بین المللی کسب شده در فدراسیون جهانی شطرنج دربین شطرنج بازان ایرانی است

همسر ورزشکاران همسر شایسته قادرپور همسر احسان قائم مقامی مهمانان خندوانه بیوگرافی شایسته قادرپور بیوگرافی احسان قائم مقامی Ehsan Ghaem Maghami

ثبت رکورد احسان قائم مقامی در گینس

احسان قائم مقامی، استاد بزرگ کشورمان رقابت سیمولتانه خود با ۶۰۴ شطرنجباز را که بیش از ۲۴ ساعت به طول انجامید با کسب ۵۹۰ پیروزی به پایان رساند.

مسابقه سیمولتانه احسان قائم مقامی با ۶۰۴ شطرنجباز که از ساعت ۱۰:۱۰ سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده بود پس از گذشت بیش از ۲۵ ساعت و ثبت رکورد جدیدی توسط وی به پایان رسید.

قائم مقامی در این رقابت با انجام بیش از ۵۶ کیلومتر پیاده‌روی صاحب ۵۹۰ پیروزی شد. وی همچنین در ۱۶ دیدار به نتیجه تساوی رضایت و نتیجه ۸ دیدار را هم واگذار کرد. بدین ترتیب استاد بزرگ ملی پوش شطرنج کشورمان با کسب بیش از ۹۰ درصد امتیازات لازم رکورددار مسابقات سیمولتانه شد تا نامش در کتاب رکوردداران جهان گینس ثبت شود.

همسر ورزشکاران همسر شایسته قادرپور همسر احسان قائم مقامی مهمانان خندوانه بیوگرافی شایسته قادرپور بیوگرافی احسان قائم مقامی Ehsan Ghaem Maghami

بیوگرافی شایسته قادرپور

شایسته قادرپور متولد ۲۱ فروردین ۱۳۶۳شطرنج‌ باز است

درجه استاد بین‌المللی زنان را دارد وی از سال ۱۳۷۵ عضو تیم ملی شطرنج زنان ایران است و در سپتامبر ۲۰۱۰ با ریتینگ ۲۲۰۶ در رده چهارم زنان و شصت‌وششم مجموع شطرنج‌بازان فعال ایرانی قرار دارد

افتخارات جهانی

بازی‌های آسیایی
برنز دوحه ۲۰۰۶ شطرنج
مسابقات آسیایی داخل سالن
برنز ماکائو ۲۰۰۷ {{{۲}}}
برنز کوانگ نین ۲۰۰۹ شطرنج

زندگی مشترک

احسان قائم‌ مقامی: زندگی بسیار خوبی دارم

این که هر دو نفر ما یعنی من و همسرم شطرنج‌ باز هستیم، به ما کمک می‌کند تا یکدیگر را بهتر درک کنیم، چون شطرنج رشته خاص و وقت‌گیری است و درک شرایط توسط طرف مقابل سخت است و شاید برای بقیه غیرممکن باشد.

همسر ورزشکاران همسر شایسته قادرپور همسر احسان قائم مقامی مهمانان خندوانه بیوگرافی شایسته قادرپور بیوگرافی احسان قائم مقامی Ehsan Ghaem Maghami

گفت و گوی دوستانه با احسان قائم مقامی و همسرش

«من احسان قائم مقامی متولد ۲۱ دی ماه ۱۳۶۱ هستم. در حال حاضر دانشجوی رشته حقوق قضایی در دانشگاه آزاد تهران هستم ۱۰ سال است که شطرنج بازی می کنم. مهمترین عنوان های داخلی من حدود ۲۱ بار قهرمانی ایران در مقاطع سنی مختلف بوده.»
شنیدم که هفته قبل شما در انگلستان بودی و در یک دوره مسابقات خیلی معتبر شرکت کرده بودی. برامون بیشتر توضیح می دی؟

■ من هفته گذشته از مسابقات Isle of Man انگلستان برگشتم و در سیزدهمین دوره این مسابقات معتبر، تونستم اون رو فتح کنم و امیدوارم که در المپیاد جهانی هم بتونم نتیجه مشابهی برای تیم ملی کشورم کسب کنم.
آیا این دوره مسابقات، مسابقات قوی در سطح جهان هست؟

■ میشه گفت معتبرترین مسابقه آزادی هست که در انگلستان همه ساله برگزار میشه. خوشبختانه در مسابقات امسال ۲۶ استاد بزرگ مردان و ۳ استاد بزرگ زنان و کلاً ۹۶ شرکت کننده بودند و میشه گفت قوی ترین مسابقه یی بود که در تاریخ شطرنج بریتانیا برگزار شده بود. من هم خیلی خوشحال هستم که تونستم با یک عملکرد خیلی خوب در این مسابقات و در مجموع بدون شکست اون رو فتح کنم.
چرا شطرنج روانتخاب کردی؟

■ وقتی با شطرنج آشنا شدم واقعاً افق تازه یی در ذهن من باز شد و با یک دید دیگه یی همیشه به این رشته نگاه می کردم. من حدود ده رشته ورزشی رو به صورت تقریبا خوب دنبال کردم اما این رشته دید متفاوتی رو توی ذهن من ایجاد کرد.
شطرنج از نظر جذابیت، پیچیدگی، زیبایی و جنبه های علمی، هنری و حتی فرهنگی و اجتماعی، اصلاً قابل مقایسه با دیگر ورزش ها نیست! من از سنین پایین غرق این رشته شدم و می تونم بگم شاید شطرنج روزی ۱۰ ساعت از زندگی من رو پر کرده بود.
یعنی روزی ۱۰ ساعت شطرنج بازی می کنی؟
■ شده حتی بیشتر از ۱۰ ساعت هم بازی کنم اما به طور متوسط روزی هشت تا ۱۰ ساعت شطرنج کار می کنم.
به کارهای دیگت چطوری می رسی؟
■ می تونم بگم کارهای جدیه من جنبه فرعی پیدا می کنه! حتی درس که یک زمینه اصلی هست و در کنار شطرنج سعی می کنم پیگیری کنم، وقتی که برایش می ذارم وقت کوتاهی هست و فقط شاید یک ماه قبل از امتحان خودم رو برای اون آماده می کنم!
تا حالا تجدید هم شدی؟

■ هیچ وقت! معدل من همین حالا هم بالای ۱۷ هست! با اینکه خیلی کم درس می خونم! البته یک دانشجوی قوی از نظر بار علمی نیستم چون وقت نمی کنم کنار درسم مطالعه داشته باشم. ولی در حدی که در دانشگاه درس ارایه می شه، خودم رو می رسونم و با صرف وقتی متعادل، نتایج خوبی هم کسب می کنم!
شنیدم که قراره به اسپانیا سفر کنین… جریان چیه و برای چه مسابقه یی به اونجا می رین؟

■ ما روز چهاردهم اکتبر عازم کشور اسپانیا هستیم تا در سی و ششمین دوره مسابقات المپیاد جهانی شطرنج شرکت کنیم. اعضای تیم ملی ما رو شش نفر تشکیل می دهند. امسال تیم ملی ما یک حالت متفاوتی داره به این صورت که در قسمت پسران شش بازیکن از نظر میانگین درجه، قوی ترین تیم تاریخ شطرنج ایران رو تشکیل می دهند.
من امیدوارم در مسابقات المپیاد جهانی که چه از نظر کیفی معتبرترین مسابقات تیمی دنیا هست، نتایج خوبی رو به دست بیاریم. چیزی در حدود ۱۴۰ کشور با تمام قدرت در این مسابقات شرکت خواهند کرد.
آیا در تیم ایران، تیمی هم از دختران هستند؟
■ بله. تیم بانوان هم به این مسابقات در قسمت آقایون و بانوان جدا برگزار می شه.
من همیشه عادت دارم به ورزشکارها می گم آمادگی بدنیت چطوره … اما آمادگی روحی و فکری شما برای این مسابقات چطور هست؟

■ آمادگی جسمی هم توی شطرنج تأثیر مستقیم داره! این مسابقات در سطح فوق العاده سنگین برگزار می شه و نمی شه انتظار خیلی خاصی از تیم کشورمون داشته باشیم! فقط امیدوارم که بچه ها بتونن از اون سطحی که فدراسیون جهانی از ما انتظار داره بالاتر و یا حداقل در همون سطح ظاهر بشن!
احسان، شطرنج بازها کلاً چطور آدم هایی هستند؟

■ معمولاً آدم های منطقی و آرومی هستند و فکر کنم از لحاظ سطح فرهنگی با آدم های دیگه مشکلی ندارند! یعنی سعی می کنند خودشون رو با دیگران تطبیق بِدَن و یک محیط مناسبی رو برای برخورد با دیگران ایجاد کنند. معمولاً با دیگران خیلی راحت برخورد می کنند.
به زندگی چطوری نگاه می کنند؟ آیا همه چیز رو حساب کتاب می کنی؟
■ این دیگه بستگی به شخصیت درونی افراد هم داره. ما شطرنج بازهایی داریم که حالت بازی آنها حالت منطقی نیست! میگن سبک بازی شطرنج بازها، نزدیک به شخصیت اونها هست و تو شطرنج واقعاً ما این رو می بینیم! حالت های مختلفی مثل بازیکنان منطقی، بازیکنان تاکتیکی، بازیکنان ماجراجو و بازیکنان ساده.
بهترین بازی شطرنجی که انجام دادی با چه کسی بوده و چند ساعت طول کشیده؟

■ بهترین موفقیت من، پیروزی دو بر صفر در برابر «رافائل واگانیان» در مسابقات حذفی قهرمانی جهان سال جاری بود. رافائل در تیم باشگاهی کاسپارف بازی می کنه و ایشون چندین سال بازیکن شماره ۳ دنیا بوده و بازیکن بسیار قدرتمندی هست و فوق ستاره شطرنج ارمنستان هم بوده.
به نظر تو آینده تیم شطرنج ایران چطوری هست؟

■ با توجه به اینکه فقط ۱۵ سال از شروع مجدد فعالیت اون در ایران می گذره، نتایج بسیار عالی در تمام مقاطع سنی در آسیا و جهان کسب شده و ما در تمامی رده های سنی، حرفی برای گفتن داریم.
گفتی متأهل هستی، کی ازدواج کردی؟
■ من پارسال ازدواج کردم و ازدواجم هم یک ازدواج ورزشی بود. من چهار سال بود که با مربی فعلی شطرنج خودم که یک خانم بود، شطرنج کار می کردم و به هر حال رفته رفته به همدیگه علاقه مند شدیم و من با ایشون ازدواج کردم. ایشون هم یکی از قوی ترین شطرنج بازان تاریخ بانوان کشور و استاد بین المللی بانوان شطرنج نیز هستند.
شایسته، همسر احسان…
■ من شایسته قادرپور هستم. ۲۰ سال سن دارم و حدود ۱۰ سال هست که شطرنج بازی می کنم. از سن ۱۲ سالگی به عضویت تیم ملی شطرنج بانوان کشور در اومدم.

همسر ورزشکاران همسر شایسته قادرپور همسر احسان قائم مقامی مهمانان خندوانه بیوگرافی شایسته قادرپور بیوگرافی احسان قائم مقامی Ehsan Ghaem Maghami
شایسته، اگر با احسان شطرنج بازی کنی، فکر می کنی می بریش یا نه؟

■ ما با هم مسابقه جدی نمی دیم. تنها باری که من تلاش کردم که بازی خودم رو از ایشون ببرم، در سن ۱۲ سالگی و در یک مسابقه سریع بود اما از اون موقع به بعد که با هم تمرین می کنیم، مسابقه نمی دهیم.
زندگی با یک قهرمان شطرنج چطوریه؟

■ الان که ما بیشتر وقتمون رو در مسابقات می گذرونیم. خود ایشون فکر می کنم در حدود سه ماه هست که پشت سر هم از یک مسابقه به یک مسابقه دیگر اعزام می شوند و خیلی کم همدیگر رو می بینیم مگر در مسابقاتی که مشترکاً اعزام شده باشیم! این زندگی فکر می کنم نکات مثبت زیادی داره، مخصوصاً اینکه هر دوی ما شطرنج باز هستیم و خیلی راحت مسایل زندگی همدیگر رو درک می کنیم.
شما چطوری برای کارهای دیگر خودتون وقت می گذارید؟
■ ما کلاً وقت زیادی پیدا نمی کنیم که بخواهیم اسمش رو وقت فراغت بگذاریم. بعضی وقت ها در اوقات بیکاریمون در سایت های شطرنج و به صورت Online مسابقه می دیم و بعضی مواقع هم برای تفریح به پارک و سینما می ریم.
دوست داری یک بار از احسان ببری و حالش رو بگیری؟!!!
■ نه. ما با هم مسابقه نمی دیم!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ