ریشمک چیست؟ +تحلیل و بررسی آخرین وضیعت سهام ریشمک

0

گزارش فعالیت ماهانه ریشمک نشان می دهد این شرکت با احتساب ماه های فروردین و اردیبهشت ۹۷ برای سومین ماه در شهریور هم هیچ محصولی نفروخت و تنها به تولید بسنده نمود.

شرکت تولید و صادرات ریشمک در شهریور به منظور کاهش بدهی خریدار خارجی محصول، علی رغم وجود درخواست هیچ محصولی نفروخت.

بدین ترتیب جمع درآمدهای این شرکت در نیمه نخست سال ۹۷ بر روی رقم ۳۰ میلیارد تومان ثابت ماند.

گفتنی است این شرکت در ماه های فروردین و اردیبهشت سال جاری نیز هیچ فروشی نداشته است و درآمد آن به فروش در ماه های خرداد، تیر و مرداد خلاصه می شود.

«ریشمک» و تعدیل قابل توجه ارزی:

شفاف سازی در ۹ مرداد ۱۳۹۷

تغییرات تعدیل بودجه پیش بینی شده اولیه  که به واسطه آن سود پیش بینی شده شرکت از ۱۶ میلیارد و ۶۳۶ میلیون تومان به ۵۳ میلیارد و ۲۸۱ میلیون تومان رسیده به شرح زیر است؛ عبارت است از :

میزان فروش در بودجه پیش بین شده اولیه ۲.۳ تن محصولات شرکت بوده است که در بودجه تعدیل شده با توجه به شرایط اقتصادی ، سیاسی و تحریم حاکم بر کشور به میزان ۱.۵ تن در سال کاهش پافته است.

خالص سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی شرکت در بودجه پیش بینی شده مبلغ یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون تومان هزینه ناشی از هزینه جذب نشده در تولید بوده است و مبلغ تسعیر ارز صفر منظور شده بود که با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایشی بودن آن مبلغ ۲۵ میلیارد و ۹۲۶ میلیون تومان سود تسعیر ارز با نرخ ۷۵۰۰ تومان (نرخ ارز قابل دسترس) منظور شده در نتیجه مبلغ سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی با کسر مبلغ هزینه جذب نشده در تولید به مبلغ ۲۳ میلیارد و ۹۳۹ میلیون تومان محاسبه و لحاظ شده است. این نماد که  امروز پس از بازگشایی مورد توجه بازار قرار گرفت توانست تا قیمت ۳۰۴۵ تومان نیز افزایش یابد که رقمی نزدیک به ۳۹ درصد می شد اما در ادامه کار خود در قیمت پایانی دو هزار و ۸۵۰ تومان آرام گرفت تا افزایشی ۳۲.۹۲ درصدی را برای خود رقم زده باشد.

تحلیل بنیادی شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک)

معرفی شرکت

شرکت تولید و صادرات ریشمک (سهامی عام) در تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۴۸ در تهران به ثبت رسیده و در سال ۱۳۵۰ پس از انتقال دفتر شرکت از تهران به شیراز در اداره ثبت شرکت‌های شیراز به ثبت رسیده است. مرکز اصلی شرکت در شیراز واقع می‌باشد.

شرکت تولید و صادرات ریشمک با نزدیک به نیم قرن تجربه در زمینه تولید محصولاتی مثل عصاره قالبی شیرین بیان و پودر عصاره شیرین بیان در حال فعالیت می باشد. شرکت دو نوع محصول، پودر و عصاره شیرین بیان تولید می‌نماید که در حال حاضر به علت رجحان قیمت پودر بر عصاره در بازارهای جهانی پودر به میزان بیشتری استحصال می‌شود. شرکت تولید و صادرات ریشمک در حال حاضر در حدود ۸۸ درصد از سهام شرکت تولید و توسعه صادرات شیرین بیان زرقان را در اختیار دارد. شرکت زرقان نیز همانند شرکت مادر در زمینه تولید و صادرات پودر و عصاره شیرین بیان فعالیت دارد. مرکز این شرکت نیز در شهر شیراز واقع است.

کارخانه ریشمک از شهر شیراز خارج شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد: تلاش انجام شده برای خروج کارخانه آلاینده ریشمک از شیراز به ثمر نشست و ریشمک به عنوان اولین کارخانه آلاینده هوا، از شهر شیراز خارج شد.

سعید محمودی چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به بالا بودن میزان گرد و غبار خروجی از واحد و ایجاد آلودگی هوا و داشتن شکواییه، این اداره کل از سال ۱۳۸۸ پیگیری های لازم برای جابه جایی و انتقال کارخانه ریشمک به مکان مناسب را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: با پیگیری های مکرر و مستمر کارشناسان محیط زیست، نهایتا با معرفی زمینی در منطقه لپویی در بخش زرقان شیراز، احداث کارخانه جدید در این منطقه آغاز شد و این کارخانه اکنون به محل جدید انتقال یافت.

محمودی ادامه داد: طرح انتقال این واحد از سال ۹۳ شروع شد و براساس گزارش بازدید های ماه جاری کارشناسان کارخانه مذکور به صورت صد در صد به منطقه جدید انتقال یافته و همه دستگاه های خط تولید نیز جمع آوری و به واحد جدید منتقل شده است.

ساخت کارخانه ریشمک در سال ۱۳۴۸ در بلوار امیرکبیر (جاده بوشهر) آغاز شد و در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید.

موارد مصرف شیرین بیان

عصاره شیرین بیان تقریباً حاوی ۱۰۰ کالری در هر اونس (۳۵/۲۸ گرم) است. با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده‌ای سیاه‌رنگ (مایل به قهوه‌ای) به دست می‌آید. این ماده به دو صورت جامد (عصاره) و شیره (رب سوس) عرضه می‌گردد.

کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فراورده‌های غذایی است؛ چون پنجاه برابر از قند (Sucrose) شیرین تر است و علاوه بر این، خواص دارویی دارد. ریشه خشکیده شیرین بیان را می‌توان به عنوان چاشنی جوید.(در کشورهای غربی) طعم عصاره شیرین‌بیان در انواع گسترده‌ای از تنقلات شیرین (همچون آب‌نبات) یافت می‌شود. محبوب‌ترین این شیرینی‌جات در انگلستان Liqourice allsorts است.

امروزه نیز عصاره شیرین بیان یکی از اجزاء ترکیبی شربت سرفه به شمار می‌رود. این ماده به شکل طبیعی‌اش، در درمان زخمهای دهان و دستگاه گوارشی مفید است. شیرین بیان همچنین مدر (ادرارآور) و ملیّن است و می‌توان آن را به عنوان عامل ضدویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلی به کار برد. مهم‌ترین خاصیت شیرین بیان، تأثیر بر دستگاه گوارش است. این گیاه درمان‌کننده ورم و زخم معده و اثنی عشر است و بر روی سرطان معده تأثیر مطلوب دارد. همچنین برای درمان سوءهاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.شیرین بیان بر سیستم درون‌ریز بدن نیز تأثیرگذار است و مصرف آن ممکن است مقدار تستوسترون خونابه را کاهش دهد. با این حال مشخص نیست که آیا بر میزان تستوسترون آزاد نیز مؤثر است یا خیر.یکی از خواص دارویی شیرین بیان خاصیت ضد لک و روشن‌کنندگی آن بر پوست است که در قالب کرم‌های مراقبت از پوست ارائه شده است

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت مبلغ ۱۱۴,۹۲۸ میلیون ریال شامل ۱۱۴,۹۲۸,۲۱۴ سهم یک هزار ریالی می باشد.

سهامدار تعداد سهام درصد
شرکت ایران و شرق ۴۰۷۷۷۷ ۰.۳۵ %
شرکت لیزینگ ایران و شرق ۴۰۷۷۷۷ ۰.۳۵ %
شرکت سرمایه گذاری پردیس ۸۱۱۱۳۶۶ ۷.۰۶ %
شرکت سرمایه گذاری پویا ۲۲۴۷۶۳۴۳ ۱۹.۵۶ %
شرکت سرمایه گذاری تدبیر ۵۷۵۰۸۶۱۸ ۵۰.۰۴ %

اسامی اعضای هیئت مدیره:

نام عضو شمارۀ ثبت /کد ملی نام نماینده قبلی نام نماینده کد ملی سمت موظف/غیر موظف مدرک تحصیلی
سرمایه گذاری تدبیر ۱۴۷۸۸۸ عبدالرسول ترکمانی فاقد نماینده null عضو هیئت مدیره موظف لیسانس
سرمایه گذاری پویا ۲۱۷۵۱۰ علی غلامی فاقد نماینده null عضو هیئت مدیره موظف لیسانس
ایران و شرق ۳۰۴۷ محمد حسین ستایش فاقد نماینده null رئیس هیئت مدیره غیر موظف دکتری
لیزینگ ایران و شرق ۲۵۰۷۳۱ علی اکبر رضائیان زاده فاقد نماینده null نایب رئیس هیئت مدیره موظف لیسانس
شرکت سرمایه گذاری پردیس ۱۰۱۰۰۲۷۱۴۴۹ فاقد نماینده مهران رضوانی ۰۹۳۳۵۴۵۹۲۴ عضو هیئت مدیره غیر موظف دکتری

مدیرعامل:

نام مدیر عامل کد ملی مدرک تحصیلی
عبدالرسول ترکمانی ۳۵۴۹۱۰۶۴۶۷ لیسانس

بهای تمام شده

۷۵ درصد از ترکیب بهای تمام شده شرکت را مواد مستقیم مصرفی تشکیل می دهد.

 

بررسی مواد اولیه

بر اساس اطلاعات شرکت
نام محصول واحد مقدارمصرف مبلغ مصرف (میلیون ریال) نرخ مصرف(ریال)
واقعی ۹۵ پیش بینی۹۶ واقعی ۶ ماهه درصد پوشش واقعی ۹۵ پیش بینی ۹۶ واقعی ۶ ماهه واقعی ۹۵ پیش بینی۹۶ واقعی ۶ ماهه
ریشه شیرین بیان کیلوگرم ۵,۴۱۷,۹۵۵ ۵,۳۴۶,۹۵۹ ۳,۲۴۲,۶۳۱ ۶۱% ۱۵۲,۴۷۰ ۱۵۵,۴۲۳ ۹۱,۹۸۲ ۲۸,۱۴۲ ۲۹,۰۶۸ ۲۸,۳۶۶
جمع ۵,۳۴۶,۹۵۹ ۳,۲۴۲,۶۳۱ ۶۱% ۱۵۵,۴۲۳ ۹۱,۹۸۲

ریشه شیرین بیان تنها ماده اولیه مصرفی شرکت می باشد که ۹۰ درصد آن از داخل کشور تامین می شود. شرکت پیش بینی کرده است که برای سال جاری رقم ۱۵.۵ میلیارد تومان هزینه مصرفی داشته باشد که نسبت به سال گذشته در حدود ۲ درصد افزایش یافته است. همچنین مقدار مصرف ریشه شیرین بیان برای سال ۹۶ ، ۵،۳۴۶ تن پیش بینی شده است که نسبت به سال ۹۵ نزدیک به ۱.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین شرکت در ۶ ماهه نخست سال مالی ۶۱ درصد مقدار هزینه مواد پیش بینی شده و ۶۰ درصد مبلغ مواد پیش بینی شده را محقق کرده است.

بررسی نرخ ریشه شیرین بیان

شرکت پیش بینی کرده است که نرخ فروش ریشه شیرین بیان برای سال مالی ۹۶ ، ۲۹۰۶ تومان برای هر کیلو باشد که نسبت به سال ۹۵ که رقم ۲۸۱۴ تومان بوده است در حدوده ۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ محقق شده در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ رقم ۲۸۳۶ تومان بوده است که نسبت به بودجه پیش بینی شده قدری انحراف دارد و در صورت تداوم تا اخر سال شرکت می تواند از این محل تعدیل مثبت داشته باشد.

بررسی فروش

بر اساس اطلاعات شرکت
نام محصول مقدار فروش مبلغ فروش نرخ فروش
واحد واقعی ۹۵ پیش بینی ۹۶ واقعی ۶ ماهه درصد پوشش واقعی۹۵ پیش بینی ۹۶ واقعی ۶ ماهه واقعی ۹۵ پیش بینی ۹۶ واقعی ۶ ماهه
پودر شیرین بیان کیلوگرم ۱,۵۲۵,۰۰۰ ۱,۶۰۰,۰۰۰ ۷۲۰,۰۰۰ ۴۵% ۳۱۴,۱۱۹ ۳۳۶,۷۰۹ ۱۴۸,۵۳۰ ۲۰۵,۹۸۰ ۲۱۰,۴۴۳ ۲۰۶,۲۹۲
عصاره شیرین بیان کیلوگرم ۳۵۸,۵۰۰ ۴۰۰,۰۰۰ ۱۱۷,۵۰۰ ۲۹% ۶۵,۰۴۹ ۷۴,۳۷۴ ۲۱,۷۹۵ ۱۸۱,۴۴۸ ۱۸۵,۹۳۵ ۱۸۵,۴۸۹
جمع ۱,۸۸۳,۵۰۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۸۳۷,۵۰۰ ۴۲% ۳۷۹,۱۶۸ ۴۱۱,۰۸۳ ۱۷۰,۳۲۵

پودر شیرین بیان و عصاره شیرین بیان تنها مواد تولیدی شرکت می باشند . مقدار فروش پیش بینی شده برای سال ۹۶ ، ۲۰۰۰ تن می باشد که نسبت به سال ۹۵ در حدوده ۹ درصد افزایش یافته است . همچنین شرکت موفق شده است در ۶ ماهه تخست سال مالی ۸۳۷ تن (معادل ۴۳ درصد) از این مقدار را پوشش دهد. مبلغ فروش پیش بینی شده برای سال مالی ۹۶ رقم ۴۱.۱  میلیارد تومان می باشد و شرکت در ۶ ماهه نخست سال ۱۷ میلیارد تومان از این رقم را محقق کرده است .

بررسی نرخ فروش ۱۳۹۶

عمده ترین محصول شرکت پودر شیرین بیان می باشد که  بیش از ۸۰ درصد ترکیب مبلغ فروش را تشکیل می دهد. شرکت پیش بینی کرده است که پودر شیرین بیان را برای سال ۹۶ ، ۲۱۰۰۰ تومان برای هر کیلو بفروشد که نسبت به سال ۹۵ در حدود ۲ درصد افزایش یافته است. همچنین شرکت در ۶ ماهه نخست سال موفق شده است این محصول را به نرخ ۲۰،۶۰۰ تومان بفروش برساند که نسبت به بودجه پیش به بودجه پیش بینی شده ۲ درصد کم تر می باشد و در صورت تداوم تا اخر سال می تواند روی سود این شرکت تاثیر داشته باشد.

بررسی تولید

نام محصول واحد پیش بینی ۹۶ واقعی ۶ ماهه درصد پوشش
پودر شیرین بیان کیلوگرم ۱,۳۵۵,۳۰۰ ۸۰۸,۲۵۰ ۶۰%
عصاره شیرین بیان کیلوگرم ۲۸۸,۲۵۰ ۱۹۷,۶۲۵ ۶۹%

شرکت ۲ محصول پودر و عصاره شیرین بیان تولید می کند.

ارتباط با امور سهام :

آدرس امور سهام : شیراز ، بلوار امیر کبیر ، چهار راه ریشمک ، روبروی بانک ملی

شماره های تماس: ۲-۳۸۲۲۲۰۰۱ – ۰۷۱  (داخلی ۱۳۵)

نمابر:  ۳۸۲۲۲۰۰۴ – ۰۷۱

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ