پسر کفاشیان و ماجراهایش، نگاهی به زندگی یک آقازاده ورزشی +عکس

0

پس از اینکه یکی از روزنامه های ورزشی به صورت غیرمستفیم به خریده شدن یک ماشین گرانقیمت توسط پسر علی کفاشیان اشاره کرد، هفته نامه تماشاگران امروز هم هفته گذشته سراغ این سوژه رفت و گزارش جالبی درباره احسان کفاشیان نوشت.

داستان زندگی احسان، پسر علی کفاشیان که بدون آنکه مسابقه بدهد مدال قهرمانی آسیا گرفت، از سربازی معاف شد، با همین سهمیه به دانشگاه رفت و همان روزها به استخدام وزارت نفت درآمد حالا حسابی سوژه شده است.

همسر علی کفاشیان همسر آقازاده ها عکس آقازاده های ایران شغل آقازاده ها خودرو احسان کفاشیان خانواده علی کفاشیان ثروت علی کفاشیان ثروت رضا علاءالدین ثروت آقازاده ها پسر کفاشیان بیوگرافی علی کفاشیان بیوگرافی رضا علاءالدین احسان کفاشیان

در خبر اولیه مربوط به پورشه در خبرهای اولیه نامی از پدر برده نشده بود اما برداشت‌ها این بود که پسر علی کفاشیان صاحب پورشه است. سایت‌های خبری کاری به تکذیبیه‌های کفاشیان و فدراسیون نداشتند و از این پورشه و رانتی که احسان کفاشیان برای خرید این ماشین میلیاردی استفاده کرده بود، نوشتند. خانواده کفاشیان این خبر را تکذیب کرده‌اند و مدعی‌اند پسرشان هیچ‌وقت پورشه نداشته و سوار این ماشین نشده. اما توضیحات احسان مهاجر شجاعی یکی از دوستان احسان درباره ماشین او جالب بود: «احسان پورش ندارد. ماشین او بنز SL۵۰۰ است.» بنزی که قیمت آن بین هفتصد تا نهصد میلیون تومان است و فاصله زیادی با یک میلیارد ندارد.

پاداش صعود به جام جهانی چه شد؟

بعضی‌ها می‌گویند داشتن این ماشین نباید برای پسر مردی که سال‌ها هم در بانک مرکزی پست مدیریتی داشته و هم در ورزش، عجیب باشد. اما نظرعده‌ای هم این است که خانواده کفاشیان تا این حد ثروتمند نیست که بخواهد این همه هزینه کند. نظر آنها این است که این بنز با همین پاداش صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی ۲۰۱۴ خریده شده. بعد از صعود تیم ملی به اعضای تیم ملی، کی‌روش سرمربی تیم، علی کفاشیان، رییس و مهدی محمد نبی، دبیرکل فدراسیون پاداش‌های ویژه‌ای داده شد؛ حواله وارد کردن یک خودروی خارجی. گفته می‌شود کفاشیان این حواله را به پسرش داده و به خاطر همین است که احسان الان می‌تواند یک بنز گران قیمت داشته باشد. البته بماند که این پاداش به بعضی از بازیکنان اصلی تیم ملی مثل اشکان دژاگه داده نشد. او و آنهایی که در سه بازی که به صعود تیم به جام جهانی منجر شد، حضور نداشتند، این پاداش را نگرفتند. البته گفته می شود بنز او مدل سال ۲۰۱۲ است که در حال حاضر ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قرار بود احسان هم دونده باشد

احسان کفاشیان نام غریبی در ورزش نیست. تقریبا از زمانی که علی کفاشیان در بخش مدیریت ورزش حضور داشته، پسرش هم در کنارش بوده. روزهایی که او رئیس فدراسیون دوومیدانی بود، پسرش هم وارد این رشته شد. پدر رکورددار دوی ۱۱۰ متر با مانع بود و امید داشت پسر هم بتواند راهش را برود.

اما احسان، غیر از مقطعی کوتاه که به مقام چهارم جوانان آسیا هم رسید، دیگر هیچگاه همانی نشد که کفاشیان انتظارش را داشت. نه در دوهای سرعت توانست در حد قهرمانی ظاهر شود و نه در پرش طول و ارتفاع. اما با این حال مدتی عضو تیم ملی دوومیدانی بود. حضوری که برای او امتیازات قابل توجهی داشت. امتیازاتی که گفته می‌شود اگر کفاشیان رئیس فدراسیون نبود، شاید به احسان نمی‌رسید.

احسان کفاشیان سال ۸۲ در مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیایی تهران ذخیره تیم دوی امدادی بود. تیم، قهرمان شد و او هم حکم قهرمانی گرفت. با این حکم احسان هم از سربازی معاف شد، هم بدون کنکور دانشجوی تربیت بدنی شد و هم کارمند وزارت نفت. نظر منتقدان کفاشیان این است که پسرش از نام و موقعیت او استفاده کرده است. اما دوستان احسان در دوومیدانی این نظر را رد می‌کنند. احسان مهاجر شجاعی که از هم دوره‌های پسر کفاشیان در دوومیدانی بوده و همراه او استخدام وزارت نفت شده می‌گوید: «احسان در دوومیدانی بود و در مسابقات شرکت می‌کرد. عضو تیم ملی بود. خیلی‌ها از امتیازات ویژه استفاده کردند. خیلی‌ها که اصلا ورزش‌کار نیستند هم از امتیازات استفاده می‌کنند. احسان فقط چون پسر کفاشیان است علیه‌اش موضع گیری شده.»

نکته عجیبی که درباره احسان کفاشیان وجود دارد، این است که چطور او که در مسابقات آسیایی ندویده، حکم قهرمانی گرفته. قاسم فیروزی که آن سال‌ها مسوول کمیته مسابقات فدراسیون دوومیدانی بود، چیز عجیبی در این موضوع نمی‌بیند: «شاید برای کسانی که با دوومیدانی آشنا نیستند، این مساله قابل توجیه نباشد. اما در مسابقات داخل سالن به همه اعضای شش نفره تیم امدادی حکم می‌دهند، چه به آنهایی که دویده باشند چه به آنهایی که ذخیره باشند. در مسابقات فضای باز این‌طور نیست. فقط چهار نفری که می‌دوند، روی سکو می‌روند و حکم دریافت می‌کنند.»

کارمند نفت با ماهی یک و نیم میلیون حقوق

احسان استخدام وزارت نفت است. سال ۱۳۸۲ بود که وزارت نفت تصمیم گرفت ۱۴۲ قهرمان ملی را به عنوان معلم ورزش استخدام کند. چهره‌هایی نظیر حسن رنگرز، مجید خدایی، احسان مهاجر شجاعی و.. به استخدام این وزارت‌خانه درآمدند. احسان کفاشیان هم با‌‌ همان حکم قهرمانی یکی از مربیان ورزش وزارت نفت شد.

اما در همه این سال‌ها حرف این بوده که احسان بدون اینکه کاری برای وزارت‌خانه انجام بدهد و حضوری داشته باشد، حقوق چند میلیونی می‌گیرد. زمانی هم که او کنار تیم دوومیدانی نفت دیده شده، گفته‌اند که برای این کار قرارداد جداگانه‌ای بسته و پول جداگانه‌ای هم گرفته. احسان مهاجر شجاعی در این موضوع هم از کفاشیان حمایت می‌کند: «درست است ما مثل کارمندان اداری سر کارمان حاضر نمی‌شویم. اصلا هم قرار نیست ما کارمند باشیم. احسان یا بیشتر قهرمان‌هایی که استخدام شده‌اند، وظیفه‌شان آموزش و مربیگری است. من خودم زمانی که می‌دویدم، عضو تیم نفت در لیگ بودم. الان هم که مربی شده‌ام. احسان هم مدت‌هاست که تیم نونهالان نفت را آموزش می‌دهد. هر روزی که تیم تمرین دارد احسان کنار تیمش است. خیلی روز‌ها صبح زود سر تمرینات است.» مهاجر شجاعی درباره دستمزدها هم این‌طور توضیح می‌دهد: «ما ماهیانه یک میلیون و هفتصد هشتصد می‌گیریم. این کل درآمد ما از این وزارت‌خانه و کاری است که انجام می‌دهیم. نه موقعی که ورزشکار بودیم، قرارداد می‌بستیم نه زمانی که مربیگری می‌کنیم. ما به جای قرارداد مربیگری و ورزشکاری حقوق ماهیانه می‌گیریم.»

در این چند سالی که علی کفاشیان دبیر کل کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون فوتبال بوده، اسم احسان هم هرازگاهی برده ‌شده. بعضی‌ها می‌گویند او کارهای تجاری پدرش را انجام می‌دهد و حتی آمد و رفت بعضی از اسپانسر‌ها را هم به او ربط می‌دهند.

ساده زیستی پدر، تجملات پسر

علی کفاشیان را مردی مومن می‌شناسند که به قول محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس سابق فدراسیون والیبال، جزو حلقه «مدیران مسلمان ورزش» است.

او نماز صبح را در مسجد محل‌شان در شهرک غرب می‌خواند. حتی روزی هم که قرار بود بود برای دومین بار در انتخابات فدراسیون شرکت کند و لابد کارهای زیادی داشت که باید انجام می‌داد، از مشاور عالی‌اش خواست که صبح علی ‌الطلوع دم مسجد منتظرش باشد. در فدراسیون فوتبال هم معمولا کارمندهایی که نماز ظهر و عصر را به جماعت می‌خوانند، پشت سر او می‌ایستند. با این همه، به نظر می‌رسد پسرش، احسان، شباهت زیادی به پدر ندارد. احسان به مانند بسیاری از همسالانش دوست دارد، موهای‌اش را مطابق مد روز آرایش کند، پیراهن آستین‌کوتاه تنگ می‌پوشد و دوست دارد ماشین‌های خارجی گران قیمت سوار شود. می‌گویند کفاشیان دل خوشی از این رفتارهای پسرش ندارد، به همین خاطر هم دوست ندارد رسانه‌ها در مورد او خیلی کنجکاوی نشان بدهند. او یک بار در گفت‌وگویی به شوخی گفته بود که احسان»شپش توی جیبش معلق می‌زند» یا در پاسخ به برخی شایعات گفته بود:« اگر عرضه چنین کاری داشت، که من مشکلی نداشتم».

احسان کفاشیان یک بار هم ازدواج کرده. نامزدی او با دختر برادر رضا علاءالدین (مالک پاساژ معروف علاءالدین) چند روز بیشتر دوام نداشته است و به دلایلی نامعلوم این زوج از هم جدا شده‌اند.

گفتگو با علی کفاشیان در اسفند ۹۶

برای خانواده چقدر وقت می گذارید؟

همیشه شب‌ها تا صبح برای خانواده وقت می‌گذارم (با خنده). پسر بزرگ‌ترم (محسن) و دخترم ازدواج کرده‌اند. با احسان هم زیاد کاری نداریم و معمولا با همسرم هستم. به هر حال خانواده را دوست دارم و معمولا پنج‌شنبه و جمعه برای‌شان وقت می‌گذارم. گاهی اوقات هم اروپا می‌رویم اما نوروز همیشه کارم زیاد است.

شما همیشه در کارتان با چهره خندان ظاهر می‌شوید. در خانه اگر خسته باشید از شما ایراد نمی‌گیرند؟

نه من در خانه هم خوش اخلاقم و تا به منزل می‌رسم به سراغ شستن ظرف‌ها می‌روم و خانه را تمیز می‌کنم اما به دور از شوخی، در خانه هم همین طور هستم. به هیچ وجه آدمی نیستم که دو چهره داشته باشم. البته مواقعی هم در کار بیرون، بسیار عصبانی می‌شوم. مثل اوقاتی که شما مطلبی می‌نویسید اما در خانه چیزی بروز نمی‌دهم. دلیل ندارد ناراحتی بیرون را به خانه ببریم. حتی اگر در خانه هم ناراحتی باشد، آن را باید به بیرون بیاوریم. به هر حال کار ما و فعالیت اصلی ما بیرون از منزل است. فعالیت‌هایی نیز در محله دارم و در مسجد با هیات امنا کار می‌کنیم. در کل دوست دارم کم کم کارم را در فوتبال کاهش دهم.

به بازنشستگی فکر می‌کنید؟

خیلی وقت است که بازنشست شده‌ام.

منظور کنار رفتن از سمت‌های مدیریتی در فوتبال بود.

خیر به این موضوع فکر نمی‌کنم اما دوست دارم کارم را در فوتبال کم کنم. هر موقع از توان افتادم و قدرت بدنی نداشتم بازنشست می‌شوم اما باید بگویم یکی از برنامه‌های شخصی‌ام که همیشه پابرجا بوده، ورزش است. هفته‌ای چهار پنج روز در مجموعه ورزشی انقلاب تمرین می‌کنم. می‌خواهم فوتسال را هم در این دو سه سالی که در فدراسیون هستم به سر و سامانی برسانم تا شکل و شخصیت خودش را پیدا کند.

بعد از دو سال چه کار خواهید کرد؟

بیشتر به فکر ساخت و ساز برای آن دنیا هستم.

شما در دوران ریاست‌تان سابقه رفتن به زندان اوین را هم داشتید.

بله. فقط یک صبح تا عصر آنجا بودم. به هر حال رئیس بودن در فدراسیون فوتبال این مشکلات را هم دارد. ما با مدیران بالادستی مختلفی کار می‌کنیم که هر کدام هم سلیقه‌های مختلفی دارند. ما هم سعی می‌کردیم که با ساز کسی نرقصیم.

کفاشیان با رد خبر بازداشتش گفت سوالات بیشتر در رابطه با مسائل فوتبال و بحث‌های پیرامون بازداشت مشاورم در فدراسیون بود که توضیحات لازم و اسناد و مدارک لازم ارائه و رفع شبهه شد.

شما به این مشهور هستید که هیچ حساسیتی به اخبار و انتقادات رسانه‌ها نشان نمی‌دهید.

نه اصلا حساسیتی ندارم. خیلی مواقع هم خیلی حرف‌ها می‌زنند اما می‌گذرم و حتی تکذیب هم نمی‌کنم. زیاد اهمیت نمی‌دهم چون کارشان را انجام می‌دهند و گناه دارند (می‌خندد). من هم نمی‌خواهم وقتی روی آن بگذارم.

تا به حال از خبرنگار یا رسانه‌ای شکایت کرده‌اید؟

یک بار از یک روزنامه ورزشی شکایت کردم چون تهمت خانوادگی زده و گفته بودند پسرش فلان ماشین را دارد و …

فعالیت اقتصادی خارج از فوتبال دارید؟

فعلا کار اقتصادی ندارم و حقوق بازنشستگی بانک مرکزی را می‌گیرم.

پسرتان (احسان) اهل فوتبال نیست؟

او مدرک B مربیگری در فوتبال و درجه یک بدنسازی را دارد اما گفته‌ام تا زمانی که من در فوتبال هستم، حق نداری در این رشته فعالیت کنی. احسان فعلا در دوومیدانی مربیگری می‌کند.

پس ممکن است بعد از شما وارد فوتبال شود؟

فکر نمی‌کنم احسان که تا الآن وارد فوتبال نشده، بعد از این بخواهد این کار را بکند.

اگر تمایل دارید در مورد سایر فرزاندنتان هم بگویید.

محسن پسر بزرگ‌ترم مهندس است و در سایپا کار می‌کند. دخترم هم ازدواج کرده است. او فوق لیسانش را در رشته عمران تمام کرده و فعلا در خیابان راه می‌رود و ساختمان‌ها را نگاه می‌کند (با خنده).

منبع : راه دانا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ