سرما خوردگی چیست و چگونه درمان می شود ؟

0

سرماخوردگی یکی از رایج‌ ترین بیماری ‌های ویروسی در کودکان و بزرگسالان است. تمامی انسان‌ ها در طول سال ممکن است حداقل یکبار دچار سرماخوردگی شوند. در این مطلب ما قصد داریم تا به بررسی علائم سرماخوردگی ، ویروس‌ های جدید این بیماری ، داروهای موثر و… بپردازیم و روش های درمان خانگی آن را معرفی کنیم . پس تا انتها با ما همراه باشید .

اگر در دوره بیماری به تزریقات نیاز داشتید بهتر است از خدمات تزریقات در منزل استفاده کنید و در خانه بمانید و استراحت کنید زیرا در غیر است صورت ممکن بیماری خود را به دیگران منتقل کنید .

تزریقات در منزل شبانه روزی

سرماخوردگی چیست ؟

سرماخوردگی که با نام‌ های نازوفارنژیت ، رینوفارنژیت و زحام حاد نیز    شناخته می ‌شود ، بیماری واگیر مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتاً بینی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی ، عطسه و سردرد آغاز می‌ شود و با علائمی چون سرفه ، گلودرد ، آبریزش بینی و تب ادامه می ‌یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می ‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد ، با این حال رینوویروس ‌ها  متداول‌ ترین عامل این بیماری هستند. ویروس ‌های عامل بیماری می ‌توانند تا مدت زمانی طولانی در محیط فعال بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند ، منتقل شوند. ویروس از طریق عطسه ، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است .

 سرما خوردگی چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

این بیماری می ‌تواند خود را با یک سری از نشانه‌ ها و علائم به ‌خصوص در بزرگسالان نمایان کند . در بزرگسالان ممکن است علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد . با این‌ حال شایع‌ ترین علائم این بیماری شامل موارد زیر می‌ شود :

خستگی مفرط

آبریزش بینی یا گرفتگی و احتقان بینی

فشار سینوس‌ ها

از دست ‌دادن حس چشایی و ازبین‌ رفتن بویایی در این بیماری

عطسه کردن که علت عطسه در این بیماری به دلیل تحریک مخاط بینی است

کاهش حس شنوایی

احساس پر بودن یا گرفتگی گوش‌ ها

ازدست‌ رفتن تعادل و سرگیجه

گوش درد در سرماخوردگی

تورم و قرمزی گوش خارجی

عفونت در گوش میانی

قرمز شدن سفیدی و خارش چشم ‌ها

خروج ترشحات سفید ، شفاف یا زردرنگ از چشم ‌ها

سنگین شدن سر

سردرد

تورم غدد لنفاوی

لرز

تب درجه پایین

مشکل در تنفس عمیق

کوفتگی بدن

برای درمان سرماخوردگی چی بخوریم ؟

روش های خانگی زیادی برای درمان سرماخوردگی وجود دارد اما ممکن است با بیماری های زمینه ای که داریم تداخل داشته باشند یا حتی بدنمان به آن آلرژی داشته باشد به همین دلیل بهتر است در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنید . در ادامه به چند موادی که برای درمان سرما خوردگی مفید است می پردازیم .

عسل

عسل نیز به دلیل وجود مواد مغذی و آنزیم‌ هایی که دارد می ‌تواند یکی از راه‌ های درمان سریع سرماخوردگی باشد. عسل به درمان گلو درد و سرفه کمک زیادی می ‌کند و طول درمان سرماخوردگی را کاهش می‌ دهد. عسل‌ هایی که خام باشند و فرآوری نشده باشند تاثیرگذاری بیشتر بر از بین بردن ویروس در بدن خواهند داشت .

آب نمک

حتما تاکنون شده است که در هنگام سرماخوردگی آب نمک غرغره کرده باشید. مخلوط آب و نمک برای کاهش علائم سرماخوردگی به خصوص سرماخوردگی‌ های ویروسی مفیده است و از تکثیر ویروس در بدن جلوگیری می ‌کند. پیشنهاد می ‌شود از سرم شستشو به جای آب و نمک استفاده شود به این دلیل که سرم شستشو از نظر میزان نمک دارای مقدار مناسبی است. در صورتی که دسترسی به سرم شستشو نداشتید می‌ توانید از مخلوط آب و نمک استفاده کنید .

سیر

سیر یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و علاوه بر این ، خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی نیز دارد. همچنین به دلیل خاصیت ضد احتقانی ، در درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. زمانی که هنوز خواص ضد سرماخوردگی سیر توسط دانشمندان شناخته نشده بود ، وجود ویتامین سی و آن و آنزیم ها و مواد معدنی مانند گوگرد در سیر ، از خواص مهم آن شمرده می شد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ