۲۸ ورزشکار زن ممنوع الخروج هستند!

1

خبر به ظاهر تکراری بود؛ «ممنوع الخروجی هشت ورزشکار زن به دلیل عدم رضایت همسرانشان». این داستان ناراحت کننده را قبلا هم شنیده بودیم، هم درباره زهرا نعمتی و هم درباره نیلوفر اردلان.

نیلوفر اردلان درست زمانی که می خواست نخستین جام ملت های فوتسال عمرش را تجربه کند به دلیل پاره ای از اختلافات خانوادگی از سوی همسرش ممنوع الخروج شد و زهرا نعمتی ورزشکار مطرح تیراندازی با کمان نیز پس از المپیک ۲۰۱۶ با چنین مشکلی روبرو شد. چند روز پیش گزارشی در یکی از روزنامه های صبح کشور مبنی بر ممنوع الخروجی هشت ورزشکار زن شنیده و گفته شد که نمایندگان زن مجلس برای حل این مشکل وارد کارزار شده اند. در آن گزارش گفته شد که حتی برای جلب رضایت همسران این زنان ورزشکار مبلغی به آنها داده شده است. گزارش تکان دهنده بود اما اوضاع حتی بدتر از چیزی است که تصور می شود.

بر اساس آخرین بررسی ۲۸ ورزشکار ملی پوش و غیر ملی پوش ممنوع الخروج هستند. البته برخی از اخبار در این حوزه نادرست است. به عنوان مثال خبری که دوشنبه درباره ممنوع الخروجی هشت ورزشکار منتشر شد تمامی اذهان را به این سمت می برد که این ورزشکاران زن فوتسالیست یا فوتبالیست هستند اما چنین نیست.

مظفر: فوتسالیست ها همه مجرد هستند

سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران که به تازگی این تیم را به مقام سوم رقابت های داخل سالن آسیا رسانده است در این باره به جام جم آنلاین گفت: «من این خبر را در شبکه های اجتماعی خواندم و بسیار متعجب شدم. چون تمام بازیکنان تیم ملی فوتسال بانوان مجرد هستند و اصلا بازیکن متاهل نداریم. تیم ملی فوتبال بانوان ایران هم اصلا اعزام برون مرزی ندارد که حالا بازیکنی به دلیل عدم رضایت شوهرش ممنوع الخروج باشد.»

این موضوع که هشت ورزشکار زن ممنوع الخروج هستند برای مظفر تعجب آور به شمار می رود اما تعجب او وقتی بیشتر می شود که بداند تعداد این ورزشکاران خیلی بیشتر از عدد هشت است، یعنی ۲۸ نفر و اتفاقا برخی از آنها فوتسالیست هستند ، هر چند بازیکنانی ملی پوش به شمار نمی روند.

یک گزارش آماری غیر رسمی

بر اساس گفته یکی از مربیان سابق تیم ملی تکواندوی ایران در سال های گذشته سه تکواندوکار با مشکل ممنوع الخروجی روبرو بودند. یکی از آنها تازه عروسی بود که به دلیل این مشکل اصلا از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد. مربی این تکواندوکار از خداحافظی بی موقع شاگردش تعجب کرده بود اما بعدا متوجه شد که او به دلیل ممنوع الخروجی کنار رفته است.

این مربی گفت: «ما باید رازدار باشیم اما مشکلات را نباید از یاد ببریم. موضوع فقط ممنوع الخروجی نیست، بسیاری از استعدادهای ورزش ما به دلیل مخالفت همسرانشان مجبور به ترک ورزش حرفه ای می شوند، چیزی که در سال های اخیر بسیار اتفاق افتاده است. »

اما برخی ممنوع الخروج های از ورزش های رزمی دیگر هم هستند، مثل ووشو و کاراته. در ووشو یک ورزشکاری که ملی پوش هم نیست از سوی همسرش ممنوع الخروج شده است. او ووشوکار موفقی است و مقام های کشوری و استانی متعددی دارد. در کاراته هم یکی از مقام آوران ممنوع الخروج است چرا که همسرش به دلیل پاره ای از اختلافات او را از خروج از کشور منع کرده است. البته این مورد آخر تایید شده نیست. در بسکتبال نیز یک مورد برای تیم های تهرانی نیز گزارش شده است اما از آنجایی که بسکتبال اعزام برون مرزی آنچنانی ندارد اتفاقاتی از این دست چندان دیده نمی شود.

ممنوع الخروجی بر فراز تور!

ردپای پدیده غیرمنصفانه ممنوع الخروجی در رشته های توپ و توری مثل والیبال هم دیده می شود. یکی از بازیکنان شهرستانی اکنون ممنوع الخروج است. البته وی خیلی وقت است به تیم ملی والیبال دعوت نمی شود. او با عشق و علاقه با یک ورزشکار رشته دیگر ازدواج کرد اما اکنون مدام در دادگاه ها در حال رفت و آمد هستند. گفته می شود او مورد ضرب و شتم همسرش نیز قرار گرفته است.

منع برای همه رشته ها

ممنوع الخروج های دیگر ورزش بانوان ایران فقط به اختصاص به رشته های بالا ندارد. بر اساس یک خبر تایید نشده دیگر ممنوع الخروج ها از رشته های گلف، هندبال، پینگ پنگ، تنیس، تیراندازی، دوومیدانی و فوتبال هستند. البته چون ورزشکاران ملی پوش نیستند خبر مربوط به آنها چندان مهم نمی رسد اما واقعیت این است که پدیده بدی در حال رشد است.

البته ورزشکارانی مثل نیلوفر اردلان و زهرا نعمتی با حکم دادستانی بالاخره موفق به کسب مجوز خروج از کشور شده بودند اما اکنون اوضاع فرق می کند. ۲۸ ورزشکار زن ممنوع الخروج هستند. شاید حالا بتوانیم دلیل خداحافظی های ناگهانی را بفهمیم.

به دنبال یک راه حل

باید به دنبال یک چاره بود. ورزش بانوان ایران خیلی پیشرفت کرده است و حضور بانوان سال به سال در رقابت های برون مرزی پررنگ و بیشتر می شود. به موازات این اتفاق احتمال اتفاقاتی مثل آنچه برای اردلان، نعمتی و یا همان ۲۸ ورزشکار دیگر افتاد خیلی زیاد است. باید از همین جا شروع کرد. ابتدا برای بانوان ورزشکار موقعیتی فراهم شود تا بدون نیاز به اجازه همسر از کشور خارج شوند و در رقابت های مختلف شرکت کنند. مسلم است این مشکل در آینده باز هم خود را نشان خواهد داد. از الان باید به فکر بود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. زیبا احمدپور از تبریز می گوید

    زن باید مطیع و اوامر دستورات شوهرش باشه. من به آرشم میگفتم چشم سرورم هر چی تو بگی. عاشقم بود.