سیستم جدید معاملات بورس چگونه است؟

0
فعالان بازار سرمایه از امروز نحوه جدید معاملات در بورس را تجربه می کرد، به گونه ای که اولین روز معاملاتی بورس طی هفته با ضوابط و قوانین جدیدی آغاز گردید.

به گزارش ساتین :  مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس به منظورحمایت از سهامداران و معامله گران به ویژه سهامداران خرد که در اوضاع نابسامان حاکم بر بورس بیشترین ضرر و زیان را متحمل شده اند، ضوابط جدیدی را در قوانین مربوط به معاملات در بازار سهام وضع کرده است.

اگرچه قوانین تعیین شده به طور قطع معایب و مزایای خاص خود را به همراه دارد، اما در این گزارش تنها در نظر داریم روش جدید اعلام شده از سوی سازمان بورس را به صورت مبسوط شرح دهیم. چراکه قضاوت در خصوص پیامدهای مثبت یا منفی اجرای این طرح در بازار سهام بر عهده کارشناسان و تحلیلگران خواهد بود.

براساس ضوابط جدید، حداکثر حجم سفارش های فروش ثبت شده از سوی هر کد معاملاتی از مرحله پیش گشایش تا ساعت ۱۲ هر روز به میزان دو درصد حجم مبنا یا ۵۰ هزار سهم با دامنه نوسان مجاز روزانه تعیین شده است.

این در حالی است که محدودیت های عنوان شده از ساعت ۱۲ الی ۱۲:۳۰ هر روز برداشته می شود و تمامی سهامداران می توانند نسبت به خرید یا فروش سهام شرکت های فعال بورسی به میزان دلخواه خود و البته براساس قیمت های پایانی تعیین شده تا ساعت ۱۲، اقدام کنند.

علاوه بر این، سفارش های فروش طی ۳۰ دقیقه پایانی معاملات روزانه در بورس به صورت انجام و ابطال (Fill & Kill) از قابلیت ثبت در سیستم معاملات برخوردار است.

این سیستم سفارش دهی که امکان ثبت آن در مرحله پیش گشایش وجود ندارد، به گونه ای است که سفارش فروش در صورت وجود تقاضا در سیستم معاملاتی ثبت خواهد شد، در غیر این صورت سفارش به کلی حذف می شود و حتی در حالت سفارش در حال انتظار نیز قرار نخواهد گرفت. به عبارت دیگر این نوع سفارش دهی طی مدت زمان مذکور در سیستم معاملاتی پایدار نیست. به عبارت دیگر سهامداران نمی توانند در صف فروش قرار گیرند و تنها زمانی قادر به فروش سهام خود می باشند که خریدار در سیستم معاملات دستور خرید وارد کرده باشد.

در پایان این گزارش می افزاید، بدین ترتیب و با اجرای روش مذکور از پیدایش صف های سنگین فروش در نمادهای معاملاتی شرکت های فعال بورسی جلوگیری به عمل می آید، به گونه ای که دیگر شاهد صف های فروش سنگین از سوی فروشندگان بزرگ حقیقی و حقوقی نخواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ