تحلیل بازار چهارشنبه / بازگشت موج خوش‌بینی به بورس

0

به گزارش ساتین :  بازار دیروز در حالی پس از مدت‌ها رکود برای دومین روز متوالی مثبت شد که شاخص کل رشد قابل توجه ۴/۱ درصدی را ثبت کرد.
در پی اقبال سهامداران طی روز گذشته تقریبا بیشتر گروه‌های صنعتی روز مثبتی را سپری کردند. به گزارش «سنا»، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی صبح روز گذشته با حضور در تالار بورس عنوان کرده است: حمایت از بازار سرمایه تصمیم استراتژیک نظام و راهبرد خلل‌ناپذیر مجلس است. بر این اساس، نگرانی‌ها در بازار، که سهامداران را طی چند هفته اخیر محتاط و در برخی موارد وحشت زده کرده بود اندکی تلطیف یافت و بار دیگر بورس پذیرای حجم بالای معاملات شد.

طی روز گذشته، ارزش معاملات روزانه به ۴۰۰ میلیارد تومان نزدیک شد که نشان از پویایی مجدد بازار سرمایه دارد. در این میان، باید نقش سهامداران حقوقی نیز در ایجاد تعادل مجدد بازار در نظر گرفته شود که بیش از دو هفته در نقش حمایتی ظاهر شدند و بیشتر صف‌های خرید را جمع آوری کردند. احتمال می‌رود از این پس نیز، با حضور به موقع این سهامداران، از جهش‌های ناگهانی شاخص بورس جلوگیری شود تا فضای نسبتا آرام، اما خوشبینانه در بازار سرمایه حفظ شود. اکنون که در بیشتر نمادها و صنایع، اصلاح قیمت انجام شده، زمان آن رسیده است که سهامداران با در نظر گرفتن ارزش ذاتی هر سهم اقدام به چینش مناسب سبد سرمایه گذاری خود کنند.

در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی همگام با کلیت بازار برای دومین روز پیاپی مثبت شد. برخی شرکت‌های این گروه که همچنان درگیر بلاتکلیفی نرخ خوراک گاز هستند، شفافیت کافی در صورت‌های مالی خود ندارند و شنیده‌ها و شایعات به شدت می‌تواند مسیر حرکت آنها را تعیین کند. «تاپیکو» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد که سهامداران حقوقی در نقش خریدار آن فعال‌تر بودند.

اما گروه فرآورده‌های نفتی روند صعودی روزهای اخیر خود را ادامه داد. «شپنا» بیشترین حجم معاملات این گروه را با ادامه جابه‌جایی‌های بلوکی بین سهامداران عمده در اختیار گرفت.

در این شرایط، بانکی‌ها بار دیگر به مسیر صعودی بازگشتند. درباره رونق این گروه رئیس‌زاده (کارشناس بازار سرمایه) در گفت‌وگو با «ایسنا» بیان کرده است: در پی توافقات ژنو کانال‌های مالی جدیدی برای غذا، دارو و اقلام غیردوگانه در راستای فعالیت‌های صلح آمیز ایران تعریف شده است. بر این اساس، کسب اعتبار جهانی توسط بانک‌های داخلی می‌تواند منجر به رونق آنها شود. «وبصادر» که عمدتا توسط حقیقی‌ها معامله می‌شود، بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور نسبتا فعال تری داشتند. از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی پس از یک دوره رکود، روز گذشته مثبت معامله شدند. «فباهنر» از جمله نمادهای منفی این گروه بود که بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال‌تر حقوقی‌‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت.

شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی هم برای دومین روز متوالی مثبت شدند. «وصندوق» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد که حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند. گروه کانه‌های فلزی نیز به مسیر صعودی بازگشت. «کروی» با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش فروشنده بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.در این شرایط، مخابرات همگام با بازار مثبت شد. «اخابر» در حالی روز مثبتی را سپری کرد و با صف خرید مواجه شد که سهامداران حقوقی در نقش خریدار ظاهر شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار کرده است: توافق اولیه‌ای بین شرکت زیرساخت و مخابرات انجام شده و مخابرات ۱۷۰ میلیارد تومان از مجموع ۲۲۰ میلیارد تومان بدهی دولت را پذیرفته و بخشی از آن را نیز پرداخت کرده است. بنابراین، به گفته وی، بار دیگر فروش پهنای باند به مخابرات از سر گرفته شده است.
خودرویی‌ها هم دیروز به روند صعودی مستحکمی بازگشتند. «خودرو» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی این نماد (احتمالا سرمایه‌گذاری رنا) انجام شد.
از سوی دیگر، روند منفی گروه سیمانی متوقف شد. «سپاها» بیشترین حجم معاملات این گروه با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.در نهایت، سرمایه گذاری‌ها نیز همگام با بازار مثبت شدند. «وبیمه» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که تقریبا تمام معاملات آن توسط سهامداران حقیقی انجام شد. این نماد در پایان معاملات روز گذشته جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد.

بهزاد بهمن‌نژاد / دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ