فیروز نادری ،دانشمند ایرانی ناسا را ترک می‌کند + عکس

0

فیروز نادری Firouz Naderi دانشمند ایرانی پس از ۳۶ سال کار در ناسا، از این سازمان استعفا می‌دهد.

همسر فیروز نادری دانشمندان ایرانی بیوگرافی فیروز نادری ایرانیان آمریکا Firouz Naderi

او در حساب فیسبوکش متن نامه‌ای که درباره‌ی همین موضوع خطاب به همکارانش نوشته را منتشر کرده است. نادری در حال حاضر مدیر اکتشافات منظومه‌ی شمسی آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا است.

فیروز نادری متولد سال ۱۳۲۵ در شیراز است و ۳۶ سال پیش یعنی در سال ۱۹۷۹ به آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا (JPL) پیوست. نادری در طول این سال‌ها پست‌های مختلفی از جمله معاونت مدیر کل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا (بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱) و مدیریت اکتشافات مریخ (بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵) را بر عهده داشته است. نادری به خصوص به دلیل مدیریت ماموریت‌های موفق مریخ‌نوردهای «روح» و «فرصت» و سپس کمک شایان به پیشبرد پروژه‌ی «مریخ‌نورد کنجکاوی» مشهور شده است. او قبل از اینکه به سراغ اکتشافات منظومه‌‌ی شمسی برود، بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ روی برنامه‌ی «اوریجین» (Origin) برای یافتن سیارات شبیه به زمین پیرامون دیگر ستاره‌های کهکشان کار می‌کرد.

فیروز نادری در حساب فیس‌بوک خود متن نامه‌ای خطاب به همکارانش را منتشر کرده و در آن می‌گوید که وقتی ۳۶ سال پیش به ناسا آمده، فکر می‌کرده تا زمانی که به این کار علاقه داشته باشد در سازمان باقی می‌ماند و به محض از بین رفتن علاقمندی آن را ترک می‌کند. ولی اکنون ۳۶ سال گذشته و نه تنها علاقه‌ی او از بین نرفته، بلکه بیشتر هم شده است. با این حال گفته احساس می‌کند که اکنون زمانش رسیده از ناسا برود.

فیروز نادری در حساب فیسبوک خود این عکس را منتشر کرده و گفته که تا پایان ماه استعفا می‌دهد.

نادری خطاب به همکارانش نوشته که تا پایان این ماه از سمت خود به عنوان مدیر اکتشافات منظومه‌ی شمسی استعفا می‌دهد. او می‌گوید که در طول سال‌ها کار در ناسا، در زمینه‌های مختلف، از طراحی‌های استراتژیک تا کارهای اجرایی و از حوزه‌ی روباتیک تا زندگی انسان در فضا کار کرده است. او طی این سال‌ها در بخش‌های مختلف از ارتباطات گرفته تا علوم زمین، جستجو برای سیارات فراخورشیدی، جستجو در مریخ و نقاط دیگر منظومه‌ی شمسی کار کرده است.

نادری این‌طور ادامه می دهد که چیزهایی را که در آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا یاد گرفته را می‌تواند در زمینه‌های دیگر به کار بگیرد. از تفکر انتقادی و استراتژیک گرفته تا مدیریت پروژه‌های پیچیده. او می‌خواهد از این پس به استارتاپ‌ها کمک کند و به راهنمایی جوانانی که ابتدای کار حرفه‌ایشان هستند بپردازد.

فیروز نادری دکترای خود در مهندسی برق را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافت کرد در سال ۱۹۷۹ به JPL ناسا پیوست. او در این سال‌ها در زمینه‌های مختلفی مثل مهندسی سامانه‌ها، توسعه‌ی فناوری، مدیریت برنامه و پروژه‌ی سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای، رصدخانه‌های سنجش از دور زمین، رصدهای اخترفیزیکی و سامانه‌های سیاره‌ای کار کرد. نادری طی این سال‌ها جوایز و مدال‌های زیادی از جمله بالاترین مدال افتخار ناسا یعنی «مدال برجسته‌ی خدمت» (Distinguished Service Medal) را کسب کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید