استقلال تهران چگونه به لیگ دسته سقوط کرد؟

0

استقلال در مسابقات قهرمانی کشور که در دو گروه برگزار می شد در گروه خودش سوم شد و به نیمه نهایی نرسید و دربدترین حالت زمان خودش قرار داشت و تیم ششم کشور بود.

ولی به بهانه کم کردن تیمهای تهرانی ، سه تیم پاس (قهرمان لیگ ) و پرسپولیس و سایپا را به عنوان تیم های دیگر تهران به لیگ دسته اول معرفی کردند.و استقلال را با یک قانون من درآوردی به لیگ دسته سوم فرستادند که با قهرمانی در مسابقات به لیگ یک برگشت.

آن روزها استقلال در لیگ دسته سوم همه تیم ها را با اختلاف چند گل می برد و در فاصله چندین هفته تا پایان لیگ دسته سه، قهرمانی اش قطعی شده بود.

جالب است بدانید که اگر سال بعد هم این قانون عمل می شد آن وقت پرسپولیس سر از دسته سوم در می آورد چون استقلال در مسابقات انتخابی تهران اول شد و پاس و سایپا در رده های بعدی قرار گرفته بودند ولی دیگر آن قانون عجیب برداشته شد!

نکته جالبی در آن وجود داشت که تیم باشگاهی گرمیو از برزیل برای دو دیدار به تهران آمد و با پرسپولیس و استقلال بازی کرد که به گفته مربیان گرمیو استقلال که در دسته سوم بازی می کرد بسیار بهتر از تیم دسته یکی پرسپولیس بازی کرد. طرفداران استقلال از بازی تیمشان مقابل تیم قهرمان امریکای جنوبی استقبال خوبی کردند و همین مایه کری خواندن بین هواداران استقلال و پرسپولیس شد که چرا هواداران استقلال، بیشتر از هواداران پرسپولیس به ورزشگاه رفتند. البته تماشاگران پرسپولیس از بازی پرسپولیس – گرمیو زیاد استقبال نکردند.

روایت کیهان ورزشی از دسته سه رفتن استقلال

اما بهتر است روایت یکی از دو هفته نامه ورزشی تاثیرگذار آن زمان را بخوانید. هفته نامه کیهان ورزشی سالها بعد در مطلبی نوشت:« استقلال که قدیمی ترین باشگاه لیگ برتری محسوب می شود در بهمن ماه ۱۳۷۱ به لطف یکسری از آدمهای کارنابلد در مجموعه فدراسیون فوتبال از دسته اول ایران یکدفعه به دسته سوم سقوط کرد ، سقوط استقلال معمای پیچیده ای بود . مسئله ای که در هیچ کجای دنیا چه در این طرف خط استوا و چه در طرف دیگر آن هرگز مشاهده نشد و نخواهد شد .

در آن سال استقلال در لیگ ایران پنجم شد اما به یکباره فدراسیون وقت فوتبال به مدیریت ناصر نوآموز و داریوش مصطفوی و علی پروین سرمربی وقت تیم ملی که آن موقع در مسائل کلان فوتبال هم حق رای داشت و دخالت می کرد تصمیم به برگزاری یک دوره مسابقه ۸ جانبه میان باشگاههای برتر تهرانی را گرفت تا ۴ تیم اول آن را به دسته اول و ۴ تیم بعدی را به دسته دوم بفرستد . بازیها شروع شد اما در اواسط آن فدراسیون حرکت غلط خود را غلط تر ادامه داد و دو باشگاه پاس و پرسپولیس را از پیش صعود کرده اعلام کرد به طوری که نتایج آنها در جدول محاسبه نمی شد . با کم شدن سهمیه از ۴ به ۲ تیم کار تیم استقلال سخت شد و این تیم توانست در جمع بالایی ها قرار بگیرد و قرار شد به دسته دوم برود اما این اتفاق هم نیفتاد و آبی ها را روانه دسته سوم کردند !

تا قهرمان سال ۱۳۷۰ آسیا در سال ۷۱ راهی لیگ دسته سوم ایران شود و یک اتفاق مضحک و غیرورزشی دیگر در تاریخ فوتبال ایران رقم بخورد . آنهایی که یادآوری آن دوران برایشان به صرفه نیست و یا جوانان کم سن و سالی که بهمن ۱۳۷۱ را به یاد ندارند به اشتباه فکر میکنند تیم فوتبال استقلال از دسته اول لیگ سراسری به دسته دوم و بعد به دسته سوم سقوط کرده که به استقلال لقب دسته سه ای ها را می دهند و … جالب اما اینکه استقلال دسته سومی یک سال بعد از سقوط از دسته سوم به دسته اول برگشت.»

تصویری از استقلال آن را زمان به دست ما رسیده است که می بینید، استقلالی که تازه از دسته سه به دسته اول رسیده بود:

وضعیت تیم استقلال سند دسته سه رفتن استقلال جدول لیگ دسته سه استقلال جدول لیگ آزادگان سال 71 اخبار فوتبال داخلی اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

ایستاده از چپ به راست: امیرقلعه نویی، رضا حسن زاده، حسین ترابپور، جمشید امیرخانلو، جواد زرینچه، محمود فکری

نشسته از چپ به راست: صادق ورمزیار، محمدرضا مهرانپور، ایمان عالمی، کورش تشت زر، ژورس غازاریان

وضعیت تیم استقلال سند دسته سه رفتن استقلال جدول لیگ دسته سه استقلال جدول لیگ آزادگان سال 71 اخبار فوتبال داخلی اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

جدول لیگ دسته سه استقلال

وضعیت تیم استقلال سند دسته سه رفتن استقلال جدول لیگ دسته سه استقلال جدول لیگ آزادگان سال 71 اخبار فوتبال داخلی اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ